Sektor warzyw i owoców rozumie trend convenience

Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl 18 grudnia 2016 13:20

Sektor warzyw i owoców rozumie trend convenience fot. shutterstock

Dzisiejsi polscy konsumenci z jednej strony są coraz częściej w biegu i nie mają czasu na czasochłonne zakupy czy gotowanie, z drugiej jednak coraz bardziej starają się dbać, żeby spożywane w pośpiechu posiłki były zdrowe, pożywne ale i wygodne. Przyjrzeliśmy się w jaki sposób segment owoców i warzyw stara się sprostać silnemu trendowi zwanemu convenience.


Badania firmy Mintel z listopada 2015 r. wykazały, że 4 na 10 Polaków kupowałoby więcej owoców i warzyw gdyby były one dostępne w niewielkich opakowaniach jako przekąski. Wydaje się więc, że eksperymentowanie z krojonymi warzywami i owocami w wygodnych formatach opakowań może być szansą dla producentów obecnych na rynku polskim.

Convenience dobrze rozumie firma Marwit, która specjalizuje się w produkcji zdrowej żywności i sokach na bazie owoców i warzyw. Pogłębiając swoje powiązania z kategorią produktów prozdrowotnych i convenience, w lutym 2016 roku Marwit wypuścił na rynek przekąskę owocowo warzywną Świeży Mix. Świeży Mix sprzedawany jest w dwukomorowych pojemnikach w czterech wariantach smakowych. Każdy z nich zawiera cztery składniki. Dostępne kompozycje smakowe to: jabłko, winogrono, marchewka i pomidor; jabłko, śliwka, marchewka i papryka; jabłko, melon, marchewka i kalarepa, a także jabłko, ananas, marchewka i rzodkiewka. Świeży Mix skierowany jest nie tylko do osób, które chętnie sięgają po produkty owocowo-warzywne, ale ma być także odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie polskich konsumentów na wygodne i mobilne przekąski.

Analitycy firmy Mintel podobne innowacje są już dość dobrze znane w Europie Zachodniej, jednak takie pozycjonowanie produktu na rynku polskim wciąż pozostaje nowością. Jak dotąd jedynie kilka marek zdecydowało się na sprzedaż owoców i warzyw w wielokomorowych opakowaniach. Były to np. Frutetto i Frubek firmy Eurosad, Fit&Easy firmy Green Factory, a także marki własne sprzedawane w sieciach Tesco, Biedronka i E.Leclerc.

Prozdrowotne przekąski i produkty do spożycia „w biegu” stały się już integralną częścią menu sporej grupy Polaków. W czwartym kwartale 2015 roku połowa konsumentów przyznała, że je przekąski, aby zmniejszyć uczucie głodu między posiłkami. Zdrowie i dobre samopoczucie pozostaje ważnym czynnikiem wpływającym na zakup, ale tylko 26 proc. respondentów spożywa zalecane przez specjalistów przynajmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Na tej podstawie można stwierdzić, że wprowadzanie kolejnych innowacji w segmencie przekąsek pozwoli zwiększyć spożycie owoców i warzyw w Polsce.

Analitycy podkreślają, że potencjał innowacji w segmencie przekąsek jest bardzo duży, zwłaszcza jeśli chodzi o większe zróżnicowanie produktowe i zaangażowanie większej grupy konsumentów. Wraz ze zjawiskiem zastępowania regularnych posiłków przez przekąski, rośnie także popyt na produkty żywnościowe w niewielkich porcjach przeznaczone do spożycia „w biegu”. Co więcej, zwyczaj podjadania między posiłkami ewoluuje wraz ze upowszechnianiem się trendów prozdrowotnych. Włączenie dodatkowych składników do przekąsek ze świeżych owoców i warzyw może przynieść przede wszystkim większą różnorodność wyboru w ramach tej kategorii.

W rozwój produktów typu convenience wierzy grupa Green Factory Holding - spółki, która produkuje popakowane, "wygodne" warzywa i sałatki. Spółka Green Factory rozpoczynała działalność od produkcji i sprzedaży umytych, pociętych, spakowanych i gotowych do spożycia mieszanek sałat. Ta kategoria nadal się rozwija, choćby przez rozszerzenie asortymentu. Green Factory wprowadza na rynek coraz to nowe mieszanki sałat i w ten sposób nakręca wzrost sprzedaży. Wprowadza również tzw. kilku-paki, czyli kilka rodzajów mieszanek w tym samym kartonie. Drugą kategorią, którą rozwija spółka są sałatki z dodatkami serowymi lub mięsnymi oraz z dresingiem i plastikowymi sztućcami, czyli tzw. lunch boksy. W sprzedaży są również gotowe do spożycia mieszanki warzyw - już obrane i umyte, np. świeże mieszanki do przygotowywania zup czy tzw. warzywa na patelnię.

Szacuje się, że rynek convenience food w sałatach ciętych, mytych, lunch boxach i gotowych konceptach kulinarnych na bazie świeżych warzyw, rośnie rocznie o około 20 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM