Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników

Autor: www.portalspozywczy.pl/ www.sadyogrody.pl 14 października 2016 12:55

Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników fot. shutterstock

- Rynek żywności ekologicznej jest bardzo perspektywiczny. Ten sektor jest szansą dla mniejszych rolników na znalezienie swojej niszy i przetrwanie. Nie należy oczekiwać, że stanie się on rynkiem masowym, ale będzie miał na rynek masowy znaczący wpływ - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl Stefan Grzyb z zespołu sprzedaży i produktów sektora rolno-spożywczego w PKO Banku Polskim.

- Potencjał rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce jest duży, choć Polska na tle Europy Zachodniej ciągle wypada dość słabo. W Niemczech, Danii, Austrii i Szwajcarii udział produktów ekologicznych w całości sprzedaży detalicznej żywności to 4-8 proc., w Polsce ten udział nie przekracza 1 proc. Jednak rynek ten rośnie dynamicznie i obecnie jego wartość oceniana jest na ponad 700 mln zł rocznie. Od czasów wejścia Polski do UE mocno wzrosła liczba producentów ekologicznych – z 4 tysięcy w 2004 roku do ponad 30 tysięcy obecnie. Produkcja ekologiczna to szansa dla wielu rolników dysponujących mniejszymi i średnimi zasobami - dodaje  Stefan Grzyb.

Zdaniem eksperta obserwowane trendy powinny być kontynuowane. - Jednak rozwój rynku będzie uwarunkowany siłą nabywczą konsumentów, którzy mogą taką - znacznie droższą - żywność kupować, wsparciem rolnictwa ekologicznego w ramach programów unijnych, a także rosnącymi możliwościami eksportu polskich specjałów żywnościowych - zapewnia Stefan Grzyb z zespołu sprzedaży i produktów sektora rolno-spożywczego w PKO Banku Polskim.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na ogólne trendy rynkowe oraz reakcję dużych producentów na rosnącą świadomość żywieniową Polaków. - Więksi gracze wprowadzają specjalne  produkty podobne do ekologicznych, jak linie produktów mleczarskich „bez GMO”, specjalne linie wędlin, mięsa, makaronów. Pozycjonują się one cenowo pomiędzy produktami masowymi, a produktami ekologicznymi, i mają duże wsparcie marketingowe - dodaje Stefan Grzyb.

Do tego medialny wydźwięk powoduje, że od kilku lat większość producentów zwraca większą uwagę na jakość produktów - na przestrzeni ostatnich kilku lat wzrosła jakość żywności masowej. Drugie istotne wyzwanie stanowią koszt i procedury certyfikacyjne, czy sama specyfika produkcji, która, jak chociażby w hodowli bydła mięsnego, wpływa na ekonomiczny sens segmentu ekologicznego.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI