Prezes Wilga Fruit: Z punktu widzenia grupy producentów każdy sezon jest trudny

Autor: Albert Katana, www.sadyogrody.pl 30 kwietnia 2018 11:08

Prezes Wilga Fruit: Z punktu widzenia grupy producentów każdy sezon jest trudny fot. za wilgafruit.pl

- Z punktu widzenia grupy producentów każdy sezon jest trudny. Nie ma co się spodziewać, że w naszej branży coś się radykalnie zmieni. Jesteśmy uzależnieni od warunków pogodowych, sytuacji gospodarczej oraz zawirowań politycznych w kraju i za granicą - mówi w wywiadzie dla sadyogrody.pl, Bogdan Grylak, prezes GPOiW Wilga Fruit działającej w gm. Sobienie Jeziory (woj. mazowieckie).

Albert Katana: Kolejny sezon może być bardzo trudny, ze względu na to, że wypoczęte sady dadzą duży urodzaj jabłek – tak twierdzi prezes jednej z dużych organizacji producenckich. Zgadza się pan z tym?

Mamy tak wiele problemów, które dotyczą naszego sadownictwa, że nie powinniśmy szukać nowych. Problem jest wtedy, gdy nie ma towaru a nie, gdy jest go za dużo.

Sezon jest trudny, gdy jest mało jabłek, i jest trudny, gdy jest dużo jabłek. Co zrobić, żeby jabłek było tyle, ile trzeba?

Najpierw trzeba wiedzieć jaka ilość jabłek jest optymalna. Moim zdaniem ilość jabłek można regulować tylko i wyłącznie określoną jakością owoców wprowadzanych na rynek. W Polsce jabłek dobrej jakości jest bardzo mało, wystarczy zwrócić uwagę na jędrność i pozostałości pestycydów. Gdybyśmy zaczęli przestrzegać tylko tych parametrów, to okazałoby się ,że jabłek deserowych, odpowiedniej jakości, jest kilkadziesiąt procent.

Czy dla Wilga Fruit ten sezon jest trudny? Czego spodziewa się pan po kolejnym?

Z punktu widzenia grupy producentów każdy sezon jest trudny. Nie ma co się spodziewać, że w naszej branży coś się radykalnie zmieni. Jesteśmy uzależnieni od warunków pogodowych, sytuacji gospodarczej oraz zawirowań politycznych w kraju i za granicą.

Grupa Wilga Fruit produkuje około 20 tys. ton jabłek deserowych. Gdzie je sprzedajecie?

Jabłka wyprodukowane przez naszych sadowników są sprzedawane na rynku krajowym oraz na rynku europejskim i Bliskiego Wschodu.

W swojej ofercie macie jabłka popularnych odmian. Popularnych u nas, w Europie, ale nie na dalekich rynkach. Planujecie zmiany w nasadzeniach? Eksportujecie owoce na te rynki?

Zmiany w nasadzeniach muszą uwzględniać warunki glebowe i pogodowe jakie u nas występują. Nie można na siłę uprawiać odmian, które nie sprawdzą się w naszym klimacie. Myślę, że powinniśmy się skupić na wyprodukowaniu owoców odmian, które u nas dobrze plonują i w naszych warunkach osiągają wyjątkowe walory smakowe. Jestem przekonany, że sukces na dalekich rynkach może nam zapewnić tylko towar odpowiedniej jakości. Najważniejsze są jędrność, wybarwienie, brak wad zewnętrznych oraz wewnętrznych. Klienta nie interesuje jakość towaru w momencie wysłania, tylko jakość owoców, które do niego docierają.

Uprawiacie również warzywa. Zgadza się pan, że sytuacja producentów warzyw jest bardzo trudna? Popieracie protest i żądania Unii Warzywno-Ziemniaczanej?

Nasi udziałowcy uprawiają niewielką ilość kapusty pekińskiej. Sytuacja na rynku warzyw jest trudna, a spowodowane to jest embargo rosyjskim na polską żywność. O proteście tej organizacji nic nie wiem, więc trudno mi się na ten temat wypowiadać.

Byliście na targach FruitLogistica w Berlinie. Co daje obecność na takich targach? Co sądzi pan o tym, że w sumie mała grupa polskich producentów uczestniczyła w tych targach?

Uważam, że zawsze warto uczestniczyć w takim międzynarodowym wydarzeniu. Obecność na targach jest okazją do spotkania z dotychczasowymi klientami oraz szansą na pozyskiwanie nowych kontaktów. Niestety, pomimo dotacji, koszty uczestnictwa są duże, dlatego wielu  producentów rezygnuje z uczestnictwa w tych targach.

Dziękuję za rozmowę.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.