
Indyjskie ministerstwo handlu wycofało się z działań podjętych jesienią ubiegłego roku, które miały na celu ograniczenie dostępu do rynku przez wyznaczenie dla importowanych jabłek tylko jednego portu Jawarlal Nehru (Nhava Sheva) - podaje FAMMU/FAPA.
Zmiana przepisów była znacznym utrudnieniem dla eksporterów tych owoców z UE, USA, Chin, Chile i Nowej Zelandii w eksporcie do Indii - przez jeden z największych portów kontenerowych, położony blisko Bombaju.
W odpowiedzi na sprzeciw ze strony kluczowych eksporterów, rząd Indii zmienił niekorzystne przepisy, co powinno ułatwić handel. Zgodnie z nowymi warunkami, obecnie możliwy jest import zarówno przez porty morskie, jak i lotnicze w Kalkucie, Chennai, Bombaju, Kochi oraz przez port lądowy i lotniczy w Delhi. Importowane jabłka mogą także docierać do Indii przez granice lądowe kraju.
Komisja Europejska przyjęła z zadowoleniem poprawę dostępu dla unijnych jabłek do rynku Indii o wysokim potencjale wzrostu. Według danych KE, w sezonie 2014/15 wartość eksportu jabłek z UE do Indii wzrosła sześciokrotnie w ujęciu sezon do sezonu do 11,2 mln USD.
4,70
Podlaskie CRT (Białystok)5,40
Rolhurt (Przecław)5,50
Mewat Sp. z o.o.4,50
Bronisze (Warszawa)5,50
Mewat Sp. z o.o.5,50
Praska Giełda Spożywcza (Ząbki)6,50
Agrohurt SA (Rzeszów)1,45
Bronisze (Warszawa)7,00
Mewat Sp. z o.o.4,43
Bronisze (Warszawa)7,25
Podlaskie CRT (Białystok)0,96
Podlaskie CRT (Białystok)0,95
Mewat Sp. z o.o.6,70
PHCRS RENK (Gdańsk) CHF
3,48 -0,08%
GBP
4,78 -0,19%
USD
3,37 -0,08%
ON
4,65 -1 gr
LPG
2,05 -1 gr