Opakowania owoców i warzyw – wywiad z Wacławem Wasiakiem, dyrektorem Polskiej Izby Opakowań

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 27 grudnia 2016 11:17

Opakowania owoców i warzyw – wywiad z Wacławem Wasiakiem, dyrektorem Polskiej Izby Opakowań fot. shutterstock

O opakowaniach owoców i warzyw, ich rodzajach oraz o ich wpływie na sprzedaż surowców - z Wacławem Wasiakiem, dyrektorem Polskiej Izby Opakowań, rozmawia Albert Katana.

Klienci zazwyczaj wybierają owoce czy warzywa kierując się dotykiem i zapachem, nie nazwą gatunkową czy nazwą producenta. Tak jest np. na targowiskach czy w tzw. warzywniakach, gdzie te produkty są chętniej kupowane, niż w supermarketach. Czy owoce i warzywa powinny być pakowane?

Tak. Choć nie na wszystkich etapach drogi od ich producenta do konsumenta.

Bardzo rzadko zdarza się, a może to mieć miejsce na targowiskach, iż warzywa sprzedaje się prosto z „samochodu”. A i w tej sytuacji przekazuje się klientowi do rąk w opakowaniu. Jakimkolwiek – ale opakowaniu.

Rozróżniamy 3 rodzaje opakowań:

Jednostkowe, w których produkt (warzywa lub owoce) w sklepie otrzymuje klient;

Zbiorcze, w których produkt zapakowany w opakowania jednostkowe jest „przekazywany” do sieci handlowej (sklepu);

Transportowe, w których produkt (towar) transportowany jest zarówno do sklepów jak i na targowiska. I, jakby to nie zabrzmiało przewrotnie, to za takie opakowania transportowe możemy uznać także naczepę samochodu, jego bagażnik, furmankę itp.

Tak więc u producenta ziemniaków, dostarczając je na targowisko wystarczy „wsypać” je na platformę samochodu. Choć z reguły, już na tym etapie, rolnik pakuje ziemniaki w worki, a więc korzysta z opakowania. A worki umieszcza „na” lub „w” środku transportu.

Odpowiedź zatem brzmi – owoce i warzywa powinny być pakowane w sytuacjach kiedy jest to potrzebne (uzasadnione).

Jeśli już pakować owoce czy warzywa to w co? Jakie opakowanie najlepiej spełnia tu swoją rolę - przeźroczyste foliowe, czy może papierowe ekologiczne? Z czym owoc lub warzywo powinny kojarzyć się konsumentowi?

To również zależy od sytuacji i rodzaju produktu. Owoce i warzywa pakowane są zarówno w opakowania z papieru i tektury jak i z tworzyw sztucznych, a także z innych materiałów jak tekstylia i drewno.

Skrzynki na jabłka, banany, pomidory wykonywane są zarówno z tworzywa sztucznego, tektury czy też drewna, byleby były dopuszczone (te materiały) do kontaktu z żywnością. Podobnie opakowania jednostkowe mogą być wykonane z tworzywa sztucznego (sztywnego lub folii), z papieru lub tektury. Idealną jest sytuacja, w której owoc lub warzywo dobrze kojarzy się z opakowaniem. Jeśli zawartość jest widoczna. Jeśli opakowanie pozwala na ocenę jakości (świeżości) produktu itp. Producenci owoców i warzyw, a także handlowcy na ogół wiedzą w jakich opakowaniach najlepiej się te produkty sprzedają. I takie opakowania zamawiają.

Ostatnio na opakowaniach niektórych owoców i warzyw (np. jabłek i ziemniaków) pojawiły się przede wszystkim nazwy odmian, a także krótkie opisy walorów smakowych. Czy te informacje są potrzebne, i czy dzięki nim wzrasta sprzedaż tak opakowanych produktów?

Opakowania spełniają wiele funkcji. Najważniejsza to ochronna – ma gwarantować ochronę produktu w jego drodze od producenta do konsumenta (klienta). Ważną jest także funkcja informacyjna, informująca o zapakowanym produkcie. A więc jaka odmiana jabłek, informuje o walorach smakowych. W bardziej „wyrafinowanych” opakowaniach zamieszczane są także wskaźniki dojrzałości (świeżości).

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.