Zyski rolników są bardzo niskie w porównaniu do zysków pośredników

Autor: Agrobiznes w TVP 28 listopada 2019 14:24

Zyski rolników są bardzo niskie w porównaniu do zysków pośredników fot. shutterstock

Od rolnika do pośrednika. Zyski tych pierwszych nieproporcjonalnie niskie, a tych ostatnich nieproporcjonalnie wysokie. Jak bardzo przeanalizował UOKiK – podaje Agrobiznes w TVP.

Najczęściej między rolnikiem a sklepem występuje kilku pośredników, którzy mają znaczący wpływ na ostateczną cenę kupowanych przez nas warzyw lub owoców. Zysk pośredników handlujących jabłkami waha się od 10 do 77 proc. A sklepów od 9 do 27 proc. Inspektorzy zbadali, że w niektórych przypadkach sadownik dostał zaledwie 14 proc. końcowej ceny jabłek. Zakładając, że kilogram kosztuje około 2 zł, rolnik zarobił zaledwie 0,28 zł choć to on ponosił największe koszty.

W przypadku malin producenci dostawali od 26 do 58 proc. ceny którą płacił konsument. Pośrednicy od 10 do 42 proc., a sieci handlowe od 9 do 27 proc. Podobnie było z wiśniami ale duże dysproporcje widoczne są także na rynku warzyw.

Zarobek producentów cebuli wahał się od 19 do 83 proc. ale zyski pośredników wynosiły najczęściej połowę ostatecznej stawki. Sklepy zarabiały od 7 do 35 proc. Tak samo jak za ziemniaki ale w tym przypadku udział rolników w końcowej cenie wynosił od 26 do 68 proc. a pośredników czasami od 3 do 53 proc.

Więcej w programie Agrobiznes w TVP. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.