Polskie standardy uprawy i zbiorów borówek wyższe niż międzynarodowe normy

Autor: www.sadyogrody.pl 01 marca 2017 16:07

Polskie standardy uprawy i zbiorów borówek wyższe niż międzynarodowe normy fot. pixabay.com

Pomimo, że na świecie konkurencja wśród producentów borówki jest bardzo duża, o polskich dostawcach mówi się coraz częściej. Reprezentują maksymalnie drugie pokolenie plantatorów (borówkę uprawia się w Polsce od 40 lat), są pozbawieni kompleksów i rutyny. Mówią obcymi językami, promują Polskę jako kraj pochodzenia znakomitej żywności. Bazują na doświadczeniu pionierów, objechali świat w poszukiwaniu najlepszych technologii wspomagających uprawę i dziś to oni kreują branżowe standardy jakości.

Polscy producenci borówki swoją biznesową strategię oparli na integracji wokół wypracowania własnych standardów uprawy i zbiorów - wyższych niż te, które zawarte są w międzynarodowych normach.

- Wszystkie nasze plantacje posiadają akceptowane przez sieci handlowe na całym świecie certyfikaty GlobalG.A.P. Standard GlobalG.A.P. zawiera bardzo rygorystyczne wymagania w zakresie sposobu produkcji i zbioru owoców, poszanowania środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwa żywności. Jednak dla zapewnienia najwyższej jakości naszych borówek poszliśmy jeszcze dalej. Wprowadziliśmy standard „30 minut”, przewidujący krótszy czas do wstępnego schłodzenia owoców po zbiorze, niż najbardziej wymagające certyfikaty – mówi Katarzyna Czaplewska, Kierownik ds. jakości i certyfikacji w GPO „Polskie Jagody”.

Na plantacjach wielohektarowych jego realizacja wymaga drobiazgowych procedur i specjalnej logistyki. W zamian przynosi wyjątkowe efekty jakościowe. Szybkie schłodzenie zapewnia zahamowanie utraty wartości odżywczych owoców, utrzymuje ich jędrność i smak.

Cała procedura dająca najwyższą jakość produktu zaczyna się od ręcznego zrywania owoców przebiegającego zgodnie ze specjalnie opracowanymi Zasadami Dobrego Zbioru. Owoce przechodzą kilkustopniową kontrolę jakości. Na końcu przez zautomatyzowane sortery, sprawdzające każdą borówkę pod względem rozmiaru, wybarwienia, uszkodzeń i jędrności.

Strategia biznesowa polskich plantatorów borówki dotyczy też rozwiązań organizacyjnych. Skupieni wokół jakości produktu uznali, że globalny rynek oczekuje konsolidacji działań. Trzy wiodące grupy producentów borówki: wielkopolska BerryGroup, Podkarpacka Grupa Producentów Borówki ELLIOT oraz lubelskie „Polskie Jagody” utworzyły Polish Berry Cooperative. Członkowie konsorcjum wymieniają doświadczenia, prowadzą wspólną promocję i sprzedaż.

Prawdziwy efekt daje dopiero integracja zespołu – menadżerów, brygadzistów i osób zbierających – wokół wyznaczonych standardów. Na plantacjach PBC nie ma przypadkowych pracowników, są osoby szczegółowo przeszkolone, mające pełną świadomość ważności wszystkich czynności zapewniających jakość. - Ten standard zjednoczył już trzy duże grupy producentów, ukierunkował nasze wysiłki i zaangażował wszystkich pracowników – mówi Dariusz Zęgota – odpowiedzialny za zapewnienie jakości w Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT.

PBC jest największym producentem borówki w Europie. Podzielenie się swoim sposobem myślenia i dochodzenia do sukcesu ma być inspiracją i dodać odwagi innym producentom branży rolniczej.

W dniach 2-3 marca w Ożarowie Mazowieckim, w trakcie Konferencji Borówkowej – spotkania naukowców, plantatorów i handlowców z całego świata - polscy producenci podzielą się rozwiązaniami, które pozwoliły im zdobyć rynki w 25 krajach na 4 kontynentach. Polska eksportuje borówkę do tak wymagających odbiorców jak: Japonia, Singapur, Malezja, wiele krajów UE, w tym Wielka Brytania. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI