Firma Warter Pro Fuels rozpoczęła produkcję ekologicznych benzyn alkilatowych



Albert Katana, www.sadyogrody.pl - 12 listopada 2019 11:36


Paliwo alkilatowe wciąż jest około dwukrotnie droższe od konwencjonalnej benzyny, jednak ograniczenie zawartości aromatów w benzynie alkilatowej korzystnie wpływa na eksploatacje silnika i czystość komór spalania. Ekologiczne paliwo alkilatowe to z jednej strony trochę wyższa cena, ale z drugiej inwestycja w zdrowie swoje, otoczenia czy planety, jak i oszczędność na naprawach tudzież wymianie silnika na nowy - mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Marta Woźniak, specjalistka badawczo-techniczna w Warter Pro Fuels.

Warter Fuels S.A. - co to za firma, czym się zajmuje i dlaczego warto jej zaufać?

Firma Warter Fuels S.A wchodzi w skład Grupy Warter. Swoją działalnością kontynuuje prace OBR S.A. Dzięki wykwalifikowanemu i doświadczonemu personelowi produkcyjnemu i zarządzającemu już od blisko 50 lat prowadzimy działalność zarówno badawczą, jak i produkcyjną w branży petrochemicznej i rafineryjnej. W ofercie posiadamy szeroką gamę specjalistycznych produktów, ale najbardziej znani jesteśmy z benzyn lotniczych do silników tłokowych z zapłonem iskrowym. Produkowane przez nas benzyny lotnicze sprzedawane są do ponad 1 krajów na całym świecie.

Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku nasza firma rozpoczęła również produkcję benzyn rajdowych oraz ekologicznych benzyn alkilatowych, stosowanych między innymi do napędu kosiarek i pił łańcuchowych.

Benzyna syntetyczna znana jest od kilkudziesięciu lat, ale w Polsce niewiele o niej wiemy. Naszymi czytelnikami są producenci żywności - czy benzyna alkilowana to produkt dla nich? Jakie urządzenia i maszyny mogą być napędzane tym paliwem?

Benzyny alkilatowe (od ang. Alkylate gasoline) jako pierwsi zaczęli produkować Szwedzi na początku obecnego stulecia. Dziś w Skandynawii nikt nie myśli o używaniu paliw samochodowych do kosiarki czy podkaszarki - powszechnie wykorzystuje się tam paliwa alkilatowe, przede wszystkim dbając o swoje zdrowie, o środowisko i o sprzęt. Skandynawski pomysł powoli zaczęły stosować u siebie inne kraje. Benzyna alkilatowa, w odróżnieniu od standardowych benzyn samochodowych, jest całkowicie pozbawiona węglowodorów aromatycznych, w tym kancerogennego benzenu oraz olefin i związków tlenowych, takich jak etery czy alkohole. W skład benzyny alkilatowej wchodzą jedynie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania. Poprzez zastosowanie tej unikatowej receptury, kancerogenne i toksyczne produkty spalania benzyny alkilatowej są ograniczone w porównaniu do benzyny samochodowej nawet o 90%.

Benzyna syntetyczna ma wiele zalet, ale jedną poważną wadę - cenę…

Jest wiele korzyści płynących ze stosowania ekologicznego paliwa alkilatowego, na pierwszy plan z pewnością wychodzi aspekt ekologiczny. Proces alkilacji, wykorzystywany przy produkcji benzyn alkilatowych sprawia, że paliwa nie zawierają rakotwórczych związków. Udało nam się uzyskać produkt o znacznie mniejszej emisji podczas spalania, niż w przypadku tradycyjnej benzyny. Trzeba też zaznaczyć, że małe silniki maszyn ogrodniczych nie posiadają katalizatorów spalin, tak jak ma to miejsce w przypadku skomplikowanych układów katalitycznych w silnikach samochodowych. Inną ważną zaletą stosowania ekologicznej benzyny alkilatowej jest zwiększenie trwałości pracy silnika. Niska zawartość węglowodorów aromatycznych w benzynie powoduje lepsze i czystsze spalanie. Dzięki temu świeca zapłonowa nie zanieczyszcza się tak szybko, jak przy korzystaniu z konwencjonalnego paliwa. W efekcie silnik działa znacznie dłużej, nie powodując szkód w urządzeniu. Najważniejszą zaletą paliwa alkilatowego jest aspekt zdrowotny. Podczas procesu spalania tradycyjnych paliw emitowane są aromaty szkodliwe zarówno dla środowiska, jak i dla zdrowia ludzkiego, które mogą powodować uszkodzenie nerwów, bóle głowy, zmęczenie i nudności. Szczególnie niebezpiecznym związkiem występujących w „klasycznym” paliwie jest benzen. Wyniki licznych badań epidemiologicznych pozwalają uznać benzen za czynnik kancerogenny dla układu krwiotwórczego i chłonnego u człowieka. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v, w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej. To prawie sto razy mniej.

