Nutracevit: Chcemy połączyć siły i wspólnie promować jagodę kamczacką w Europie (wywiad)

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 25 października 2019 11:19

Nutracevit: Chcemy połączyć siły i wspólnie promować jagodę kamczacką w Europie (wywiad) fot. shutterstock.com

Sezon na jagodę kamczacką jest bardzo krótki jeśli szuka się owocu świeżego. Ale wspaniałe przetwory, które można robić z haskap są dostępne przez cały rok i my w naszej strategii na tym się skupiamy – deklarują właściciele firmy i gospodarstwa Nutracevit.

Duże plantacje z tradycjami odnotowały duży spadek produkcji w mijającym sezonie. Jak to wygląda u Państwa?

Małgorzata Jaszyk, wiceprezes: Najpierw niespodziewanie na przełomie maja i czerwca były przymrozki, a później od razu przyszły prawie czterdziestostopniowe upały i gwałtowne burze. W efekcie sezon był gorszy niż oczekiwaliśmy. Niezależnie ilu letnie plantacje ocenimy pod kątem zbioru, wszyscy narzekali na spadek ilości owoców jagody kamczackiej od 50 do nawet 80% vs poprzedni rok.

Jeśli pogoda ma tak duży wpływ na wielkość produkcji jagody kamczackiej w Polsce, a jednocześnie plantacji jagody wcale nie jest tak dużo, droga do przekonania handlowców do kupowania jagody znacznie się wydłuża…

Tak, dodatkowo sezon na jagodę jest bardzo krótki jeśli szuka się owocu świeżego. Ale wspaniałe przetwory, które można robić z haskap są dostępne przez cały rok i my w naszej strategii na tym się skupiamy – na promocji soku, w przyszłości kolejnych produktów.

W ostatnim wywiadzie opublikowanym na łamach naszego portalu pani Anna Litwin z Blue Haskap powiedziała, że handlowcy chętnie kupiliby od niej przetworzoną jagodę, ale za bardzo niską cenę, na granicy opłacalności. Tą ceną było 5 zł. Czy naprawdę jagoda kamczacka może tyle kosztować? W marketach ta cena jest dużo, dużo wyższa...

Marcin Jaszyk, prezes: Myślę, że to była cena rozpaczy plantatorów, którzy nie mieli gdzie sprzedać jagody i chcieli chociaż odzyskać część kosztów poniesionych na uprawę. Przy kształtowaniu ceny na rynku trzeba wziąć pod uwagę jak kosztowne jest samo założenie plantacji i jej utrzymanie przez 4-5 lat, zanim pojawi się komercyjny zbiór – te inwestycje muszą się zwrócić!
Wydajność z krzewu też nie jest oszałamiająca, osiągająca 1-2 kg po kilku latach.

Opatentowany przez Was sok BIOHASKAP Vitality został nagrodzony na targach BIOFACH i zyskał zainteresowanie handlowców z całego świata. Już po tym sukcesie mówiliście Państwo, że macie za mało owoców ekologicznych, aby zaspokoić popyt. Ten sezon nie poprawił sytuacji, jak sądzę. Potrzeba więcej plantacji jagody?

Małgorzata Jaszyk: Obecnie jest już sporo plantacji prowadzonych ekologicznie, większość jednak w okresie konwersji. Na certyfikowaną jagodę kamczacka trzeba będzie poczekać 2 -3 lata. Sukcesywnie owocu będzie więcej, wtedy też przemysł będzie miał odpowiednią ilość surowca ekologicznego do przerobu, w 2020 będzie w Polsce już 100 ha takich plantacji. Na dzisiaj jest nadmiar konwencjonalnego owocu na rynku, bo popyt nie został jeszcze zbudowany.

Czy idea utworzenia europejskiego stowarzyszenia plantatorów ekologicznej jagody kamczackiej przybrała realne kształty?

Marcin Jaszyk: Cały czas nad tym pracujemy z naszą kancelarią prawną, mamy już wiele kontaktów z plantatorami z całej Europy, Polski, Belgii, Niemiec, Austrii, Słowenii, Chorwacji, którzy są chętni do współpracy i dzielenia się wiedzą o uprawie jagody. Chcemy połączyć siły i wspólnie promować jagodę kamczacką w Europie (haskap) jako prozdrowotny owoc o wyjątkowych właściwościach ze względu na jego bogatą zawartość polifenoli i irydoidów.

Dziękuję za rozmowę.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.