Prezes grupy Polskie Jagody: Zbiory borówki przebiegają w normalnym tempie



Krystyna Zagórska/ www.sadyogrody.pl - 31 lipca 2017 12:33


Sezon borówkowy nabiera rozpędu. Na plantacjach trwają zbiory – ich wielkość i jakość owoców jeszcze do niedawna stała pod znakiem zapytania. Za sprawą tegorocznych niezbyt korzystnych warunków, część plantatorów obawia się wcześniejszego zakończenia sezonu. W ocenie Dominiki Kozarzewskiej, prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody” Sp. z o.o., – na razie zbiory borówek rozwijają się w normalnym tempie.

Rok 2017 dla wielu producentów owoców nie rozpoczął się najlepiej. Mimo trudnych warunków pogodowych, w niektórych regionach plantatorzy sygnalizują dobre plonowanie borówki. Dominika Kozarzewska w rozmowie z redakcją www.sadyogrody.pl zaznacza, że na plantacjach należących do Polish Berry Cooperative, od lat stosowane są różne formy ochrony przeciwprzymrozkowej (osłony, zamgławiacze, wiatraki), dlatego też straty spowodowane przymrozkami nie są duże.

- Ze względu na niskie temperatury i występujące w tym sezonie częste opady deszczu, na wielu plantacjach położonych w północnej części Polski zbiory borówek dopiero nabierają rozpędu – mówi prezes grupy Polskie Jagody.

{media;11944;;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/44/011944.jpg;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/44/011944_r0_300.jpg}

Przyznaje, że początek sezonu pod względem cen był dość udany. Część plantatorów obawia się w tym roku jednak wcześniejszego zakończenia sezonu. W ocenie Dominiki Kozarzewskiej, zbiory na razie rozwijają się w normalnym tempie.

Dodaje także, że przy zbiorze owoców zatrudniani są głównie pracownicy zza wschodniej granicy. - Dzięki działaniom takim jak zainicjowane i współfinansowane przez PBC otwarcie Ukraińsko - Polskiego Centrum Agrarno-Technicznego w Charkowie mamy na Ukrainie dobrą renomę jako pracodawca. Jednak ze względu na wprowadzenie ruchu bezwizowego i rosnące obciążenia administracyjne, problemy z pozyskaniem pracowników na pewno pojawią się w przyszłości. W przyszłym roku wiele gospodarstw może mieć ogromne trudności w tym zakresie – mówi.

{media;11960;;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/60/011960.jpg;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/60/011960_r0_300.jpg}

Jej zdaniem, spożycie borówek w kraju w dalszym ciągu będzie rosło. - Dzięki kampaniom promocyjnym takim jak „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki” polscy konsumenci mają coraz większą wiedzę na temat właściwości tych wspaniałych owoców. Ważne jest również, aby oferować polskim konsumentom owoce borówki wysokiej jakości – zaznacza Dominika Kozarzewska, prezes grupy.

{media;11961;;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/61/011961.jpg;http://pliki.sadyogrody.pl/i/01/19/61/011961_r0_300.jpg}

Polish Berry Cooperative rozpoczyna od  tego sezonu wraz z siecią Auchan promocję produktu „Borówki XXL”, pod stworzoną przez PBC marką – Berry Good. Są to owoce kalibrowane powyżej 18 mm, w innowacyjnym opakowaniu typu shaker. Ciekawy jest również karton zbiorczy, który może posłużyć dzieciom do kreatywnej zabawy.