Szymon Koc, Wil-Sad: Cały świat chce kupować 'Galę'. Priorytetem jest zmiana nasadzeń

Autor: Sylwia Sałyga / sadyogrody.pl 18 grudnia 2018 11:17

Szymon Koc, Wil-Sad: Cały świat chce kupować 'Galę'. Priorytetem jest zmiana nasadzeń Szymon Koc, Prezesem organizacji producentów Wil- Sad, fot.materiały własne

Wil-Sad z Mazowsza to grupa 30 producentów owoców i warzyw, działająca od 2010 roku, gospodarująca na powierzchni około 350 hektarów. W ciągu sezonu handlowego grupa sprzedaje od 25 do 30 tysięcy ton jabłek na różne kierunki świata. W czasie targów Fruit Attraction w Madrycie mogliśmy porozmawiać z Szymonem Kocem, prezesem organizacji producentów Wil- Sad między innymi o obecnej sytuacji na rynku jabłek w Polsce.

Celem firmy Wil-Sad jest dbanie o członków grupy, którzy do niej należą a w głównej mierze wiąże się to z pozyskiwaniem klientów na jabłka udziałowców. Jak opowiada Szymon Koc, Prezes firmy Wil-Sad, służyć temu mają wyjazdy i aktywne uczestnictwo w zagranicznych targach.

- Jako firma eksportujemy nasze jabłka na rynek egipski, do Wietnamu, Chin czy Indii, oczywiście staramy się być obecni w wielu miejscach na rynku europejskim. Na targach w Madrycie jesteśmy po raz czwarty. Przyjeżdżamy tutaj z nadzieją, że dzięki uczestnictwu w targach, wystawieniu swoich produktów i przedstawieniu oferty pozyskamy nowych klientów. Uważam, że targi to takie miejsca, w których powinniśmy uczestniczyć, bo to jest jedno ze źródeł pozyskiwania nowych odbiorców - szczególnie w tym sezonie, który jest rekordowo urodzajny. Szukamy nowych możliwości, jakie będą tego efekty? Okaże się po powrocie – mówi Szymon Koc.

- Nasze wszystkie wyjazdy mają dwie strony. Z jednej strony szukamy klienta i chcemy sprzedać nasze owoce. Dzięki temu każdorazowo powiększamy grupę naszych klientów. Ale z drugiej strony równie ważne jest to, że uczestnicząc w targach jesteśmy w stanie zobaczyć co cały świat prezentuje. Jaki towar, jaką jakość albo to w jaki sposób obecnie pakuje się owoce. Dzięki tym obserwacjom wyciągamy istotne dla nas wnioski. Jest to doświadczenie, które uzyskuje się tylko dzięki tego typu wyjazdom, i z którego koniecznie trzeba korzystać. Chęć zauważenia błędów jakie popełniamy w porównaniu do innych wystawców, zastanowienie się, co należy zmienić, co jeszcze należy poprawić lub w czym powinniśmy stać się lepsi. Jest to nieocenione doświadczenie – przyznaje.

- Moim zdaniem jabłek jest dużo w całej Europie, a widzę to choćby po ilości odwiedzających na targach, których jest znacznie mniej niż w poprzednich latach. Ale pozytywnym aspektem jest to, że pojawiają się nowi klienci, którzy pytają się o nasz towar. Zarówno w Europie, jak i na świecie, jesteśmy uważani za dużego producenta jabłek, ale niestety w dużej mierze potencjalni klienci na naszych stoiskach szukają tańszych owoców, a przecież firmy handlowe i grupy, które prezentują się na targach ze swoimi owocami mają wysokie standardy. Nasze jabłka są ładne i nie odbiegają od innych z Europy - dodaje.

Polskie jabłka "chwalą się" niską ceną u zagranicznych odbiorców, co choćby z tego względu powinno wpływać pozytywnie na popyt i dynamikę handlu. Niestety, zdaniem naszego rozmówcy obecna sytuacja cenowa na krajowym rynku i duża stagnacja zwyczajnie dezorganizują handel.

- Obecny sezon jest co najmniej dziwny. Nikt nie spodziewał się tak niskich, wręcz zapaściowych cen, które w żaden sposób nie pokrywają kosztów produkcji. Gdyby taka sytuacja trwała dłużej, to jest to absolutny dramat dla sadownika. Winny jest temu urodzaj na całym naszym kontynencie i dobre warunki pogodowe. Oceniamy, że ilość towaru do sprzedaży będzie bardzo duża. Wszystko zależy od tego jaki procent towaru gorszej klasy wchłonie przemysł. Moim zdaniem, taka sytuacja jest bardzo niekorzystna, ponieważ będzie przez długi czas utrzymywać jabłko w niskiej cenie. Tak niska cena nie jest dobra zarówno dla firm, jak i sadowników. Utrudnia ona handel. Jeżeli produkt jest zbyt tani to ma małe nabycie - zawsze tak było i jest. Jabłko musi mieć swoją określoną cenę. ale nie tak absurdalnie niską – przyznaje Koc.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.