Prezes Polskie Jagody: Widać coraz większe zainteresowanie nasadzeniami borówki

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 08 listopada 2016 16:08

Prezes Polskie Jagody: Widać coraz większe zainteresowanie nasadzeniami borówki Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”/ fot. PTWP

W ostatnich latach widać zwiększone zainteresowanie nasadzeniami borówki. Jedną z przyczyn jest na pewno rosyjskie embargo, które sprawia, że sadownicy zwracają się w stronę gatunku tradycyjnie eksportowanego na zachód Europy - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody.

Jak mówi, warto jednak pamiętać, że światowy sukces polskiej borówki nie wziął się z przypadku. - Stoi za nim ciężka praca plantatorów, którzy od początku uprawy towarowej stawiali na najwyższą jakość, pozwalającą eksportować ten owoc na najbardziej wymagające rynki. Dlatego podejmując decyzję o nowych nasadzeniach, trzeba najpierw zastanowić się nad strategią i kierunkami sprzedaży, a także od początku zadbać o najwyższą jakość owoców – już na etapie doboru odmian czy zakupu materiału 

- Nie wolno sadzić borówek pośród sadów, bez zachowania stref buforowych zabezpieczających przed znoszeniem oprysków na plantacje. Polskie borówki mają bardzo dobrą renomę na światowych rynkach. Łatwo ją stracić – na przykład w przypadku wykrycia pozostałości środków ochrony roślin – a bardzo trudno odbudować - przyznaje Dominika Kozarzewska. szkółkarskiego - tłumaczy.

Według niej, czynnikiem, który na pewno należy wziąć pod uwagę przy zakładaniu nowych plantacji jest rosnąca konkurencja światowa, szczególnie uprawa borówki w regionach tropikalnych, gdzie zbiory są możliwe kilka razy w roku. - Producenci z Peru już uzyskali dostęp do rynku chińskiego, a nasze borówki we wrześniu konkurują z peruwiańskimi nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale i w krajach azjatyckich. Produkcja rozwija się również w Meksyku, Maroko, a z krajów europejskich m.in. w Rumunii i na Ukrainie. Każdy chce ugryźć jak najwięcej z ciągle rosnącego borówkowego tortu. Nie wiemy natomiast, jakie są perspektywy wzrostu popytu: borówki już stały się na świecie numerem 2 (po truskawkach) wśród owoców jagodowych. Czy w przyszłości ten wzrost ma szansę utrzymać się na podobnym poziomie? Większość ekspertów uważa, że jego dynamika będzie spadać - mówi. 

- Możemy temu przeciwdziałać na różne sposoby, między innymi prowadząc działania marketingowe i PR, takie jak akcja „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki” czy kampania „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”. Drugim ważnym zadaniem jest dalsza konsolidacja rynku – prawie połowa polskich plantacji borówki ma powierzchnię poniżej 5 ha. Konsolidacja umożliwia wprowadzanie wspólnych standardów jakości, nawiązywanie bardziej partnerskich relacji z odbiorcami i obniża koszty produkcji. Pozwala lepiej odpowiadać na rynkowe wyzwania - podsumowała Dominika Kozarzewska. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI