Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad)

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 16 lipca 2019 10:33

Prezes SPJK: Duzi plantatorzy mają już swoje kanały i łatwiej im sprzedać owoc (wywiad) fot. shutterstock.com

Jest wielki optymizm, mimo, że na razie jest ciężko - my plantatorzy po prostu wiemy, że jagoda kamczacka to super owoc, i jeśli my go pokochaliśmy, chcemy go produkować i przetwarzać, to na pewno pokochają go również konsumenci – mówi w wywiadzie dla sadyogrody.pl Andrzej Krupiński, prezes Stowarzyszenia Producentów Jagody Kamczackiej.

W rozmowie z naszym portalem mówił Pan, że mamy przed sobą pierwszy sezon sprzedaży jagody kamczackiej do UE. Jak ocenia Pan potencjał polskich producentów, pod względem ilości, jakości owoców, ale także możliwości marketingowych, logistycznych… Czy jagoda pójdzie tymi samymi kanałami sprzedaży co borówka?

Przede wszystkim ten sezon jest dosyć specyficzny jeśli chodzi o pogodę. Jagoda kamczacka jest odporna na wiele czynników, ale wielu plantatorów uważa, że owocu jest mniej w porównaniu z zeszłym rokiem. Wiosna była sucha, a wiele plantacji nie jest nawadnianych; później negatywnie zadziałały majowe przymrozki.
Na plantacjach prowadzonych profesjonalnie, tam, gdzie jest stałe nawodnienie, owoc jest, będzie duży i ładny, natomiast na innych plantacjach plantatorzy liczą na deszcz.
Jeśli chodzi o same owoce, w Polsce mamy duży problem z odmianowością owoców, bo jest bardzo dużo różnych odmian, które bardzo różnią się od siebie. Większość odmian ma owoce kwaśne i małe, które powinny być używane wyłącznie do przetwórstwa, na soki, dżemy, konfitury, wina i tym podobne produkty. Jedynie 20-30% to odmiany deserowe - jest ich dużo mniej, ponieważ te odmiany weszły dużo później do sprzedaży jako materiał szkółkarski, a wcześniej były dostępne tylko odmiany cechujące się goryczką.
Błędem jest oddawanie tych kwaśnych odmian do sprzedaży detalicznej, na markety, na deser - a niestety tak się dzieje cały czas. My jako plantatorzy musimy to na pewno przemyśleć i zdecydować się na co przeznaczamy owoc, i nie popełniać błędów, bo sami psujemy rynek.
Co do marketingu, tu na pewno jest bardzo dużo do zrobienia. Większość plantatorów posadziła plantację w przekonaniu, że wystarczy wyprodukować dobry owoc, a on się sprzeda. Niby tak powinno być, bo zadaniem rolnika jest produkować, ale w dzisiejszych czasach tak niestety nie jest i nie będzie. Zwłaszcza, że jagoda kamczacka dopiero wchodzi na rynek i niewielu konsumentów zna ten owoc. Stowarzyszenie Producentów Jagody Kamczackiej we współpracy z Krajowym Związkiem Producentów Owoców i Warzyw oraz Ministerstwem Rolnictwa podejmuje działania żeby wypromować jagodę kamczacką w ramach projektu “Czas na polskie superowoce”. Oczywiście, nie nauczymy konsumentów z dnia na dzień jeść jagodę, to jest działanie na lata, ale jako producenci nie możemy czekać z założonymi rękami. Każdy producent powinien promować te owoce w swoim regionie, jakąś ilość przeznaczyć na promocję, próbki handlowe, żeby przekonać konsumentów, że te owoce są dobre i bardzo zdrowe.

Gdy na rynku pojawiała się borówka, za jej uprawę wzięli się zapaleńcy, ale dobrze przygotowani do tego, posiadający dużą wiedzę na ten temat. Czy w przypadku jagody jest tak samo? Bo jagoda kamczacka jest uznawana za roślinę nie wymagającą “wielkiej filozofii”...

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.