W ubiegłym roku polski eksport żywność wzrósł o 1,2 proc. do 24,1 mld euro

Autor: PAP 07 marca 2017 09:14

W ubiegłym roku polski eksport żywność wzrósł o 1,2 proc. do 24,1 mld euro fot. shutterstock.com

W 2016 r. Polska wyeksportowała żywność za 24,1 mld euro, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych resortu rolnictwa. Największym odbiorcą były Niemcy, a najważniejszym produktem eksportowym - mięso drobiowe.

Najwięcej polskich produktów, bo aż 81,3 proc. trafiło do Unii. Ich wartość wyniosła 19,6 mld euro.

W 2016 r., tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec za 5,4 mld euro tj. o 1,7 proc. więcej niż ub.r. Eksport do Niemiec stanowił 22,6 proc. wartości całego eksportu rolno-spożywczego. Na rynek niemiecki wysyłano głównie ryby wędzone, drób oraz wyroby piekarnicze i cukiernicze.

Na drugim miejscu wśród importerów polskiej żywności znalazła się Wielka Brytania, gdzie sprzedano towary o wartości 2,1 mld euro, czyli o 5,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział tego kraju w całym eksporcie rolno-spożywczym wyniósł ok. 9 proc. Brytyjczycy kupowali od nas głównie czekoladę i wyroby zawierające kakao (13 proc. eksportu rolno-spożywczego do Wielkiej Brytanii), mięso drobiowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze. W porównaniu do poprzedniego roku o 30 proc. wzrosła sprzedaż m.in. herbatników i wafli, o 27 proc. wzrosła wartość sprzedaży kiełbas oraz papierosów, a o 14 proc. pieczarek.

Trzecim największym odbiorcą była Republika Czeska, gdzie sprzedano towary za 1,6 mld euro tj. o 2 proc. mniej niż w 2015 r. Czechy miały 6,7 proc. udział w eksporcie żywności. Do naszych południowych sąsiadów wywożony był głównie olej rzepakowy (14 proc. eksportu rolno-spożywczego), mięso drobiowe, papierosy, kawa, czekolada i wyroby zawierające kakao, wyroby piekarnicze i cukiernicze, sery oraz mięso wieprzowe.

Do kolejnych dużych odbiorców polskiej żywności należała Holandia - 1,345 mld euro, Włochy - 1,327 mld euro, Francja - 1,237 mld euro, Słowacja - 707 mln euro oraz Węgry - 621 mln euro.

Do Holandii trafiały głównie papierosy, mięso drobiowe i wołowe, czekolada i wyroby zawierające kakao oraz soki owocowe w tym przede wszystkim sok jabłkowy. Do Włoch sprzedawano mięso wołowe i papierosy, do Francji - drób, wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki), wódkę, oraz syropy cukrowe; do Słowacji - mięso drobiowe oraz wieprzowe, olej rzepakowy oraz sery; do Węgier - papierosy, mięso drobiowe, wyroby piekarnicze i cukiernicze (np. wafle, herbatniki) sery oraz mięso wieprzowe.

Wartość eksportu do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) wyniosła 1,1 mld euro i w stosunku do 2015 r. wzrosła o 5,9 proc. Sprzedaż towarów rolno-spożywczych do państw WNP w 2016 roku - to 4,8 proc. wartości całego eksportu żywności. Federacja Rosyjska ze względu na embargo była w 2015 roku na 14. miejscu wśród odbiorców polskiej żywności.

W 2016 roku największą pozycję w polskim eksporcie (wartościowo)stanowiło: mięso drobiowe, papierosy, czekolada i produkty z kakao, wyroby piekarnicze i cukiernicze (herbatniki, wafle, itp.), mięso wołowe, syropy cukrowe, mięso wieprzowe, pszenicę, ryby wędzone (głównie łososia), sery i twarogi, pozostałe przetworzone i konserwowane mięso, soki owocowe (gł. sok jabłkowy), filety rybne, przetworzone i konserwowane ryby, karma dla zwierząt oraz mrożone owoce. Wartość eksportu tych produktów, to 57 proc. całego wywozu towarów rolno-spożywczych z Polski.

W porównaniu do 2015 roku znacząco wzrosła m.in. wartość eksportu cukru (o 20 proc.), filetów rybnych (o 19 proc.), wyrobów piekarniczych i cukierniczych w tym głównie wafli i herbatników (o 15 proc.), soków owocowych (o 14 proc.), mięsa wieprzowego (o 12%), kiełbas (o 11 proc.) oraz mięsa drobiowego (o 8 proc.). Mniej natomiast sprzedano nasion rzepaku, mleka i śmietany w proszku kawy, mięsa wołowego mrożonego, jaj z drobiu oraz papierosów. 

Saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2016 roku osiągnęło poziom 7,1 mld euro wobec 7,8 mld euro rok wcześniej (spadek o 8,9 proc.). Artykuły rolno-spożywcze stanowiły w ub.r. 13,2 proc. w eksporcie ogółem. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.