Wyższa akcyza na importowane auta dostawcze - czy obniży rentowność GSO?

Autor: Albert Katana; www.sadyogrody.pl 04 lutego 2017 14:37

Wyższa akcyza na importowane auta dostawcze - czy obniży rentowność GSO? fot. shutterstock

Używane auta o ładowności do 3,5 t sprowadzane z zagranicy już w tym roku będą znacznie droższe. W życie mają wejść przepisy podnoszące akcyzę, której wysokość zależeć ma od wieku auta i pojemności silnika. Wprowadzone będzie 8 kategorii pojemności i 4 kategorie wiekowe aut, co da 32 stawki akcyzy.  Np. za możliwość sprowadzenia Forda Transita o poj. 1800 cm3 z roku 2009 zapłacimy 2067 zł, a za siedmioosobowe Iveco Daily z paką, rocznik 2007, poj. 3000 cm3  - 7922 zł.  Zdaniem ekspertów Związku Sadowników RP podniesienie akcyzy wpłynie negatywnie na branżę sadowniczą. Czy to słuszna opinia? Albert Katana rozmawia na ten temat z p. Jakubem Farysiem, prezesem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Ministerstwo Finansów zapowiada podniesienie akcyzy na używane samochody do 3,5 t importowane do Polski. Czy to dobra informacja dla Polaków?

I tak i nie. Nie - dlatego, że podnoszenie podatków co do zasady nie jest dobre ani dla obywateli ani dla gospodarki. Tak - dlatego, że zmiana proponowana przez Ministerstwo Finansów z założenia urealnia stawki likwidując możliwość zaniżania wartości pojazdu i tym samym zaniżania wysokości podatku. Stary park samochodowy to problem na który od wielu lat wskazujemy i ustawodawca ten problem zauważa. Wszystkim nam zależy na tym, aby samochody poruszające się po polskich drogach były bezpieczne, w dobrym stanie technicznym i nie zatruwały środowiska naturalnego. Oznacza to mniej wypadków drogowych i poprawę jakości powietrza. Czy państwo powinno promować napływ do Polski starych, paliwożernych i wyeksploatowanych samochodów?  

Czy można spodziewać się, że już w r. 2018 używanych samochodów osobowych i dostawczych będzie w Polsce coraz mniej?

Jeśli tak się stanie, to nie powinien to być znaczący spadek a raczej korekta. Zwróćmy uwagę, że bieżący rok jest rekordowy pod względem ilości nowo rejestrowanych samochodów – zarówno nowych jak i używanych. Od wejścia Polski do UE, jedynie w 2007 i 2008 r. Polacy sprowadzili więcej samochodów używanych niż w 2016 r. Nasycenie rynku i nowe przepisy mogą mieć z kolei wpływ na strukturę wieku oraz pojemności silników sprowadzanych samochodów. Jeśli popatrzymy na proponowane przez Ministerstwo stawki to praktycznie opłata od starszych samochodów z mniejszymi silnikami będzie zbliżona do dzisiejszej akcyzy. I w dalszym ciągu większość społeczeństwa będzie stać na starsze samochody osobowe, ale nie z silnikami o poj. 3 l.

W 2016 r. po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 952 135 używanych samochodów osobowych, a ponad 50% tych aut to pojazdy wyprodukowane ponad 10 lat temu. Ile zarejestrowano importowanych używanych aut dostawczych o poj. do 3,5 t, jaki procent wśród nich stanowią auta ponaddziesięcioletnie?

Udział samochodów najstarszych wśród sprowadzanych używanych samochodów osobowych w 2016 roku wyniósł 54% i był wyższy niż rok wcześniej kiedy osiągał 46%. Wśród samochodów dostawczych do 3,5t w 2016 r. struktura wieku była korzystniejsza dla roczników młodszych. W tej grupie samochody najstarsze (ponad dziesięcioletnie) stanowiły 37% (28,4 tys. szt.). Wszystkich używanych samochodów dostawczych zarejestrowano w ub.r. po raz pierwszy w Polsce 76,9 tys. szt. podczas gdy rok wcześniej było ich 69,0 tys. szt. a najstarsze stanowiły 32%.

Samochody dostawcze są niezbędne do funkcjonowania wielu firm. Dla właścicieli tych firm podniesienie akcyzy może oznaczać znaczące podniesienie kosztów, a być może nawet konieczność rezygnacji z prowadzenia działalności. Czy to prawidłowy wniosek?

WIĘCEJ NA TEMAT

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI