Berry Group: Jesteśmy przygotowani na kryzysy w branży owoców jagodowych

Autor: Albert Katana; www.sadyogrody.pl 09 sierpnia 2018 12:00

Berry Group: Jesteśmy przygotowani na kryzysy w branży owoców jagodowych fot. shutterstock

- Problemy producentów owoców jagodowych dotykają nas, tak jak wszystkich, ale wiedzieliśmy to kilka lat temu i staraliśmy się do tego przygotować - mówi serwisowi sadyogrody.pl, Mateusz Pilch z grupy producentów borówki amerykańskiej Berry Group.

Nadprodukcja owoców, brak pracowników do zbiorów, prognozowane niskie ceny za owoce – to problemy producentów owoców jagodowych. Czy dotykają także Berry Group?

Nikt nie jest wyspą i to wszystko co się dzieje, nas również dotyka. Sytuacja na rynku owoców jagodowych zatrważa. Berry Group radzi sobie dobrze z kilku powodów. Działamy jako grupa. Jesteśmy członkami jeszcze większej struktury, jaką jest Polish Berry Coopreative. Inwestujemy w technologie, w standardy zboru, w szkolenie ludzi i w budowane wizerunku jako pracodawca. Odpowiedź brzmi: dotykają, tak jak wszystkich, ale wiedzieliśmy to kilka lat temu i staraliśmy się do tego przygotować.

Producenci borówki są chyba jedynymi producentami owoców, którzy podejmują zorganizowane akcje promocyjny swoich produktów. Czy te działania przynoszą efekty?

Tak, chyba bardzo spektakularne. Borówka ma dobrą opinie w mediach, bardzo wzmocniliśmy jej „polskość”, a było to bardzo silny problem komunikacyjny. Komunikujemy to, że jej produkcja jest z jednej strony bardzo naturalna, z drugiej bardzo wymagająca. Fundamentalne znaczne dla naszej przyszłości ma przekaz „borówka jest zdrowa”. Za nami udane odliczanie i wejście w sezon. Dotarliśmy do 6,5 mln konsumentów, ukazało się ponad 150 publikacji, te liczby zresztą cały czas rosną. Jesteśmy jako branża aktywni. Fanpage 1 LIPCA porządkuje wszystko tak, by plantatorzy mogli w łatwy sposób udostępniać treści, które promują borówkę.

Najważniejszym efektem jest rosnąca świadomość branży. Od 3 lat planujemy (jako branża) co zrobimy i dokładne to się dzieje. Społeczność, którą szacuję na kilka tysięcy plantatorów borówki, może mieć poczucie, że mamy jakieś instrumenty oddziaływania na rynek. Innym słowy to jest tak, że identyfikujemy tyle samo zagrożeń, ale mamy poczucie, że współpracując, jesteśmy w stanie poradzić sobie z nimi.

Powierzchnia upraw ponad 130 ha, zbiory na poziomie 800 ton – to dużo, jak na borówkę? Czy zamierzacie powiększyć jeszcze swój potencjał?

To nie dużo. Łącznie z nowymi nasadzeniami mamy już ponad 200ha borówki, zbiory przekroczyły już ponad 1000 ton. Nadal zamierzamy zwiększać nasze zdolności produkcyjne, a także rozszerzać asortyment o nowe owoce jagodowe.

„Eksportujemy do 20 krajów na 4 kontynentach. Świadczy to o najwyższej jakości naszych owoców” – czytamy na stronie internetowej Berry Group. Owoców średniej jakości nie da się eksportować? Konsumenci w tych 20 krajach są tak wyrafinowani?

Owoców średniej jakości nie da się eksportować. Ma na to wpływ kilka czynników. Transport na duże odległości, spedycja międzynarodowa, dłuższy łańcuch chłodniczy, większe ryzyko jego przerwania, może też większa wartość wieloletnich obrotów i pieniędzy zainwestowanych w zbudowanie relacji handlowych – to śrubuje wyjściową jakość owoców.

Naszą odpowiedzią na te wyzwana było podniesienie standardów zbioru. Szeroko informowaliśmy o tym już 1-2 lata temu. Produkujemy wysokiej jakości owoce, ale wysyłamy na eksport tylko te, które wstępnie schłodzimy w czasie 30 minut od zerwana. Innymi słowy: jeśli ktoś z sukcesami eksportuje na wymagające i dalekie rynki, świadczy to o bardzo wysokiej jakości owoców.

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.