PARTNER SERWISU

Świeży Owoc: Perfekcyjna jakość owoców to podstawa

Autor: Albert Katana; www.sadyogrody.pl 17 lipca 2018 11:43

Świeży Owoc: Perfekcyjna jakość owoców to podstawa

- Nie szukałbym jakichś szczególnych przyczyn niskich cen owoców, po prostu towaru jest bardzo dużo. Teraz o wszystkim będzie decydowała jakość – mówi Bartłomiej Brodzik, prezes firmy Świeży Owoc sp. z o.o.  z Modrzewiny w pow. grójeckim.

Sadownicy mają problemy z przetwórniami, minister rolnictwa namawia do tworzenia spółdzielni, bo “duży może więcej”. Świeży Owoc to duża grupa, więc czy rzeczywiście problemy sadowników nie dotyczą dużych producentów?

Wie pan, to nie tak. U nas są małe gospodarstwa w grupie, które mają bardzo dobre plony i sprzedają w dobrych cenach. Ale cena to jedno a zapłata to drugie my z naszymi dostawcami kontraktujemy jabłka jeszcze przed zbiorami i do lat zawsze wywiązujemy się z zobowiązań za owoce. Znam wielkie gospodarstwa, które są zapuszczone, bo ktoś nie chce się zintegrować z innymi, wspólnie wysyłać, tylko trzyma w komorach i chciałby podwieźć wtedy, kiedy cena jest wysoka albo dają po zupełnie nierealnej „wysokiej cenie” na termin a potem zapłaty nie ma albo są reklamacje. Tak się nie da handlować. Jak ktoś nie chce współpracować, chciałby sprzedawać towar tylko wtedy, gdy cena jest wysoka, a nie być solidarnym wtedy, kiedy cena jest słabsza, to nie pociągnie długo. To nie zależy od tego, czy jest mały czy duży, tylko czy jest chytry czy mądry. Nie ma innych kryteriów. Ważne by dostarczać owoce i współpracować z firmami takimi jak nasza, to znaczy stworzonymi przez sadowników, można zawsze pojechać i sprawdzić co się w tej firmie dzieje czy handluje, czy jest ruch przez cały rok, czy jest możliwość zakontraktowania owoców w umówionej cenie z zapłatą zaliczki. To z jednej strony stabilizuje sytuacje sadownika a z drugiej strony pozwala firmie handlowej na zawarcie stabilnych kontraktów z kupcami.

W Polsce dużo jest producentów, ale “każdy sobie rzepkę skrobie”. Nie lepiej by było tak bardziej razem? Żeby tak się bardziej zintegrować, wspólnie działać, np. wspólnie wystawiać na targach zagranicznych jedno duże stoisko, a nie wiele małych….

Nie wydaje mi się. Powiem panu szczerze, że dla mnie pomysł z wystawianiem się na targach z jakimś jednym wielkim stoiskiem jest w ogóle marnowaniem pieniędzy. Jak pan wie, różne związki zawodowe producentów w kółko się wystawiają na różnych targach, przecinają wstęgi i co z tego wychodzi? Nic, jak pan widzi, od lat. Przecież nawet do Berlina delegacja krajowa jeździ na Grune Woche chyba od 2008 roku i ja nie widzę efektów, szczerze mówiąc.

A dlaczego tak się dzieje, pańskim zdaniem…

Bo klienta się szuka, a nie na niego czeka. Nie jedzie się na targi, nie pije się szampana i nie baluje parę dni, tylko jedzie się, od hotelu do hotelu podróżuje się po Indiach i szuka się importera, rozmawia się z nim i próbuje sprzedać towar. A pokazać się można później, jak już się ma klienta i się handluje, to można go zaprosić i pokazać mu Polskę. A jak ktoś myśli, że samym staniem na targu zdobędzie kontrakty, to stawia sprawę na głowie.

A co do łączenia się w grupy - grupa, żeby w ogóle istniała, musi ponosić ogromne koszty. To jest biuro księgowe, to jest prawnik, cały marketing, to wszystko trzeba opłacić. Nie ma co liczyć na to, że ktoś odgórnie rolnikom zacznie sponsorować rolnikom akcje handlowe. Albo jest firma handlowa, która to robi i odlicza sobie to od ceny, albo trzeba to robić samemu, nie ma co liczyć na cuda.

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.