Zwiększył się wolumen eksportu jabłek z Polski na rynki pozaunijne

Autor: BGŻ BNP Paribas 13 września 2016 12:30

Zwiększył się wolumen eksportu jabłek z Polski na rynki pozaunijne Ze wstępnych danych Eurostatu wynika, że unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był o 11 proc. niższy niż w sezonie 2014/2015./ fot. A.Gwara

Ze wstępnych danych Eurostatu wynika, że unijny eksport jabłek w sezonie 2015/2016 wyniósł 1,59 mln t i był o 11 proc. niższy niż w sezonie 2014/2015. Niemniej, na dość znaczący spadek sprzedaży w skali UE miała wpływ przede wszystkim ograniczona sprzedaż jabłek przez Litwę - głównie poprzez mniejsze dostawy na Białoruś - mówi Mariusz Dziwulski, analityk banku BGŻ BNP Paribas.

Wynikało to ze zmian struktury sprzedaży jabłek z Polski, dla których Litwa w sezonie 2014/2015 była jednym z głównych rynków zbytu. - Do spadku eksportu w skali Unii przyczyniła się również niższa sprzedaż jabłek z Włoch (-9 proc.) oraz Francji (-8 proc.). Największym odbiorcą jabłek z UE w sezonie poprzednim była Białoruś. Niemniej, łączna sprzedaż do tego kraju z UE-28 zmniejszyła się w relacji rocznej o 21 proc. do 564 tys. t. - tłumaczy. 

- Wzrosły natomiast, dość istotnie (+35 proc.) dostawy do Egiptu (drugi odbiorca jabłek z UE-28) do 253 tys. t czy też Arabii Saudyjskiej (+27 proc.) do 80 tys. t przy jednoczesnym spadku eksportu do Algierii o 44 proc. do 89 tys. t. Polska była największym unijnym dostawcą jabłek na rynki trzecie w minionym sezonie (2015/2016) z udziałem na poziomie blisko 38 proc. - dodaje. 

Wolumen eksportu z Polski na rynki pozaunijne zwiększył się o 21 proc. do 603 tys. t. - Był jednak o 29 i 39 proc. niższy niż odpowiednio w sezonach 2013/2014 i 2012/2013. Wzrost odbywał się przy znacznym zmniejszeniu dostaw do UE (głównie do Niemiec, Litwy i Łotwy). Przyczyną wzrostu sprzedaży jabłek były zdecydowanie większe dostawy jabłek z Polski na Białoruś. Wyniosły one 423 tys. t, i były o 46 proc. wyższe w stosunku do sezonu poprzedniego. Wysoką dynamiką wzrostu charakteryzował się eksport jabłek do Serbii (+85 proc. do 37,5 tys. t), Egiptu (+149 proc. do 25,6 tys. t) czy też Norwegii (+47 proc. do 7,1 tys. t) - wylicza Dziwulski. 

Jak tłumaczy analityk, nie zwiększyła się liczba odbiorców zagranicznych do których Polska wysyłała jabłka. W sezonie było to 78 krajów (łącznie z krajami UE) w porównaniu do 80 w sezonie poprzednim. O zwiększeniu dynamiki sprzedaży jabłek z Polski na rynki trzecie zadecydowała przede wszystkim znacznie wyższa r/r sprzedaż jabłek w drugim kwartale 2016 r. Wyniosła ona nieco ponad 290 tys. t i była o 82 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

- Warto zwrócić uwagę, że w pierwszych trzech kwartałach sezonu 2015/2016 (lipiec 2015 - marzec 2016) eksport był o 8 proc. niższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Przyspieszenie dynamiki sprzedaży z Polski na rynki trzecie było jednak w mniejszym stopniu konsekwencją wzrostu popytu na rynkach zewnętrznych, a w większym, spadku cen jabłek w eksporcie z Polski. Z danych statystyki unijnej wynika, że średnia cena wyeksportowanego jabłka z Polski w drugim kwartale 2016 r. na rynki pozaunijne wynosiła 0,26 euro/kg i była o 22 proc. niższa niż w analogicznym okresie przed rokiem - podsumował ekspert banku BGŻ BNP Paribas. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.