Siłę sektora polskiej borówki poznamy po tym jak poradzi sobie w kryzysie

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 14 stycznia 2016 12:01

Siłę sektora polskiej borówki poznamy po tym jak poradzi sobie w kryzysie Z całą pewnością można stwierdzić, że choć inwestycja w produkcję borówek jest kosztowna to i opłacalna/ fot. shutterstock

- Borówkę amerykańską jeszcze nie spotkał żaden kryzys, a siłę sektora można poznać nie po tym jak rośnie, a po tym jak radzi sobie z kryzysem. Prawdopodobnie to jeszcze przed nami – mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Michał Lachowicz, prezes konsorcjum grup producenckich Appolonia, szef grupy LaSad.

Polscy producenci borówki amerykańskiej odnieśli sukces. Z całą pewnością można stwierdzić, że choć inwestycja w produkcję borówek jest kosztowna to i opłacalna. Dlatego też moda na ich uprawę nie mija a „borówkarzy” sukcesywnie przybywa.  

- Nie obawiam się, że borówki za kilka, kilkanaście lat będziemy mieli za dużo. Różnica między kosztem produkcji, a ceną sprzedaży jest na tyle duża, że nawet obniżenie ceny nie spowoduje krachu na tym rynku. Do tych owoców przekonują się nowi konsumenci, otwierają się nowe rynki – twierdzi Lachowicz, szef grupy producentów LaSad, która w swojej ofercie posiada borówki.

Polska jako największy producent borówek w Europie i piąty, co do wielkości na świecie doskonale radzi sobie na dalekich rynkach. Nasze owoce można spotkać nie tylko w Zachodniej Europie ale także w Wielkiej Brytanii, Malezji, Singapurze, Indonezji i Japonii. Są to jedne z niewielu owoców, których głównym rynkiem zbytu nie jest Rosja.

- Eksport na daleki rynki jest opłacalny ponieważ jest to inwestycja w dywersyfikację odbiorców. Dalekie rynki są perspektywiczne, zwłaszcza, że kraje te bardzo szybko się rozwijają – mówi Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody.

Wydawać by się mogło, że przy tej ilości nasadzeń borówki w Polsce, cena będzie systematycznie spadać. Dobra passa „borówkarzy” może minąć?

Według Michała Lachowicza, jedyne co mogłoby wpłynąć na kryzys borówkowy to nierzeczywista informacja o tym, że coś z tą borówką jest nie tak. - Na dzień dzisiejszy polska borówka weszła na takie wyspecjalizowane rynki, że jedna „kaczka” informacyjna spowodowałaby bardzo ciężką sytuację na rynku. Mam tu na myśli np. doniesienia o szkodliwości borówki na zdrowie – twierdzi.

- Siła borówki to siła marketingu. Trzeba przyznać, że ten owoc marketingowo sprzedał się bardzo dobrze. Jednak borówkę jeszcze nie spotkał żaden kryzys, a siłę sektora można poznać nie po tym jak rośnie, a po tym jak radzi sobie z kryzysem. Prawdopodobnie to jeszcze przed nami. Największe zagrożenie istnieje ze strony postrzegania produktu, który sam w sobie jest bardzo wartościowy – skomentował Lachowicz. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.