Prezes Polskie Jagody: W tym roku pogoda nie rozpieszczała plantatorów borówek

Autor: www.sadyogrody.pl 12 września 2017 11:13

Prezes Polskie Jagody: W tym roku pogoda nie rozpieszczała plantatorów borówek Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”/ fot. PTWP

W tym roku pogoda nie rozpieszczała plantatorów, w niektórych regionach Polski wystąpiły katastrofalne dla plantacji opady, w innych wysokie temperatury i wysoka wilgotność powodowały mięknięcie owoców. Jednak na większości plantacji udało się utrzymać dobrą jakość przez większą część sezonu - mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody.

- Wydaje mi się, że ze względu na perturbacje pogodowe pojęcie „normalnego sezonu” odchodzi do lamusa i co roku będziemy mieli w tym zakresie niespodzianki. Potwierdzają to plantatorzy z całego globu, z którymi rozmawiałam na Asia Fruit Congress w Hongkongu – początek sezonu w niektórych krajach może z roku na rok przesuwać się nawet o miesiąc! Powinno to dla nas stanowić materiał do refleksji na temat miejsca polskich borówek na rynku światowym. Zachodzące na nim zmiany są bardzo szybkie. Na przykład w tym roku sezon borówkowy w Peru zaczął się już w czerwcu. Natomiast brytyjski rynek borówek nieco wyhamował w związku z niekorzystnym kursem funta - tłumaczy Kozarzewska. 

Prezes grupy Polskie Jagody przyznaje, że ceny na rynkach eksportowych były satysfakcjonujące, natomiast w krajach azjatyckich dało się odczuć znaczną konkurencję ze strony plantatorów kanadyjskich (dużą rolę odegrał tu korzystny dla eksporterów kurs dolara kanadyjskiego) i peruwiańskich.

- Strategią Polish Berry Cooperative pozwalającą na zwiększanie sprzedaży na tych rynkach jest branding. Nasze borówki również tutaj są obecne pod marką Berry Good. Promujemy ją na wielu imprezach targowych, inwestujemy w edukację importerów i zaangażowanie konsumentów. Uruchomiliśmy na Facebooku pierwszy w Polsce międzynarodowy fanpage marki borówek BerryGood from Poland. Rozpoczęliśmy pierwszą edycję BerryGood Challenge i mobilizację społeczności miłośników owoców jagodowych (głównie na rynkach Azji), której celem jest stworzenie borówkowej ikonki w mediach społecznościowych. To są projekty na lata, ale dobrze oddają nasz sposób myślenia. Musimy mieć znakomity produkt, znakomity rynek wewnętrzny, świadomych konsumentów i działać globalnie. Wszystkie te projekty promują Polskę jako kraj produkcji i Polaków jako ludzi kreatywnych - mówi. 

Według niej, w Polsce już od kilu lat daje się zauważyć modę na nowe nasadzenia borówki i produkcja tych owoców stale rośnie. - Dlatego tak ważne są moim zdaniem inicjatywy w zakresie promowania konsumpcji tych owoców w Polsce i w Europie, takie jak prowadzona przez Fundację Promocji Polskiej Borówki akcja „1 LIPCA - Dzień Polskiej Borówki” oraz otwieranie nowych rynków eksportowych. W przeciwnym wypadku w pewnym momencie znajdziemy się w sytuacji niekorzystnej dla plantatorów – spadku marż, braku wizerunku na świecie i braku narzędzi, by ten wizerunek efektywnie kształtować - podsumowała Dominika Kozarzewska. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.