Zwiększył się wolumen eksportu jabłek z Polski na rynki pozaunijne

Autor: BGŻ BNP Paribas 13 września 2016 12:30

Zwiększył się wolumen eksportu jabłek z Polski na rynki pozaunijne Ze wstępnych danych Eurostatu wynika, że unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był o 11 proc. niższy niż w sezonie 2014/2015./ fot. A.Gwara

Ze wstępnych danych Eurostatu wynika, że unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był o 11 proc. niższy niż w sezonie 2014/2015. Niemniej, na dość znaczący spadek sprzedaży w skali UE miała wpływ przede wszystkim ograniczona sprzedaż jabłek przez Litwę - głównie poprzez mniejsze dostawy na Białoruś - mówi Mariusz Dziwulski, analityk banku BGŻ BNP Paribas.

Wynikało to ze zmian struktury sprzedaży jabłek z Polski, dla których Litwa w sezonie 2014/2015 była jednym z głównych rynków zbytu. - Do spadku eksportu w skali Unii przyczyniła się również niższa sprzedaż jabłek z Włoch (-9 proc.) oraz Francji (-8 proc.). Największym odbiorcą jabłek z UE w sezonie poprzednim była Białoruś. Niemniej, łączna sprzedaż do tego kraju z UE-28 zmniejszyła się w relacji rocznej o 21 proc. do 564 tys. t. - tłumaczy. 

- Wzrosły natomiast, dość istotnie (+35 proc.) dostawy do Egiptu (drugi odbiorca jabłek z UE-28) do 253 tys. t czy też Arabii Saudyjskiej (+27 proc.) do 80 tys. t przy jednoczesnym spadku eksportu do Algierii o 44 proc. do 89 tys. t. Polska była największym unijnym dostawcą jabłek na rynki trzecie w minionym sezonie (2015/2016) z udziałem na poziomie blisko 38 proc. - dodaje. 

Wolumen eksportu z Polski na rynki pozaunijne zwiększył się o 21 proc. do 603 tys. t. - Był jednak o 29 i 39 proc. niższy niż odpowiednio w sezonach 2013/2014 i 2012/2013. Wzrost odbywał się przy znacznym zmniejszeniu dostaw do UE (głównie do Niemiec, Litwy i Łotwy). Przyczyną wzrostu sprzedaży jabłek były zdecydowanie większe dostawy jabłek z Polski na Białoruś. Wyniosły one 423 tys. t, i były o 46 proc. wyższe w stosunku do sezonu poprzedniego. Wysoką dynamiką wzrostu charakteryzował się eksport jabłek do Serbii (+85 proc. do 37,5 tys. t), Egiptu (+149 proc. do 25,6 tys. t) czy też Norwegii (+47 proc. do 7,1 tys. t) - wylicza Dziwulski. 

Jak tłumaczy analityk, nie zwiększyła się liczba odbiorców zagranicznych do których Polska wysyłała jabłka. W sezonie było to 78 krajów (łącznie z krajami UE) w porównaniu do 80 w sezonie poprzednim. O zwiększeniu dynamiki sprzedaży jabłek z Polski na rynki trzecie zadecydowała przede wszystkim znacznie wyższa r/r sprzedaż jabłek w drugim kwartale 2016 r. Wyniosła ona nieco ponad 290 tys. t i była o 82 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

- Warto zwrócić uwagę, że w pierwszych trzech kwartałach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015 - marzec 2016) eksport był o 8 proc. niższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przyspieszenie dynamiki sprzedaży z Polski na rynki trzecie było jednak w mniejszym stopniu konsekwencją wzrostu popytu na rynkach zewnętrznych, a w większym, spadku cen jabłek w eksporcie z Polski. Z danych statystyki unijnej wynika, że średnia cena wyeksportowanego jabłka z Polski w drugim kwartale 2016 r. na rynki pozaunijne wynosiła 0,26 euro/kg i była o 22 proc. niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem - podsumował ekspert banku BGŻ BNP Paribas. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI