Raport: Rosja straciła na embargu więcej niż unijni producenci żywności

$data.author.description Autor: www.portalspozywczy.pl 12 stycznia 2016 12:05

Raport: Rosja straciła na embargu więcej niż unijni producenci żywności Polscy producenci żywności poradzili sobie z rosyjskim embargiem; fot. Archiwum PTWP

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Atradius, zajmującą się ubezpieczaniem należności, polscy producenci żywności poradzili sobie z rosyjskim embargiem znajdując klientów na nowych rynkach zagranicznych. Embargo Rosji odczuły za to europejskie firmy działające na rynkach owoców, warzyw oraz nabiału, ale na sankcjach o wiele bardziej ucierpiała sama Rosja.

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że zamrożenie importu i eksportu żywności przez Rosję odczuły europejskie firmy działające na rynkach owoców, warzyw oraz nabiału. Mimo to, na sankcjach o wiele bardziej ucierpiała sama Rosja, a przede wszystkim jej eksporterzy. W przypadku europejskich firm nie wpłynęły one znacznie na opóźnienia w płatnościach bądź liczbę bankructw w branży - większość skutecznie znalazła alternatywne rynki. Co więcej, w wielu przypadkach to właśnie eksport odgrywa kluczową rolę w zachowaniu rentowności branży, często rekompensując słabsze wyniki na rynkach rodzimych. 

Zdaniem analityków Atradius inaczej wygląda sytuacja w Polsce, gdzie silny popyt krajowy stanowiący blisko 70 proc. sprzedaży jest fundamentem pozwalającym skutecznie mierzyć się z takimi perturbacjami, jak nałożone przez Rosję embargo. Dodatkowo przedsiębiorcy znad Wisły nieustannie szukają nowych możliwości. Przykładowo polskim producentom jabłek udało się przenieść kontrakty do innych krajów, a Polska stała się drugim wiodącym producentem zagęszczonego soku jabłkowego na świecie.

Polski eksport żywności za cały rok 2015 r. prawdopodobnie przekroczy próg 25 miliardów euro (w 2014 r. było to odpowiednio 21,3 mld euro), z czego najwięcej jest eksportowane do krajów UE, w szczególności Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wzrost sprzedaży zanotowano m.in. do krajów Azji i Afryki. Średni okres płatności w Polsce utrzymuje się na poziomie 45 dni, co jest wynikiem bliskim średniej europejskiej.

W raporcie zwrócono uwagę na zmianę władzy w Polsce po październikowych wyborach parlamentarnych, a raczej planowane nałożenie nowych podatków na banki i największe sieci supermarketów.

Czytaj więcej na www.portalspozywczy.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM