Polskie Jagody: Zanim kupisz ziemię pod uprawę borówek, musisz wiedzieć gdzie sprzedasz plony

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 24 listopada 2017 10:32

Polskie Jagody: Zanim kupisz ziemię pod uprawę borówek, musisz wiedzieć gdzie sprzedasz plony Dominika Kozarzewska, prezes grupy "Polskie Jagody" / fot. żelazna studio

- Nie zniechęcam nikogo do zakładania plantacji. Zadaję tylko jedno pytanie: czy wiesz, kupując ziemię, gdzie sprzedaż owoce? Jeśli nie to zakładanie plantacji nie ma sensu. Już na etapie zakładania plantacji musimy wiedzieć jakie odmiany, który moment sezonu, czy będziemy je przechowywać, co będziemy z tym robić, gdzie sprzedawać i pod jaką marką - mówiła Dominika Kozarzewska, prezes grupy Polskie Jagody podczas III edycji konferencji "Sady i Ogrody" która odbyła się 20 listopada br. na stadionie PGE Narodowy.

- Nie będę nikogo zniechęcała kto ma świadomość jakie to ogromne wyzwanie. Zakładajcie plantacje borówek – tylko z głową! Jeśli nie będziemy robić tego z głową to borówka podzieli los innych owoców. Owszem, popyt na rynku światowym rośnie ale w którymś momencie krzywa popytu z podażą spotkają się w takim miejscu, że będziemy produkować poniżej kosztów. W przypadku borówki to już miało miejsce w przeszłości, tylko niestety często plantatorzy nie potrafią liczyć i nie wiedzą, że sprzedają poniżej kosztów - tłumaczyła. 

Według Dominiki Kozarzewskiej, kolejną ważną sprawą przy zakładaniu plantacji jest siła robocza. - Podobno do hektara sadu podczas zbioru potrzeba jedną, czy półtorej osoby. Przy borówce – dziesięć razy tyle. Zależy to oczywiście od wielkości plantacji, organizacji zbiorów i odmian. My na plantacji o wielkości 120 hektarów mamy około tysiąca osób. Póki co ich mamy, jednak nie wiadomo jak długo jeszcze i za ile. Niestety często zdarza się, że niezależnie od stawek ciężko pracowników znaleźć. Nikogo nie chcę zniechęcać jednak trzeba to dobrze przemyśleć. Naszą wielką przewagą na rynku jest zbiór ręczny. Jeżeli mamy pomysł gdzie sprzedamy, wiemy że będziemy mieli wystarczająco dużo środków, samozaparcia i know-how żeby wdrożyć odpowiednie standardy, certyfikaty to można myśleć o produkcji borówki - przekonywała. 

- Niestety zauważyć można zmiany na rynku światowym, które wpływają na koniunkturę. Pojawiają się nowe odmiany borówki południowej, która jest dużo łatwiejsza w hodowli czyli uzyskanie nowej odmiany jest znacznie krótsze niż w przypadku odmian północnych które uprawiamy w Polsce. Ponadto mają doskonałe walory handlowe i konsumpcyjne więc z całą pewnością jest to zagrożenie, które w przyszłości trzeba brać pod uwagę. Rynek borówki jest rynkiem globalnym - mówiła prelegentka. 

Kozarzewska podkreśliła, że w krajach tropikalnych uprawa tego gatunku jest już możliwa przez cały rok. - Dowiedziałam się o tym od Peruwiańczyków, którzy przyjechali do nas w czerwcu i oznajmili, że rozpoczęli już sezon co było dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Oni również wiedzą kiedy opłaca się produkować borówkę i to robią - przyznała. 

Jednak póki co kondycja polskiej borówki na rynki jest dosyć dobra. Prezes grupy "Polskie Jagody" podkreślała, że ta dobra kondycja nie bierze się znikąd - jest to zasługa ciężkiej pracy wielu osób od wielu lat. - Uważam, że jeżeli działamy w sposób bardzo konsekwentny i umiejętnie plasujemy nasze produkty na rynku to możemy wpływać na to, że uprawa jakiegoś gatunku jest opłacalna. Nie jest tak, że wszystko nam spada z nieba. Staram się namawiać do takiej aktywności producentów innych gatunków bo uważam, że jest wiele do zrobienia, można to zrobić a borówka jest najlepszym przykładem na to, że jest to wykonalne - komentowała. 

- Od lat 90-tych plantatorzy borówki w Polsce stawiali na jakość. Od zawsze producenci eksportowali na najbardziej wymagające rynki światowe bo mieli wysokie standardy jakościowe. Nigdy naszym celem nie była ilość ale o najwyższą jakość owoców. Teraz niestety zmienia się to, co jest bardzo niebezpieczne w przypadku borówki amerykańskiej. Zawsze skupialiśmy się na zbiorze ręcznym, na dostarczaniu najlepszej jakości owoców na najbardziej wymagające rynki - tłumaczyła. 

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.