Logistyka mrożonych owoców i warzyw to ciągła kontrola temperatury

Autor: www.sadyogrody.pl/ www.portalspozywczy.pl 14 maja 2015 08:06

Logistyka mrożonych owoców i warzyw to ciągła kontrola temperatury Edyta Kwiatkowska – Sioch, analityk finansowy w Polfrost Internationale Spedition

- Producenci owoców i warzyw, którzy wcześniej eksportowali znaczną część swoich produktów do Rosji, teraz szukają odbiorców w innych, często bardziej egzotycznych krajach. Branża logistyczna musi podążać za tymi zmianami i jednocześnie być konkurencyjną wobec lokalnych dostawców usług logistycznych działających na tych nowych rynkach - mówi Edyta Kwiatkowska – Sioch, analityk finansowy w Polfrost Internationale Spedition.

Co jest najważniejsze w logistyce mrożonych produktów? 

- Logistyka wszystkich produktów wymaga precyzji w planowaniu, ścisłej kontroli kosztów, dostaw na czas. W logistyce produktów mrożonych musimy wejść o jeden szczebel skomplikowania wyżej, gdyż tutaj dochodzi dodatkowy czynnik – ciągła kontrola temperatury. I nawet jeżeli wszystkie pozostałe elementy procesu logistycznego działają niezawodnie, to niezachowanie ciągłości w utrzymaniu temperatury sprawia, że nie zakończymy realizacji zlecenia od klienta z sukcesem - zapewnia Edyta Kwiatkowska – Sioch, analityk finansowy w Polfrost Internationale Spedition.

Jej zdaniem z tego względu jednym z najważniejszych czynników w przewozach produktów mrożonych jest zapewnienie sprawnego sprzętu, który pozwoli nam na przechowywanie i transportowanie powierzonego towaru w odpowiedniej temperaturze.

- Specjalistyczny sprzęt wymaga częstych przeglądów i okresowej wymiany. W odróżnieniu od transportu produktów suchych naczepę do przewozu mrożonek trzeba wyposażyć w agregat chłodniczy, który podnosi koszt naczepy o ¼ wartości. Przy eksploatacji agregat zużywa paliwo, a im niższa temperatura przewozu, tym to zużycie jest większe. Logistyka produktów mrożonych jest przez to bardziej kosztowna, ale te dodatkowe nakłady często nie są rekompensowane przez wyższą cenę uzyskiwaną od klienta - dodaje.

W związku z ostatnimi kryzysami w Rosji i na Ukrainie branża musi szybko dopasowywać się do zmieniających się rynków zbytu.

- Producenci owoców czy warzyw, którzy wcześniej eksportowali znaczną część swoich produktów do Rosji, szukają odbiorców w innych, często bardziej egzotycznych krajach. Branża logistyczna musi podążać za tymi zmianami  i jednocześnie być konkurencyjną wobec lokalnych dostawców usług logistycznych działających na tych nowych rynkach - podkreśla Edyta Kwiatkowska – Sioch.

Jakie są perspektywy rozwoju dla rynku logistyki produktów mrożonych, czy ten segment rośnie i będzie rósł? 

- Polscy konsumenci nadal bardziej sceptycznie niż ich zachodni sąsiedzi podchodzą do gotowych produktów mrożonych. Jeżeli preferencje w tym zakresie się zmienią, to będzie to także szansa do dalszego rozwoju rynku usług logistycznych dla tych produktów. Największe szanse na wzrost ma, moim zdaniem, segment mrożonych warzyw, głównie ze względu na popularyzowanie się mody na zdrowe odżywianie. Nie należy się jednak spodziewać spektakularnych wzrostów w najbliższym okresie - szacuje.

Zdaniem ekspertki najbliższe miesiące zapewne przyniosą zmiany wynikające z sezonowości popytu na produkty mrożone. Dostępność świeżych warzyw i owoców przesunie zapotrzebowanie z usług logistyki mrożonek na usługi logistyki produktów chłodniczych.

- Kluczowy jest jednak czynnik wpływający na całą branże TSL, a mianowicie interpretacja niemieckich przepisów dotyczących płacy minimalnej dla kierowców i stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Otwarte pozostaje nadal pytanie jakie będą finalne rozstrzygnięcia w sprawie przewozów tranzytowych przez ten kraj. Niemcy są jednym z głównych odbiorców m.in. mrożonych produktów z Polski. Przewoźnicy szacują, że wprowadzenie przepisów przez Niemcy jest równoznaczne z podniesieniem kosztów przewozu do Niemiec o 20 proc. Już w tej chwili odczuwalny jest spadek podaży środków transportu gotowych do wyjazdu do Niemiec, ponieważ przewoźnicy obawiają się nie tylko dodatkowych kosztów, ale i wymogów dokumentacyjnych, związanych ze zgłaszaniem przewozów do odpowiednich instytucji - mówi Edyta Kwiatkowska – Sioch.

WIĘCEJ NA TEMAT

LOGISTYKA I OPAKOWANIA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM