Plantator Borówki: Organizowanie się w mniej lub bardziej formalne grupy jest nieuniknione (wywiad)

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 14 maja 2019 11:28

Plantator Borówki: Organizowanie się w mniej lub bardziej formalne grupy jest nieuniknione (wywiad) fot. shutterstock.com

- Zauważamy wzrost spożycia owoców borówki na rynku krajowym, jednak większość owoców eksportujemy. Ze względu na wysokie oczekiwania odbiorców w zakresie jakości, ilości, stałości dostaw trudno realizować sprzedaż w pojedynkę. Organizowanie się w mniej lub bardziej formalne grupy plantatorów jest nieuniknione. Tylko takie zorganizowane podmioty będą w stanie spełniać oczekiwania odbiorców - mówi w rozmowie z sadyogrody.pl Bartłomiej Milczarek, właściciel Plantacji Leśna, zajmującej się produkcją wysokiej jakości owoców borówki.

Produkuje Pan owoce borówki od blisko 15 lat. Jak wygląda aktualny potencjał produkcji? Jak udaje się utrzymać eksportową jakość?

Strategia rozwoju gospodarstwa podporządkowana jest dbałości o jakość. Ilość i tonaż są tylko tego pochodną. Bardzo ważne jest dla nas aby dostarczyć konsumentom świeże, smaczne, ładne i zdrowe owoce. Oczekiwania krajowych odbiorców nie odbiegają już od oczekiwań odbiorców w innych krajach, dlatego nie da się produkować i sprzedawać owoców w dwóch „sortach” - krajowym i eksportowym.
Praktycznie wszystkie prace na plantacji w założeniu mają poprawę jakości owoców. Dużo starań wkładamy aby przygotowanie podłoża, sadzenie, cięcie, nawożenie, nawadnianie, zapylanie, ochrona przed chorobami i szkodnikami, obrona przed niekorzystnymi zjawiskami pogodowymi przeprowadzane były na najwyższym poziomie. Nieustannie uczymy się i wymieniamy się doświadczeniami z zaprzyjaźnionymi plantatorami. Znakomitym forum do nauki i wymiany doświadczeń jest członkostwo w Stowarzyszeniu Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

Zachęca Pan do kooperacji inne plantacje borówki oraz owoców miękkich w celu powiększenia oferty. Czy zainteresowanie rynków polską borówką utrzymuje się na nieustannie wysokim poziomie?

Odbiorcy, z którymi współpracujemy bezpośrednio są zadowoleni z jakości oferty. Oczekują od nas jednak z roku na rok zwiększania dostaw i ich regularności. Jest to powód do satysfakcji, ale też wyzwanie. W chwili obecnej nie wyobrażam sobie organizacji sprzedaży bez współpracy grupy zaufanych producentów. Zaufanie jest w tej współpracy kluczowe. Presja ilościowa nie może skłaniać do ustępstw i zaniedbań po stronie jakości.

Mówiąc o rynku borówki właściwie nie mówimy o rynku polskim, lecz o eksporcie. Czy eksportem polskiej borówki zajmują się indywidualni producenci, czy Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej? Kto ma większe szanse - pojedynczy plantator, czy organizacja? Jak to powinno wyglądać?

SPBA nie zajmuje się prowadzeniem działalności handlowej i eksportowej. Jest to organizacja non-profit zrzeszająca plantatorów, dla których ważna jest przyszłość tej uprawy w Polsce. Głównym celem postawionym przed zarządem jest promowanie spożycia owoców borówki.
Zauważamy wzrost spożycia owoców borówki na rynku krajowym, jednak rzeczywiście większość owoców eksportujemy. Ze względu na wysokie oczekiwania odbiorców w zakresie jakości, ilości, stałości dostaw trudno realizować sprzedaż w pojedynkę. Organizowanie się w mniej lub bardziej formalne grupy plantatorów jest nieuniknione. Tylko takie zorganizowane podmioty będą w stanie spełniać oczekiwania odbiorców. Zauważamy także rosnącą tendencję wśród odbiorców i pośredników, aby w sposób bardziej trwały wiązać relacje handlowe. Pojawiają się propozycje uprawy odmian klubowych oraz powiązania kapitałowego plantator-odbiorca.

Jak na handel borówką wpływa groźba Brexitu?

Brytyjscy konsumenci jako pierwsi w Europie tak licznie docenili znakomite właściwości owoców borówki i statystycznie przodują wśród Europejczyków w ich spożyciu. Ponad połowa z nich kupuje i spożywa borówki regularnie tzn. w ilości przekraczającej kilogram na konsumenta w roku. Z tego powodu dostęp do rynku i konsumentów w Wielkiej Brytanii jest dla polskich plantatorów borówki bardzo ważny. Obawiamy się, że pojawią się trudności pod postacią formalności celnych, zatorów transportowych, konkurencyjnych umów dwustronnych. Być może spadnie także siła nabywcza statystycznego konsumenta co spowoduje zahamowanie wzrostu spożycia borówek.

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.