Wycofanie z rynku jedyną szansą na sprzedanie jabłek po atrakcyjnych cenach?

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 26 marca 2016 10:50

Wycofanie z rynku jedyną szansą na sprzedanie jabłek po atrakcyjnych cenach? Część środowiska twierdzi, że mechanizm ten tylko psuje wewnętrzny rynek, jednak sadownicy uważają, że to jedyna możliwość sprzedania jabłek za godziwe pieniądze/ fot. shutterstock

Temat wycofania owoców i warzyw z rynku budzi wiele kontrowersji. Część środowiska twierdzi, że mechanizm ten tylko psuje wewnętrzny rynek, zaś druga część uważa, że to jedyna możliwość sprzedania jabłek za godziwe pieniądze. Z całą pewnością w każdej z tych opinii jest trochę racji.

Z mechanizmem pomocowym skierowanym od Komisji Europejskiej wiązano wiele nadziei. W pierwszym roku po wprowadzeniu embarga nie było powodów do niezadowolenia. Jednak i sytuacja na rynku jabłek była inna. Duża część sadowników zdecydowała się na sprzedaż jabłek zaraz po zbiorach, co w konsekwencji doprowadziło do małych zapasów, wysokiego popytu i równie wysokich cen.

W tym roku sytuacja sprzed roku raczej się nie powtórzy. Zarówno wysokie zapasy, jak i słaba dynamika eksportu nie sprzyja wzrostom cen. Na krajowym rynku również nie widać popytu, co w opinii wielu ekspertów związane jest z bezpłatną dystrybucją owoców, która często pozostawia wiele do życzenia. Mechanizm ten, niestety ma wiele wad. Jednak patrząc na obecnie poziomy cenowe proponowane przez eksporterów, te za wycofanie owoców wydają się być całkiem atrakcyjne.

Eksporterzy skarżą się, że na dzień dzisiejszy popyt krajowy w większości firm spadł poniżej połowy tego co w normalnych sezonach. Według nich, jednoznacznie widać, że jest oddziaływanie między spadkiem popytu krajowego i darmowym rozdawnictwem. 

Wycofanie jabłek z pewnością zdestabilizowało rynek wewnętrzny. Takie działania miałyby większy sens, gdyby ten produkt poszedł na rynki zewnętrze, bądź został zutylizowany. Jednak obecnie mechanizm wycofania jabłek jest jedyną szansą na otrzymanie godziwego wynagrodzenia za owoce.

Jak informuje Agencja Rynku Rolnego, producenci, którzy złożyli do Agencji Rynku Rolnego powiadomienia realizują wycofania na bezpłatną dystrybucję. W skali kraju wycofania na bezpłatna dystrybucję zostały zrealizowane w około 60 proc. (203 320 tys. ton – głównie jabłka), w ramach dostępnego dla Polski limitu na wszystkie grupy produktów, zgodnie z RDK_1369/2015. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.