MBF: Polscy sadownicy muszą dokonać dużych zmian w technologii produkcji (wywiad)

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 30 lipca 2019 10:59

MBF: Polscy sadownicy muszą dokonać dużych zmian w technologii produkcji (wywiad) fot. unsplash.com

- Sadownictwo musi się zmienić, żebyśmy mogli być konkurencyjni na rynkach światowych. Musimy dokonać dużych zmian w technologii produkcji. Oprócz doboru odpowiednich odmian, musimy także zadbać, aby produkować owoce z jak najmniejszą ilością pozostałości środków ochrony roślin. Koniecznie jest również zadbanie o powtarzalność produkcji wysokiej jakości w każdym gospodarstwie, mam na myśli głównie ochronę przed gradem i przymrozkami - mówi w wywiadzie dla www.sadyogrody.pl, Marcin Bąk, managerem firmy MBF i właściciel gospodarstwa sadowniczego w gm. Góra Kalwaria.

Które to już pokolenie Bąków uprawia drzewa owocowe? Gdzie mieści się Państwa gospodarstwo?

Czwarte pokolenie. Zajmujemy się sadownictwem od lat 20 XX wieku. Gospodarstwo mieści się na terenie gminy Góra Kalwaria oraz gminy Miastków Kościelny.

Co sądzi Pan o konieczności zmian w nasadzeniach jabłoni, to znaczy, o dostosowywaniu odmian do potrzeb rynków zachodnich i dalekich. Czy to ma sens? Czy sadownictwo jest w stanie nadążyć za rynkowymi modami? Z perspektywy 100 lat historii łatwiej to ocenić...

Moim zdaniem zdecydowanie konieczne są zmiany w nasadzeniach jabłoni. Musimy iść w kierunku odmian słodkich, ważnym parametrem jest także twardość oraz odmiany jednokolorowe, ponieważ takie są teraz tendencje na rynku światowym. Generalnie takie zmiany w Polsce zachodzą, ponieważ te gospodarstwa które chcą produkować owoce na eksport już poczyniły takie zmiany. Na dzień dzisiejszy nawet jeżeli zostałoby zniesione embargo na rynek rosyjski, to nie bylibyśmy w stanie ponownie sprzedawać odmiany Idared, ponieważ rynek rosyjski również się zmienił, podąża za ogólnoświatowymi trendami i oczekuje nowych, smaczniejszych odmian jabłek. Myślę jednak, że jakaś część gospodarstw sadowniczych w Polsce nie będzie w stanie się zmodernizować ze względu na ich trudną sytuację ekonomiczną obecnie.

Kiedyś tylko owoce świeże, dziś również mrożone i soki. Jak idzie ten biznes? Czy polskie owoce mrożone nie są wypierane z rynków? W branży sokowej też jest spora konkurencja...

Polskie owoce mrożone są częściowo wypierane z rynków światowych, szczególnie chodzi o truskawkę i malinę. Truskawka - ze względu na dużo niższe koszty produkcji w Afryce północnej, malina – dużą konkurencją jest tu Europa Wschodnia, także ze względu na niższe koszty produkcji. My możemy utrzymać się na rynkach światowych wyłącznie produkując mrożonki najwyższej jakości.

Jest też duża konkurencja w branży sokowej, tutaj także, żeby utrzymać się na rynku, trzeba nieustannie wprowadzać nowe produkty w innowacyjnych opakowaniach oraz dbać o jakość.

Czy Dolina Czerska to marka własna firmy MBF? Dlaczego akurat taka nazwa?

Dolina Czerska to marka własna firmy MBF, nazwa wzięła się od miejscowości Czersk, gdzie znajdują się nasze sady. Miejscowość Czersk w średniowieczu była stolicą Mazowsza i była kolebką dla rozwoju sadownictwa i warzywnictwa w całym regionie. Na naszym logo znajduje się wizerunek zamku w Czersku który jest w pewien sposób symbolem tego regionu.

Gospodarstwo firmy MBF zajmuje ok. 100 ha, a firma “funkcjonuje zarówno na rynku lokalnym, krajowym jak i zagranicznym (Europa wschodnia, Europa zachodnia oraz USA)”. Taka powierzchnia wystarczy, by być samodzielnym graczem na rynku, czy mimo tej wielkości upraw współpracujecie z innymi producentami?

Nasza powierzchnia gruntów jest zdecydowanie zbyt mała, żeby zaspokoić nasze potrzeby na surowiec, dlatego współpracujemy z wieloma producentami z naszego regionu.

Oferujecie klientom możliwość kompleksowego stworzenia marek własnych - czy jest duże zainteresowanie handlowców sprzedażą cudzych owoców pod własną marką? Dlaczego?

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.