Zmieniła się struktura geograficzna eksportu jabłek z Polski

Autor: BGŻ BNP Paribas 21 września 2016 08:28

Zmieniła się struktura geograficzna eksportu jabłek z Polski Z danych Eurostatu wynika, że łączny eksport jabłek z Polski w sezonie 2015/2016 wyniósł 968 tys. t i był zbliżony do wolumenu sprzedaży tych owoców w sezonie 2014/2015 / fot. shutterstock

Z danych Eurostatu wynika, że łączny eksport jabłek z Polski w sezonie 2015/2016 wyniósł 968 tys. t i był zbliżony do wolumenu sprzedaży tych owoców w sezonie 2014/2015 (966 tys. t). - mówi Mariusz Dziwulski, analityk banku BGŻ BNP Paribas.

Zmieniła się jednak dość wyraźnie struktura geograficzna eksportu jabłek z naszego kraju. Eksport na rynki Unii Europejskiej zmniejszył się o nieco ponad 22 proc. do 364 tys. t, przy wzroście sprzedaży na rynki nieunijne o 21 proc. do 603 tys. t.

- O eksporcie z Polski na rynki pozaunijne pisaliśmy szerzej w poprzednim wydaniu Agro Tygodnia. Warto jednak przypomnieć, że w poprzednim sezonie największym odbiorcą jabłek z Polski była Białoruś, a wolumen sprzedaży do tego kraju (423 tys. t) o 16 proc. przewyższył ilość sprzedanych jabłek do krajów UE-28 łącznie - dodaje.

Jak mówi analityk, największym odbiorcą jabłek z Polski w UE-28 była Rumunia z wolumenem na poziomie 62,6 tys. t (wzrost o 28 proc. r/r). - Kraj ten wyprzedził tym samym Niemcy, które dotychczas były pierwszym unijnym rynkiem eksportowym dla polskich jabłek. Sprzedaż do Niemiec w minionym sezonie obniżyła się aż o 44 proc. w relacji rocznej do poziomu niespełna 54 tys. t. - tłumaczy Dziwulski. 

- Znaczny spadek odnotowała sprzedaż do krajów takich jak Litwa (-33 proc.), Łotwa (-35 proc.) czy tez Cypr (-80 proc.), a które w poprzednim sezonie były czołowymi rynkami zbytu dla polskich jabłek. Jeśli chodzi o handel światowy to Polska była trzecim pod względem wolumenu eksporterem na świecie za Włochami (1,04 mln t) i Chinami (1,15 mln t, za USDA) - przyznaje.

- Warto jednak przy tym zaznaczyć, że wartość polskiego eksportu jabłek jest wciąż relatywnie niska. Co prawda w minionym sezonie wyniosła nieco ponad 294 mln euro i była o 1,3 proc. wyższa niż przed rokiem (o niewielkim wzroście zadecydowały wyższe r/r ceny jabłek w pierwszej części sezonu 2015/2016). Niemniej aż o 23 i 35 proc. niższa niż odpowiednio dwa i trzy sezony wcześniej - podsumował analityk banku BGŻ BNP Paribas. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM