Polskie Jagody: Zanim kupisz ziemię pod uprawę borówek, musisz wiedzieć gdzie sprzedasz plony

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 24 listopada 2017 10:32

Polskie Jagody: Zanim kupisz ziemię pod uprawę borówek, musisz wiedzieć gdzie sprzedasz plony Dominika Kozarzewska, prezes grupy "Polskie Jagody" / fot. żelazna studio

- Nie zniechęcam nikogo do zakładania plantacji. Zadaję tylko jedno pytanie: czy wiesz, kupując ziemię, gdzie sprzedaż owoce? Jeśli nie to zakładanie plantacji nie ma sensu. Już na etapie zakładania plantacji musimy wiedzieć jakie odmiany, który moment sezonu, czy będziemy je przechowywać, co będziemy z tym robić, gdzie sprzedawać i pod jaką marką - mówiła Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody podczas III edycji konferencji "Sady i Ogrody" która odbyła się 20 listopada br. na stadionie PGE Narodowy.

- Nie będę nikogo zniechęcała kto ma świadomość jakie to ogromne wyzwanie. Zakładajcie plantacje borówek – tylko z głową! Jeśli nie będziemy robić tego z głową to borówka podzieli los innych owoców. Owszem, popyt na rynku światowym rośnie ale w którymś momencie krzywa popytu z podażą spotkają się w takim miejscu, że będziemy produkować poniżej kosztów. W przypadku borówki to już miało miejsce w przeszłości, tylko niestety często plantatorzy nie potrafią liczyć i nie wiedzą, że sprzedają poniżej kosztów - tłumaczyła. 

Według Dominiki Kozarzewskiej, kolejną ważną sprawą przy zakładaniu plantacji jest siła robocza. - Podobno do hektara sadu podczas zbioru potrzeba jedną, czy półtorej osoby. Przy borówce – dziesięć razy tyle. Zależy to oczywiście od wielkości plantacji, organizacji zbiorów i odmian. My na plantacji o wielkości 120 hektarów mamy około tysiąca osób. Póki co ich mamy, jednak nie wiadomo jak długo jeszcze i za ile. Niestety często zdarza się, że niezależnie od stawek ciężko pracowników znaleźć. Nikogo nie chcę zniechęcać jednak trzeba to dobrze przemyśleć. Naszą wielką przewagą na rynku jest zbiór ręczny. Jeżeli mamy pomysł gdzie sprzedamy, wiemy że będziemy mieli wystarczająco dużo środków, samozaparcia i know-how żeby wdrożyć odpowiednie standardy, certyfikaty to można myśleć o produkcji borówki - przekonywała. 

- Niestety zauważyć można zmiany na rynku światowym, które wpływają na koniunkturę. Pojawiają się nowe odmiany borówki południowej, która jest dużo łatwiejsza w hodowli czyli uzyskanie nowej odmiany jest znacznie krótsze niż w przypadku odmian północnych które uprawiamy w Polsce. Ponadto mają doskonałe walory handlowe i konsumpcyjne więc z całą pewnością jest to zagrożenie, które w przyszłości trzeba brać pod uwagę. Rynek borówki jest rynkiem globalnym - mówiła prelegentka. 

Kozarzewska podkreśliła, że w krajach tropikalnych uprawa tego gatunku jest już możliwa przez cały rok. - Dowiedziałam się o tym od Peruwiańczyków, którzy przyjechali do nas w czerwcu i oznajmili, że rozpoczęli już sezon co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Oni również wiedzą kiedy opłaca się produkować borówkę i to robią - przyznała. 

Jednak póki co kondycja polskiej borówki na rynki jest dosyć dobra. Prezes grupy "Polskie Jagody" podkreślała, że ta dobra kondycja nie bierze się znikąd - jest to zasługa ciężkiej pracy wielu osób od wielu lat. - Uważam, że jeżeli działamy w sposób bardzo konsekwentny i umiejętnie plasujemy nasze produkty na rynku to możemy wpływać na to, że uprawa jakiegoś gatunku jest opłacalna. Nie jest tak, że wszystko nam spada z nieba. Staram się namawiać do takiej aktywności producentów innych gatunków bo uważam, że jest wiele do zrobienia, można to zrobić a borówka jest najlepszym przykładem na to, że jest to wykonalne - komentowała. 

- Od lat 90-tych plantatorzy borówki w Polsce stawiali na jakość. Od zawsze producenci eksportowali na najbardziej wymagające rynki światowe bo mieli wysokie standardy jakościowe. Nigdy naszym celem nie była ilość ale o najwyższą jakość owoców. Teraz niestety zmienia się to, co jest bardzo niebezpieczne w przypadku borówki amerykańskiej. Zawsze skupialiśmy się na zbiorze ręcznym, na dostarczaniu najlepszej jakości owoców na najbardziej wymagające rynki - tłumaczyła. 

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM