Wspólnie zawsze łatwiej – wywiad z Sylwią Malinowską, dyrektorem gospodarstwa borówkowego Berry Bliss

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 12 marca 2018 11:02

Wspólnie zawsze łatwiej – wywiad z Sylwią Malinowską, dyrektorem gospodarstwa borówkowego Berry Bliss Sylwia Malinowska, dyrektor handlowy gospodarstwa borówkowego Berry Bliss

- Przyszłością dla małych plantacji jest organizowanie wspólnej sprzedaży. Berry Bliss prowadzi taką politykę zapraszając do współpracy mniejszych producentów, którzy nawet przy dobrze prosperującej plantacji mają za mało owoców, aby prowadzić indywidualną sprzedaż eksportową – mówi w wywiadzie dla sadyogrody.pl, Sylwia Malinowska, dyrektor handlowy gospodarstwa borówkowego Berry Bliss (gm. Kowiesy).

Borówka wysoka sprzedaje się bardzo dobrze, w kraju i za granicą. To prawda, czy fałsz?

Jakość jest podstawą dobrego obrotu owocami - wszystkie owoce bardzo dobrej jakości, także borówki, sprzedają się nieźle. Uprawiane w Polsce owoce borówki amerykańskiej można podzielić na dwie kategorie pod względem jakości - jakość eksportową i jakość lokalnych rynków giełdowych (chociaż i ten jest coraz bardziej wymagający). Niestety, mamy jeszcze w Polsce dużo plantacji zakładanych bez przemyślanego biznesplanu, na zasadzie „jakoś to będzie”, produkujących owoce jakości „giełdowej”. W dzisiejszej produkcji borówki nie ma na to miejsca. Zakładając plantację równocześnie planujemy infrastrukturę całego gospodarstwa, cyklu chłodniczego, całą bazę okołozbiorczą, socjalną oraz certyfikowanie gospodarstwa, bo bez tego nie ma mowy o eksporcie, zostaje handel na lokalnych rynkach, którego możliwości obrotu w latach urodzaju są mocno ograniczone. Nie mówiąc o różnicach cenowych - te giełdowe są na granicy opłacalności produkcji owoców borówki.

Polacy rzadko kupują borówkę. Powodem jest wysoka cena. Dla producentów to problem? Z czego wynika ta cena?

To nieprawda, że Polacy rzadko kupują borówkę. Polacy wiedzą, że są to owoce bardzo zdrowe i należy je wprowadzić do codziennej diety. Czy borówki są drogie? Analizując rynek możemy dojść do wniosku, że ogólnie żywność prozdrowotna nie jest tania. Wynika to ze sposobu uprawy, poniesionych kosztów i nakładów niezbędnych do produkowania tego typu owoców. Owoce borówki są zbierane wyłącznie ręcznie, główne prace wykonują ludzie, a jak wiemy, rąk do pracy w rolnictwie nie ma, a nawet jeśli się znajdą, to koszty robocizny są bardzo wysokie.

Z pewnością żywność produkowana w monokulturach na skalę przemysłową jest tańsza, ale wszyscy wiemy, że już nie taka zdrowa.

Eksport do krajów Zachodu jest stabilny?

I tak i nie. Handel owocami borówki jest globalny i bardzo duży wpływ na ceny i obrót naszymi owocami ma sytuacja na innych rynkach, oraz czynniki zewnętrzne, jak polityka handlowa wyznaczana przez Komisje Europejską i negocjacje priorytetowe z krajami Trzeciego Świata, jako obszerny wachlarz interesów wielu sektorów gospodarczych.

Oczywisty wpływ na eksport ma też niestabilna sytuacja geopolityczna, której efektem jest np. embargo rosyjskie. Pomimo wielu prób nie znalazł się znaczący rynek alternatywny dla rosyjskiego, który ze względu na sąsiedztwo i łatwość transportu kołowego, oraz dywersyfikację i ilość owoców importowanych nie ma sobie równych.

Nie zapominajmy również o Brexicie. Na rynek brytyjski trafia większość polskich owoców borówki amerykańskiej, więc ta sytuacja będzie miała kluczowe znaczenie w handlu. Wielką niewiadomą jest przyszła polityka handlowa, sfera administracyjna, opłaty celne i kontrole fitosanitarne, które zostaną wprowadzone. Nie wiemy, jaka będzie ogólna sytuacja na rynku brytyjskim, wreszcie nie jest wykluczone, że rynek UE straci preferencje na rynku brytyjskim na rzecz konkurencyjnych owoców jagodowych pochodzących spoza Unii.

Ale nawet pomijając rynek brytyjski, rynki eksportowe są chwiejne. Ubiegły rok był doskonałym przykładem tego, jak duża podaż owoców silnie wpływa na ceny na rynkach eksportu - mam na myśli to, co się stało w Hiszpanii.

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.