Prezes UO: Jednokolorowe jabłka uzyskiwały w tym sezonie wysokie ceny. Wciąż walczymy o nowe rynki

Autor: www.sadyogrody.pl 22 maja 2017 11:18

Prezes UO: Jednokolorowe jabłka uzyskiwały w tym sezonie wysokie ceny. Wciąż walczymy o nowe rynki Waldemar Żółcik, prezes Unii Owocowej

Odmiany jabłek jednokolorowych oraz wysokiej jakości osiągały w tym sezonie wysokie ceny. Szansą dla polskiego sadownictwa jest wzrost udziału tych owoców w ogólnej produkcji - mówi serwisowi www.sadyogrody.pl Waldemar Żółcik, prezes Unii Owocowej.

Dodaje, że na owocach wyjmowanych teraz z chłodni pojawia się czekolada, ale nie jest to duża skala problemu.

- W ostatnich dniach ceny owoców są bardzo wysokie, sadownicy nie chcą ich sprzedawać, gdyż uważają, że ceny mogą być jeszcze wyższe ze względu na falę przymrozków - przyznaje Żółcik. 

Jak mówi, ostatnie wydarzenia związane z falami przymrozków sprawiły, że owoców w kolejnym sezonie może być bardzo mało i wielu sadowników oraz grup producenckich może się znaleźć w bardzo niekorzystnej sytuacji finansowej. 

- Mieliśmy duży problem z rosyjskim embargiem, które mocno nas dotknęło, ponieważ  większość eksportu kierowaliśmy właśnie na ten rynek. Teraz skutecznie walczymy o nowe rynki. Struktura eksportu polskich jabłek zmienia się bardzo dynamicznie. Sprzedajemy jabłka do krajów, o których jeszcze kilka lat wcześniej nawet byśmy nie pomyśleli. Wynika to z faktu, że jesteśmy coraz lepiej przygotowani do obsługi nowych, bardziej wymagających rynków i dzięki temu możemy odpowiadać na zapotrzebowanie zagranicznych klientów - komentuje prezes Unii Owocowej. 

W roku 2016 eksportowaliśmy najwięcej do Białorusi, ponad 530 000 ton. - Producenci skupili się również na nowych rynkach, które są perspektywiczne: do Egiptu zostało wysłanych 32.000 ton, zaczynamy również wysyłać owoce do krajów azjatyckich Chin, Indii(ponad 2.000 ton), do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ponad 2.000 ton) - wylicza. 

- Walczymy o rynek chiński, który niedawno się otworzył, oraz o rynek wietnamski. Polska jest producentem bardzo dobrych owoców i pierwszym na świecie producentem jabłek deserowych, więc myślę, że trzeba o ten eksport walczyć. Jesteśmy bardzo aktywni, wystawiamy się na targach, spotykamy się z klientami, spotykamy się z biznesem i walczymy. Przekonujemy ludzi, że warto kupować polskie jabłka i warto nimi handlować - dodaje Waldemar Żółcik. 

Prezes Unii Owocowej tłumaczy, że tamtejszy rynek ma jednak bardzo rygorystyczne wymogi, a krajowi eksporterzy oceniają, że dostosowanie się do nich w pełni może potrwać nawet dwa lata. Ponieważ transport owoców z Polski do Chin zajmuje średnio około dwóch miesięcy, na tamtejszy rynek eksportowane są tylko wytrzymałe odmiany owoców o najwyższej jakości.

- Kolejnym, potencjalnym rynkiem dla rodzimych producentów są Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie od trzech lat Stowarzyszenie „Unia Owocowa” prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną, w lutym w ramach kampanii w sieciach w supermarketach w Dubaju i Abu Zabi odbyły się samplingi polskich jabłek dwukolorowych. 3 maja 2017 r. podczas uroczystego przyjęcia z okazji 226. rocznicy uchwalenia konstytucji zorganizowanego przez Ambasadę RP w Abu Zabi odbyła się również promocja oraz degustacja polskich jabłek - podsumował Żółcik. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.