Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników

Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl 14 października 2016 12:55

Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników fot. shutterstock

- Rynek żywności ekologicznej jest bardzo perspektywiczny. Ten sektor jest szansą dla mniejszych rolników na znalezienie swojej niszy i przetrwanie. Nie należy oczekiwać, że stanie się on rynkiem masowym, ale będzie miał na rynek masowy znaczący wpływ - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Stefan Grzyb z zespołu sprzedaży i produktów sektora rolno-spożywczego w PKO Banku Polskim.

- Potencjał rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce jest duży, choć Polska na tle Europy Zachodniej ciągle wypada dość słabo. W Niemczech, Danii, Austrii i Szwajcarii udział produktów ekologicznych w całości sprzedaży detalicznej żywności to 4-8 proc., w Polsce ten udział nie przekracza 1 proc. Jednak rynek ten rośnie dynamicznie i obecnie jego wartość oceniana jest na ponad 700 mln zł rocznie. Od czasów wejścia Polski do UE mocno wzrosła liczba producentów ekologicznych – z 4 tysięcy w 2004 roku do ponad 30 tysięcy obecnie. Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników dysponujących mniejszymi i średnimi zasobami - dodaje  Stefan Grzyb.

Zdaniem eksperta obserwowane trendy powinny być kontynuowane. - Jednak rozwój rynku będzie uwarunkowany siłą nabywczą konsumentów, którzy mogą taką - znacznie droższą - żywność kupować, wsparciem rolnictwa ekologicznego w ramach programów unijnych, a także rosnącymi możliwościami eksportu polskich specjałów żywnościowych - zapewnia Stefan Grzyb z zespołu sprzedaży i produktów sektora rolno-spożywczego w PKO Banku Polskim.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na ogólne trendy rynkowe oraz reakcję dużych producentów na rosnącą świadomość żywieniową Polaków. - Więksi gracze wprowadzają specjalne  produkty podobne do ekologicznych, jak linie produktów mleczarskich „bez GMO”, specjalne linie wędlin, mięsa, makaronów. Pozycjonują się one cenowo pomiędzy produktami masowymi, a produktami ekologicznymi, i mają duże wsparcie marketingowe - dodaje Stefan Grzyb.

Do tego medialny wydźwięk powoduje, że od kilku lat większość producentów zwraca większą uwagę na jakość produktów - na przestrzeni ostatnich kilku lat wzrosła jakość żywności masowej. Drugie istotne wyzwanie stanowią koszt i procedury certyfikacyjne, czy sama specyfika produkcji, która, jak chociażby w hodowli bydła mięsnego, wpływa na ekonomiczny sens segmentu ekologicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.