Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad)

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 16 lipca 2019 10:33

Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad) fot. shutterstock.com

Nasze Stowarzyszenie zrzesza plantatorów z całej Polski. To są przede wszystkim ludzie, którzy sami się do nas zgłosili i wyrażają chęć współpracy, myślą nie tylko w taki sposób, że “wyprodukuję owoc i ktoś go za ileś tam kupi”, ale plantatorzy, którzy chcą promować produkt żeby sprzedawać z zyskiem. W tym celu powstało nasze stowarzyszenie - aby aktywnie, poprzez różnego rodzaju kampanie, przedstawiać konsumentom walory tych owoców. SPJK na dzień dzisiejszy nie prowadzi działalności gospodarczej i nie sprzedaje owoców, tylko promuje. Jeżeli zgłaszają się do nas klienci, przekazujemy te informacje plantatorom. Ale tworzą się również grupy regionalne, których głównym celem jest handel. Te firmy sprzedają borówkę czy inne owoce, ale interesują się również jagodą, ponieważ mają swoich klientów i swoje kanały dystrybucji.
Jesteśmy w początkowej fazie rozwoju, obliczonego na lata; ludzie związani z borówką amerykańską coś o tym wiedzą, bo jeszcze 15 lat temu przeżywali to samo co my - mieli bardzo smaczny i zdrowy owoc, na tamte czasy dość drogi, mało znany, ale dziś świetnie się sprzedający. Z jagodą mamy taką samą sytuację, potrzeba przede wszystkim czasu, żeby to się rozwinęło.

Mimo wszystko wśród producentów jagody panuje wielki optymizm, to chyba najbardziej optymistyczni producenci żywności w Polsce. Są liderami w produkcji jagody na świecie, mają najlepsze warunki klimatyczne do uprawy tej rośliny, popyt na owoce wielokrotnie przekracza podaż, a pragnienie kosztowania “kamczatki” jest tak ogromne, że sok wytworzony przez zupełnie “świeżych” plantatorów - mam tu na myśli firmę Nutracevit - został uznany na Targach Ekologicznych BIOFACH za produkt roku. Czy przed producentami jagody rozpościera się bogata od sukcesów, świetlana przyszłość?

Tutaj mamy przykład firmy, która znakomicie podeszła do tematu. Nie możemy patrzeć na firmę Nutracevit tylko przez to, co finalnie osiągnęła - ludzie związani z branżą powinni zauważyć, że ten sukces poprzedziła bardzo ciężka praca wykonana przez właścicieli, rodzeństwo Małgorzatę i Marcina Jaszyków. Bardzo dobrze się znamy, nasze drogi połączyły się jakieś dwa lata temu, byli u mnie w szkółce i na plantacji. To przykład ludzi, którzy zaczynając przygodę z jagodą kamczacką mieli nakreśloną ścieżkę, wiedzieli, co dokładnie chcą robić - uprawę organiczną, ekologiczną, przetwarzać ten owoc na soki, konfitury, dżemy. Wiedzieli to i przez dwa lata ciężko pracowali, by do tego dojść. Nagrodą było pierwsze miejsce na targach BIOFACH.
To ogromny sukces dla całej branży - dzięki sukcesowi soku BIOHASKAP® reszta plantatorów zyskała bodziec do działania i zaczęła w większym stopniu przetwarzać owoce. Bo osoby, które raz przetworzyły owoce jagody kamczackiej wiedzą, że to jest owoc idealny do przetwarzania. Jest bardzo dobra czarna porzeczka, bardzo dobra jest aronia, ale rynek się zmienił. My mieliśmy kiedyś 40 ha czarnej porzeczki, teraz nie mamy nic. Mam w domu konfiturę z czarnej porzeczki i konfiturę z jagody - proszę mi wierzyć, że jagoda wygrywa. Jagoda jest też idealnym produktem do wsadów do jogurtów - są już prowadzone rozmowy z firmami, które produkują takie wsady i z samymi mleczarniami. Jest wielki optymizm, mimo, że na razie jest ciężko - my plantatorzy po prostu wiemy, że to jest super owoc, i jeśli my go pokochaliśmy, chcemy go produkować i przetwarzać, to na pewno pokochają go również konsumenci.

Dziękuję za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.