Paliwo alkilatowe wciąż jest około dwukrotnie droższe od konwencjonalnej benzyny, jednak należy zwrócić uwagę na to, że ograniczenie zawartości aromatów w benzynie alkilatowej korzystnie wpływa na eksploatacje silnika i czystość komór spalania. Ekologiczne paliwo alkilatowe to z jednej strony trochę wyższa cena, ale z drugiej inwestycja w zdrowie swoje, otoczenia czy planety, jak i oszczędność na naprawach tudzież wymianie silnika na nowy.

Na Państwa stronie internetowej można przeczytać, że “Warter Pro to pierwsze i jedyne dostępne w Polsce ekologiczne paliwo alkilatowe”. To chyba stara informacja, bo jest również na rynku polskim benzyna Aspen produkowana przez Lantmännen Aspen, dystrybuowana przez Onico. Rośnie Wam konkurencja? Dlaczego poleca Pani paliwo Warter Pro?

Na rynku dostępne są dwa rodzaje paliwa alkialtowego - WARTER Pro Fuel 2 i Warter Pro Fuel 4.

PRO FUEL 2 to benzyna alkilowana zmieszana w proporcji 50:1 z wysokiej jakości biodegradowalnym olejem premium. Zastosowany olej zapewnia wyjątkowo czysty silnik i ma optymalne właściwości smarowania we wszystkich jego temperaturach. Stosowanie PRO FUEL 2 eliminuje konieczność mieszania paliwa z olejem do silnika 2-suwowego - czyniąc życie wygodniejszym, oszczędzając nasz czas i eliminując ryzyko, że zrobimy to w sposób nieprawidłowy. Utrzymuje czystą komorę spalania i inne podzespoły, jak na przykład świece zapłonowe. Pozwala na rzadsze wymiany filtrów oraz nie uszkadza gumowych elementów silnika, takich jak uszczelki. Benzyna PRO FUEL 2 zachowuje swoje właściwości do 5 lat. Uruchomienie silnika jest dużo łatwiejsze nawet po dłuższym czasie przestoju. Benzyna ta może być zimowana w zbiornikach urządzeń. PRO FUEL 2 może być stosowana do urządzeń wyposażonych w silniki 2-suwowe, takie jak piły łańcuchowe, nożyce do żywopłotów, przecinarki, kosy spalinowe oraz silniki dwusuwowe stosowane w motoryzacji.

Z kolei PRO FUEL 4 to profesjonalne i ekologiczne paliwo do różnych rodzajów silników czterosuwowych, na przykład kosiarek, kultywatorów wirnikowych, dmuchaw śnieżnych, łodzi i wszelkich silników na wodzie. Nadaje się doskonale do stosowania w branży morskiej, budowlanej, ogrodniczej i w sportach motorowych. PRO FUEL 4 stosowane jest wszędzie tam, gdzie używanie szkodliwych benzyn jest zabronione, na przykład na zamkniętych torach kartingowych. Także zachowuje swoje właściwości do 5 lat, może być zimowana w silniku urządzenia i nie wpływa w tak negatywny sposób na filtry i elementy gumowe silnika, jak to ma miejsce w przypadku benzyny konwencjonalnej.

Pro Fuel 2 i Pro Fuel 4 nie zawierają etanolu, benzenu i aromatycznych węglowodorów, czyli substancji występujących w zwykłej benzynie, które są niezwykle szkodliwe.

We wcześniejszych latach w Polsce dostępna była benzyna alkilatowa ASPEN, produkowana przez Lantmännen Aspen. Produkt został ciepło przywitany przez polskich odbiorców i cieszył się coraz większą popularnością, jednak firma Onico, która była dystrybutorem benzyny ASPEN, zaprzestała tej działalności. Benzyna alkilatowa Warter Pro to polski produkt, który w żadnym stopniu nie odbiega jakością od produktu szwedzkiego. Benzyna alkilatowa Warter Pro posiada dokładnie te same certyfikaty niemieckiego instytutu KWF.

Dziękuję za rozmowę.