Anna Litwin, Blue Haskap: Największy problem jest ze zbytem jagody kamczackiej

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska / www.sadyogrody.pl 29 października 2019 16:03

Anna Litwin, Blue Haskap: Największy problem jest ze zbytem jagody kamczackiej fot. shutterstock

W tym momencie największy problem jest ze zbytem jagody kamczackiej. Z mniejszymi ilościami producenci – zwłaszcza Ci młodzi – dobrze sobie radzą. Sprzedają po kilkaset kilogramów do lodziarni, cukierni. Jednak ci producenci, którzy w tym momencie sobie radzą ze zbytem jagody kamczackiej mają jeszcze młode plantacje. W momencie kiedy plantacja wejdzie w pełnie owocowania przy areale 10 hektarów sprzedaż po 200, 300 kilogramów nie wchodzi w grę. Trzeba mieć pomysł na to, co zrobić z owocami – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Anna Litwin, współwłaścicielka gospodarstwa produkującego jagody kamczackie i właścicielka firmy „Blue Haskap”.

To co w tym momencie robi właścicielka firmy Blue Haskap to – jak sama mówi – praca u podstaw. - Najważniejsze jest, żeby zaznajomić konsumentów z tymi owocami. Bez tego nie ma mowy o wytworzeniu popytu na jagodę. Większość klientów kompletnie nie zna jagody, dlaczego więc miałaby je kupować. Właśnie dlatego rozdaję większość swoich produktów, traktuję to jak promocję. Oczywiście w ten sposób generują się koszty, jednak jest to inwestycja która mam nadzieję zwróci mi się wkrótce – komentuje.

- Większość rolników jest nastawiona stricte na sprzedaż. Ja to rozumiem, jednak jagoda kamczacka nie jest jeszcze popularnym owocem dlatego w biznesplanie producenci powinni uwzględnić jakieś 10 proc. kosztów na promocję. Zwłaszcza przy takich wciąż mało znanych gatunkach. Ja gdzie tylko mogę, to robię degustacje przetworów i soków z jagody.. Ktoś, kto nie przetwarza owoców niech częstuje świeżymi owocami. W mojej okolicy sąsiedzi wiedzą jak jagoda smakuje, bo przychodzą i sami częstują się – przyznaje Anna Litwin.

Według niej, nie bez znaczenia jest również niezbyt słodki smak jagody. - Gdyby jagoda kamczacka była słodkim owocem to ludzie szybko by się do niej przekonali. Nasza kubki smakowe są przyzwyczajone do słodkiego smaku, ponieważ cukier znajduje się niemal w każdym produkcie. Jednak mimo wszystko zauważam, że ludzie są coraz bardziej świadomi, rezygnują z cukru i zdają sobie sprawę z tego, że można leczyć się samemu przez właściwe i zdrowe odżywianie – mówi.

Wiele odmian jagody kamczackiej ma kwaśny smak, jednak istnieją też takie które – jej zdaniem – konsumenci mogą polubić. - Ja postawiłam na odmiany Kanadyjskie. Ciekawą odmianą jest rosyjski 'Vostorg'. Owoce są duże, mają ciekawy kształt i są w miarę słodkie. Na ten moment nie ma odmian bardzo słodkich. W mojej opinii odmiana 'Aurora' jest akceptowalna do podania jej w formie deserowej, jednak nie nadaje się do transportu na dłuższe trasy. Wysłaliśmy je do kilku sieci, jednak dostaliśmy zwrot, ponieważ sieci oczekiwały, że ten owoce będzie twardy i jędrny. A jagoda taka nie jest. Kiedy jest dojrzała to skórka się lekko marszczy i robi się miękka. Dlatego uważam, że jest miejsce na deserową jagodą na rynku, ale wyłącznie w krótkim łańcuchu dostaw. Być może amerykańskie odmiany nad którymi prowadzone są prace będą wytrzymalsze na transport. W tym roku miałam kilka zapytań z Niemiec na dostawę dużych ilości jagody do poważnej sieci, ale nie zdecydowałam się, ponieważ zwyczajnie bałam się reklamacji na jakość – tłumaczy rozmówczyni.

- Wszyscy sądzili, że Kanada i Japonia będą docelowym rynkiem dla jagody kamczackiej jednak póki co mam większość zapytań z Europy. Sytuacja jest wręcz odwrotna. Kanadyjczycy chcą nam sprzedawać owoce. Na kupno finalnego produktu, czy półproduktu pojawiają się oferty z Holandii, Niemiec, Szwajcarii – dodaje.

Jak będzie wyglądała przyszłość jagody kamczackiej? - Wydaje mi się, że sporo osób zrezygnuje z uprawy. Ceny jakie proponuje rynek – jeśli w ogóle je proponuje – powodują, że uprawa staje się nieopłacalna. Myślę, że zostaną osoby bardziej wytrwałe, a z czasem popyt się zwiększy. Produkty z samej jagody nie będą bardzo popularne, jednak myślę, że popularne będą mieszanki – przyznaje.

WIĘCEJ NA TEMAT

OWOCE

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.