Wyższa akcyza na importowane auta dostawcze - czy obniży rentowność GSO?

Autor: Albert Katana; www.sadyogrody.pl 04 lutego 2017 14:37

Wyższa akcyza na importowane auta dostawcze - czy obniży rentowność GSO? fot. shutterstock

Używane auta o ładowności do 3,5 t sprowadzane z zagranicy już w tym roku będą znacznie droższe. W życie mają wejść przepisy podnoszące akcyzę, której wysokość zależeć ma od wieku auta i pojemności silnika. Wprowadzone będzie 8 kategorii pojemności i 4 kategorie wiekowe aut, co da 32 stawki akcyzy.  Np. za możliwość sprowadzenia Forda Transita o poj. 1800 cm3 z roku 2009 zapłacimy 2067 zł, a za siedmioosobowe Iveco Daily z paką, rocznik 2007, poj. 3000 cm3  - 7922 zł.  Zdaniem ekspertów Związku Sadowników RP podniesienie akcyzy wpłynie negatywnie na branżę sadowniczą. Czy to słuszna opinia? Albert Katana rozmawia na ten temat z p. Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Ministerstwo Finansów zapowiada podniesienie akcyzy na używane samochody do 3,5 t importowane do Polski. Czy to dobra informacja dla Polaków?

I tak i nie. Nie - dlatego, że podnoszenie podatków co do zasady nie jest dobre ani dla obywateli ani dla gospodarki. Tak - dlatego, że zmiana proponowana przez Ministerstwo Finansów z założenia urealnia stawki likwidując możliwość zaniżania wartości pojazdu i tym samym zaniżania wysokości podatku. Stary park samochodowy to problem na który od wielu lat wskazujemy i ustawodawca ten problem zauważa. Wszystkim nam zależy na tym, aby samochody poruszające się po polskich drogach były bezpieczne, w dobrym stanie technicznym i nie zatruwały środowiska naturalnego. Oznacza to mniej wypadków drogowych i poprawę jakości powietrza. Czy państwo powinno promować napływ do Polski starych, paliwożernych i wyeksploatowanych samochodów?  

Czy można spodziewać się, że już w r. 2018 używanych samochodów osobowych i dostawczych będzie w Polsce coraz mniej?

Jeśli tak się stanie, to nie powinien to być znaczący spadek a raczej korekta. Zwróćmy uwagę, że bieżący rok jest rekordowy pod względem ilości nowo rejestrowanych samochodów – zarówno nowych jak i używanych. Od wejścia Polski do UE, jedynie w 2007 i 2008 r. Polacy sprowadzili więcej samochodów używanych niż w 2016 r. Nasycenie rynku i nowe przepisy mogą mieć z kolei wpływ na strukturę wieku oraz pojemności silników sprowadzanych samochodów. Jeśli popatrzymy na proponowane przez Ministerstwo stawki to praktycznie opłata od starszych samochodów z mniejszymi silnikami będzie zbliżona do dzisiejszej akcyzy. I w dalszym ciągu większość społeczeństwa będzie stać na starsze samochody osobowe, ale nie z silnikami o poj. 3 l.

W 2016 r. po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 952 135 używanych samochodów osobowych, a ponad 50% tych aut to pojazdy wyprodukowane ponad 10 lat temu. Ile zarejestrowano importowanych używanych aut dostawczych o poj. do 3,5 t, jaki procent wśród nich stanowią auta ponaddziesięcioletnie?

Udział samochodów najstarszych wśród sprowadzanych używanych samochodów osobowych w 2016 roku wyniósł 54% i był wyższy niż rok wcześniej kiedy osiągał 46%. Wśród samochodów dostawczych do 3,5t w 2016 r. struktura wieku była korzystniejsza dla roczników młodszych. W tej grupie samochody najstarsze (ponad dziesięcioletnie) stanowiły 37% (28,4 tys. szt.). Wszystkich używanych samochodów dostawczych zarejestrowano w ub.r. po raz pierwszy w Polsce 76,9 tys. szt. podczas gdy rok wcześniej było ich 69,0 tys. szt. a najstarsze stanowiły 32%.

Samochody dostawcze są niezbędne do funkcjonowania wielu firm. Dla właścicieli tych firm podniesienie akcyzy może oznaczać znaczące podniesienie kosztów, a być może nawet konieczność rezygnacji z prowadzenia działalności. Czy to prawidłowy wniosek?

WIĘCEJ NA TEMAT

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.