Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad)

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 16 lipca 2019 10:33

Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad) fot. shutterstock.com

Tu sytuacja jest bardzo zróżnicowana. W większości mamy plantatorów małych, których uprawy mają od 0,5 do 3 ha powierzchni, ale nie znaczy to przecież, że nie są to fachowcy. Natomiast jest oczywiście grupa osób, która się nie przygotowała do tego, pod względem merytorycznym, i nie ma odpowiedniego zasobu wiedzy i zaplecza maszynowego. Jest też bardzo duża grupa plantatorów, którzy uprawiają głównie borówkę amerykańską, a w uprawę jagody weszli później. Są plantacje jagody sięgające 40 ha powierzchni, piękne plantacje bardzo dobrze nawadniane. Ci duzi plantatorzy mają już swoje kanały sprzedaży i łatwiej jest im sprzedać owoc.
Mali plantatorzy mają dużo trudniejszą sytuację, bo nawet nie ma w Polsce skupów gdzie można by sprzedać jagodę. Dlatego taki plantator powinien “walczyć” na rynku lokalnym, wykorzystując modę na żywność ekologiczną o wysokich walorach prozdrowotnych. Jagoda kamczacka jak najbardziej jest takim owocem. Ale żeby miała jakość, musi być w ciągu godziny po zbiorze schłodzona do temperatury 7-8 stopni, co wymaga odpowiedniej logistyki i infrastruktury. Duzi plantatorzy mają odpowiednie zaplecze techniczne, natomiast ci mali sadząc myśleli, że po zbiorze od razu zawiozą “gdzieś” ten owoc i nie będą mieli kłopotu. Są oczywiście różne sposoby, żeby wyjść z tej opresji, można na przykład wynająć odpowiedni kontener chłodniczy.
Jako członkowie Stowarzyszenia zaczynamy iść w stronę wspólnego przetwórstwa, czyli zaczynamy współpracę z konkretną firmą, która będzie nam robiła konkretne przetwory - to też jest wyjście.

Są plantatorzy, którzy wyjścia z tej opresji szukają oferując owoce po niskiej cenie.
W internecie są oferty sprzedaży “kamczatki” w cenie od 5 zł do 20 zł za kg. Z czego może wynikać taka rozbieżność, i czy to nie szkodzi ogólnemu interesowi branży? Czy Stowarzyszenie nie powinno starać się wpływać na ujednolicenie cen?

Proszę pamiętać, że możemy zbierać ręcznie albo mechanicznie. Zbiera się ok. 2-3 kg owoców na godzinę, więc niemożliwe jest sprzedawać ręcznie zbierane jagody za 5 zł. Oczywiście jest możliwe, że zbierają nie pracownicy lecz rodzina plantatora. W czerwcu, gdy mamy truskawkę, czereśnię, gdzie można dobrze zarobić, nikt nie przyjdzie zbierać jagody kamczackiej, chyba, że zapłacimy dobre pieniądze, co skutkuje tym, że za kilogram owoców musimy wziąć 15-20 zł. To są ceny uśrednione owoców deserowych. Za mniej niż 10 zł oferowane są owoce zbierane mechanicznie bądź pół-mechanicznie, bo są plantatorzy, którzy zbierają w ten sposób. Owoc taki też nadaje się do spożycia deserowego.
My staramy się uświadamiać plantatorów, że powinniśmy współpracować w zakresie polityki cenowej, natomiast plantacji jagody jest już w Polsce bardzo dużo i bardzo trudno dotrzeć do wszystkich plantatorów. Szczególnie, że bardzo często to są nawet nie plantacje, a takie przydomowe ogródki, gdzie ktoś ma 200-300 krzaków i później sprzedaje po jakiejkolwiek cenie.

Plantatorów jest bardzo wielu, trudno do wszystkich dotrzeć, ale jednak część z nich zauważa potrzebę współpracy. Ilu plantatorów zrzesza Stowarzyszenie Producentów Jagody Kamczackiej? Czy jesteście stowarzyszeniem regionalnym, czy ogólnopolskim?

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.