Gaik, Unia Owocowa: Dzisiejsza rzeczywistość jest trudna dla producentów jabłek

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska / www.sadyogrody.pl 01 sierpnia 2019 10:59

Gaik, Unia Owocowa: Dzisiejsza rzeczywistość jest trudna dla producentów jabłek fot. shutterstock

Nadchodzący sezon jabłkowy z pewnością będzie kolejnym trudnym dla producentów. Jabłek będzie zdecydowanie mniej niż w poprzednich latach. Być może niektórym producentom ceny zrekompensują straty, jednak dla dużej części brak owoców w sadach oznaczać będzie kolejny bardzo ciężki rok. O perspektywy na nadchodzący sezon i szanse na rozwój branży zapytaliśmy Arkadiusza Gaika, prezesa Unii Owocowej.

Czy nadchodzący sezon będzie udany dla producentów, których sady nie ucierpiały w wyniku różnych zjawisk atmosferycznych?

Na pewno zbiory będą niższe w Polsce w porównaniu z ubiegłym rokiem. Pamiętajmy jednak, że na cenę wpływa wiele czynników i że nie jesteśmy samotną wyspą. Trzeba zawsze patrzeć na sytuację w Europie i na świecie. W Europie według dostępnych informacji sady nie ucierpiały tak jak w Polsce, sytuacja tam wygląda lepiej. W Chinach prognozowane są dobre zbiory. Poczekajmy na dokładniejsze dane, które zostaną zaprezentowane na największej konferencji Prognosfruit w dniach 7-9 sierpnia, w tym roku w Belgii.

Sadownicy obecnie zmagają się z wieloma problemami takimi jak niskie ceny owoców, ograniczone możliwości sprzedaży, rosnące koszty. Czy dobre czasy dla polskiego sadownictwa skończyły się?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Trzeba sobie uświadomić, że dzisiejsza rzeczywistość też nie jest prosta również dla producentów owoców czy warzyw.

Teraz mamy czasy bardzo wymagające. Prawdą jest, że globalny łańcuch dostaw jest bardziej wrażliwy niż kiedykolwiek na czynniki społeczne, polityczne i środowiskowe takie jak: rosnący wpływ zjawisk klimatycznych, trwające rosyjskie embargo, rosnąca konkurencja, spadek konsumpcji owoców i warzyw, skomplikowane oraz nieprzewidywalne otoczenie handlowe dla firm, rosnące i zmieniające się wymagania rynku oraz konsumentów, wyższe koszty produkcji. To są fakty, przed którymi nie uciekniemy. Dobre czasy rozumiem poprzez funkcjonowanie każdego podmiotu w łańcuchu dostaw na poziomie zapewniającym mu zysk.

Czy wobec tego można w jakiś sposób poprawić sytuację sadowników?

Żeby te przyszłe czasy były dobre w warunkach o których piszę powyżej, czyli trudnych i wymagających to musimy nieustannie podejmować działania, które nam je umożliwią, mówię tu m.in. o wyborze odpowiedniej, długofalowej strategii (producent – co mogę, co chcę produkować), grupa producencka – komu chcę dostarczyć swoje produkty, na jaki rynek je wysyłać? Produkować produkty wysokiej jakości obserwując wymagania klientów oraz rynku.

Korzystać z dostępnych szkoleń, misji, seminariów, wiedzy doradców oraz partnerów m.in grup producenckich. Analizować dostępne dane, aby móc reagować szybko na zmiany. Niezbędna jest współpraca podmiotów w łańcuchu dostaw, budowanie trwałych relacji.

Poza tym nieustannie musimy pracować nad zwiększeniem popytu na owoce i warzywa i zwiększeniem znaczenia/wartości polskich produktów w kraju i za granicą. Pamiętajmy, że jeżeli chodzi o jabłka to jesteśmy liderem w Europie w ich produkcji, nie tylko zresztą w produkcji jabłek jesteśmy liderem. My naprawdę odgrywamy znaczącą rolę w Europie i na świecie. Wiele zależy od nas jakie to będą czasy.

Dziękuję za rozmowę. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.