Sektor warzyw i owoców rozumie trend convenience

Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl 18 grudnia 2016 13:20

Sektor warzyw i owoców rozumie trend convenience fot. shutterstock

Dzisiejsi polscy konsumenci z jednej strony są coraz częściej w biegu i nie mają czasu na czasochłonne zakupy czy gotowanie, z drugiej jednak coraz bardziej starają się dbać, żeby spożywane w pośpiechu posiłki były zdrowe, pożywne ale i wygodne. Przyjrzeliśmy się w jaki sposób segment owoców i warzyw stara się sprostać silnemu trendowi zwanemu convenience.


Badania firmy Mintel z listopada 2015 r. wykazały, że 4 na 10 Polaków kupowałoby więcej owoców i warzyw gdyby były one dostępne w niewielkich opakowaniach jako przekąski. Wydaje się więc, że eksperymentowanie z krojonymi warzywami i owocami w wygodnych formatach opakowań może być szansą dla producentów obecnych na rynku polskim.

Convenience dobrze rozumie firma Marwit, która specjalizuje się w produkcji zdrowej żywności i sokach na bazie owoców i warzyw. Pogłębiając swoje powiązania z kategorią produktów prozdrowotnych i convenience, w lutym 2016 roku Marwit wypuścił na rynek przekąskę owocowo warzywną Świeży Mix. Świeży Mix sprzedawany jest w dwukomorowych pojemnikach w czterech wariantach smakowych. Każdy z nich zawiera cztery składniki. Dostępne kompozycje smakowe to: jabłko, winogrono, marchewka i pomidor; jabłko, śliwka, marchewka i papryka; jabłko, melon, marchewka i kalarepa, a także jabłko, ananas, marchewka i rzodkiewka. Świeży Mix skierowany jest nie tylko do osób, które chętnie sięgają po produkty owocowo-warzywne, ale ma być także odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie polskich konsumentów na wygodne i mobilne przekąski.

Analitycy firmy Mintel podobne innowacje są już dość dobrze znane w Europie Zachodniej, jednak takie pozycjonowanie produktu na rynku polskim wciąż pozostaje nowością. Jak dotąd jedynie kilka marek zdecydowało się na sprzedaż owoców i warzyw w wielokomorowych opakowaniach. Były to np. Frutetto i Frubek firmy Eurosad, Fit&Easy firmy Green Factory, a także marki własne sprzedawane w sieciach Tesco, Biedronka i E.Leclerc.

Prozdrowotne przekąski i produkty do spożycia „w biegu” stały się już integralną częścią menu sporej grupy Polaków. W czwartym kwartale 2015 roku połowa konsumentów przyznała, że je przekąski, aby zmniejszyć uczucie głodu między posiłkami. Zdrowie i dobre samopoczucie pozostaje ważnym czynnikiem wpływającym na zakup, ale tylko 26 proc. respondentów spożywa zalecane przez specjalistów przynajmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Na tej podstawie można stwierdzić, że wprowadzanie kolejnych innowacji w segmencie przekąsek pozwoli zwiększyć spożycie owoców i warzyw w Polsce.

Analitycy podkreślają, że potencjał innowacji w segmencie przekąsek jest bardzo duży, zwłaszcza jeśli chodzi o większe zróżnicowanie produktowe i zaangażowanie większej grupy konsumentów. Wraz ze zjawiskiem zastępowania regularnych posiłków przez przekąski, rośnie także popyt na produkty żywnościowe w niewielkich porcjach przeznaczone do spożycia „w biegu”. Co więcej, zwyczaj podjadania między posiłkami ewoluuje wraz ze upowszechnianiem się trendów prozdrowotnych. Włączenie dodatkowych składników do przekąsek ze świeżych owoców i warzyw może przynieść przede wszystkim większą różnorodność wyboru w ramach tej kategorii.

W rozwój produktów typu convenience wierzy grupa Green Factory Holding - spółki, która produkuje popakowane, "wygodne" warzywa i sałatki. Spółka Green Factory rozpoczynała działalność od produkcji i sprzedaży umytych, pociętych, spakowanych i gotowych do spożycia mieszanek sałat. Ta kategoria nadal się rozwija, choćby przez rozszerzenie asortymentu. Green Factory wprowadza na rynek coraz to nowe mieszanki sałat i w ten sposób nakręca wzrost sprzedaży. Wprowadza również tzw. kilku-paki, czyli kilka rodzajów mieszanek w tym samym kartonie. Drugą kategorią, którą rozwija spółka są sałatki z dodatkami serowymi lub mięsnymi oraz z dresingiem i plastikowymi sztućcami, czyli tzw. lunch boksy. W sprzedaży są również gotowe do spożycia mieszanki warzyw - już obrane i umyte, np. świeże mieszanki do przygotowywania zup czy tzw. warzywa na patelnię.

Szacuje się, że rynek convenience food w sałatach ciętych, mytych, lunch boxach i gotowych konceptach kulinarnych na bazie świeżych warzyw, rośnie rocznie o około 20 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.