PARTNER SERWISU

Prezes Polskie Jagody: Widać coraz większe zainteresowanie nasadzeniami borówki

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 08 listopada 2016 16:08

Prezes Polskie Jagody: Widać coraz większe zainteresowanie nasadzeniami borówki Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”/ fot. PTWP

W ostatnich latach widać zwiększone zainteresowanie nasadzeniami borówki. Jedną z przyczyn jest na pewno rosyjskie embargo, które sprawia, że sadownicy zwracają się w stronę gatunku tradycyjnie eksportowanego na zachód Europy - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody.

Jak mówi, warto jednak pamiętać, że światowy sukces polskiej borówki nie wziął się z przypadku. - Stoi za nim ciężka praca plantatorów, którzy od początku uprawy towarowej stawiali na najwyższą jakość, pozwalającą eksportować ten owoc na najbardziej wymagające rynki. Dlatego podejmując decyzję o nowych nasadzeniach, trzeba najpierw zastanowić się nad strategią i kierunkami sprzedaży, a także od początku zadbać o najwyższą jakość owoców – już na etapie doboru odmian czy zakupu materiału 

- Nie wolno sadzić borówek pośród sadów, bez zachowania stref buforowych zabezpieczających przed znoszeniem oprysków na plantacje. Polskie borówki mają bardzo dobrą renomę na światowych rynkach. Łatwo ją stracić – na przykład w przypadku wykrycia pozostałości środków ochrony roślin – a bardzo trudno odbudować - przyznaje Dominika Kozarzewska. szkółkarskiego - tłumaczy.

Według niej, czynnikiem, który na pewno należy wziąć pod uwagę przy zakładaniu nowych plantacji jest rosnąca konkurencja światowa, szczególnie uprawa borówki w regionach tropikalnych, gdzie zbiory są możliwe kilka razy w roku. - Producenci z Peru już uzyskali dostęp do rynku chińskiego, a nasze borówki we wrześniu konkurują z peruwiańskimi nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i w krajach azjatyckich. Produkcja rozwija się również w Meksyku, Maroko, a z krajów europejskich m.in. w Rumunii i na Ukrainie. Każdy chce ugryźć jak najwięcej z ciągle rosnącego borówkowego tortu. Nie wiemy natomiast, jakie są perspektywy wzrostu popytu: borówki już stały się na świecie numerem 2 (po truskawkach) wśród owoców jagodowych. Czy w przyszłości ten wzrost ma szansę utrzymać się na podobnym poziomie? Większość ekspertów uważa, że jego dynamika będzie spadać - mówi. 

- Możemy temu przeciwdziałać na różne sposoby, między innymi prowadząc działania marketingowe i PR, takie jak akcja „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki” czy kampania „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”. Drugim ważnym zadaniem jest dalsza konsolidacja rynku – prawie połowa polskich plantacji borówki ma powierzchnię poniżej 5 ha. Konsolidacja umożliwia wprowadzanie wspólnych standardów jakości, nawiązywanie bardziej partnerskich relacji z odbiorcami i obniża koszty produkcji. Pozwala lepiej odpowiadać na rynkowe wyzwania - podsumowała Dominika Kozarzewska. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.