Dr Krupa o sukcesie w branży borówkowej: ważna jest wiedza i inwestycje

Autor: Krystyna Zagórska/ www.sadyogrody.pl 21 listopada 2018 09:29

Dr Krupa o sukcesie w branży borówkowej: ważna jest wiedza i inwestycje  Dr inż. Tomasz Krupa z Samodzielnego Zakładu Sadownictwa SGGW w Warszawie/ fot. PTWP

Produkcja borówki wysokiej w Polsce, pomimo dużej ilości nasadzeń rozwija się powoli w stosunku na przykład do Hiszpanii, gdzie w ciągu ostatnich kilku lat odnotowano 3-krotny wzrost potencjału produkcyjnego. Chcąc utrzymać pozycję na rynku, niezbędne stają się inwestycje i pogłębianie wiedzy z zakresu uprawy, sortowania i przechowywania owoców borówki. Dr inż. Tomasz Krupa z Samodzielnego Zakładu Sadownictwa SGGW w Warszawie, podczas swojego wykładu na konferencji ”Sady i ogrody” mówił o wyzwaniach stojących przed branżą borówkową.

Z danych International Blueberry Organization (IBO) wynika, że światowa produkcja borówki wysokiej na przestrzeni ostatnich lat dynamicznie wzrasta. W 2012 roku wyniosła 466 tys. ton, zaś po kolejnych czterech latach wzrosła do 640 tys. ton. Szacunki na lata 2020-2022 wskazują kolejny wzrost produkcji do ok. 1 000 tys. ton. Najwięcej borówek produkują Stany Zjednoczone i Kanada Ameryki Północnej – wzrost dynamiki produkcji napędzany wysokim popytem i stale rosnącą konsumpcją borówki.

Dr Tomasz Krupa zwrócił uwagę, że produkcja borówki wysokiej w Polsce, pomimo dużej ilości nasadzeń rozwija się powoli w stosunku na przykład do Hiszpanii, gdzie w ciągu ostatnich kilku lat odnotowano 3-krotny wzrost potencjału produkcyjnego. Wzrost produkcji borówek widać również w Chile, Peru i Argentynie oraz w Chinach.

Co się dzieje z polską borówką? Eksportujemy około 70-80 proc. całkowitej produkcji borówek, głównie do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Włoch, Skandynawii. Mniejsze ilości borówek trafiają na Bliski i Daleki Wschód. Zainteresowanie polskimi borówkami wzrasta również na rynku wewnętrznym. Jednym z wyzwań na najbliższe lata będzie zapewnienie wysokiej jakości owoców, aby uzyskiwać korzystne ceny przez cały okres zbiorów. W momencie kiedy pojawiają się owoce odmian o średniej porze owocowania zaczynają się spadki cen.

Chcąc utrzymać pozycję na rynku, niezbędne stają się inwestycje w uprawę i możliwościami sortowania, przechowywania owoców borówki wysokiej. - Zainteresowani produkcją muszą skupić na się na kilku wyzwaniach, w tym odpowiednim doborze odmian i związanym z nimi okresie dojrzewania, utrzymaniu jakości oraz zdolności przechowalniczej owoców. W przyszłości zaczniemy sortować owoce pod względem innych cech jak wady skórki i miazgi, odwodnienie, pomarszczenia, obtłuczenia czy nadmierna dojrzałość owoców – mówił dr Tomasz Krupa.

Planując założenie plantacji borówki wysokiej należy zwrócić uwagę na odpowiedni dobór odmian. Większość najczęściej uprawianych odmian w naszym kraju – Duke, Chanticleer, Huron, Draper, Bonus, Liberty, Bluecrop, Sierra, Bluegold, Elliott – spełnia wymagania względem wielkości i jędrności. Prelegent zwrócił również uwagę na odmiany, które dopiero zaczynają się pojawiać na rynku, charakteryzujące się mrozoodpornością jak średnio wczesna Top Shelf i odmiany o średnio późnym terminie dojrzewania owoców -Calipso i Cargo. W gronie nowych odmian znajduje się również Last Call, której owoce dojrzewają później niż odmiany Aurora.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.