Prezes San Export Group: Utrata rynku rosyjskiego przełożyła się na poziom cen i marż

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 11 stycznia 2017 10:22

Prezes San Export Group: Utrata rynku rosyjskiego przełożyła się na poziom cen i marż Janusz Stasiak, prezes zarządu grupy San Export Group / fot. Żelazna Studio

- Dzisiaj radzimy sobie tak jak wszyscy. Chociaż poziom cen, a właściwe poziom marż jest jaki jest. Trzeba podkreślić, że 5 groszy zarobku w obecnej sytuacji rynkowej jest to dużo. Tak samo jest w przypadku grup – mówił Janusz Stasiak, prezes zarządu grupy San Export Group podczas konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym”.

Janusz Stasiak dodał, że jeśli grupa chce swojemu członkowi zapłacić godnie – załóżmy sprzedaje dzisiaj idareda czy jonagoreda za 1,1 zł/kg zapakowanego w karton, z narożnikami, obandowanego 7 albo 9 razy – przy pokryciu kosztów sortowania i pakowania to jest w stanie zapłacić sadownikowi około 0,70 zł/kg albo nawet mniej.

- Generalnie utrata rynku rosyjskiego była czymś niespotykanym w jakiejkolwiek innej branży oprócz sadowniczej. Przez rok byliśmy światowym eksporterem jabłek, a teraz po ostatnim sezonie uplasowaliśmy się na 5 może 6 miejscu. Utrata rynku rosyjskiego przełożyła się na poziom cen i marż uzyskiwanych przez wszystkich uczestników łańcucha z rolnikiem na czele – tłumaczył.

Janusz Stasiak przyznał, że na szczęście w rejonie sandomierskim nie było jeszcze żadnych upadłości. Jednak jedna z dużych grup ma potężne problemy. Mamy nadzieję, że finał owych problemów będzie pozytywny.

- Rosja była głównym rynkiem. Dla nas rynkiem pomocniczym przed sezonem 2013/2014 była Ukraina. Tak jak wszyscy staramy się radzić sobie najlepiej na rynkach europejskich. Spoglądamy coraz bardziej w kierunku Wschodnim, na Wietnam, Singapur, Indie czy Iran – chociaż z tego co wiem Iran ma swój program budowy sadownictwa. Podobnie jak Ukraina. Gościliśmy w ostatnim czasie dużą grupę ukraińskich urzędników, którzy w ramach obecnej polityki dzierżawią ziemię. Wszyscy chcą zakładać sady, chcą żeby im doradzać a nasi eksperci z ODR-ów jeżdżą tam i uczą. Nie mówiąc o polskich szkółkarzach, którzy sprzedają tam ogromne ilości naszych drzewek. Sami sobie budujemy konkurencję – podsumował Janusz Stasiak.

Paweł Pączka, prezes grupy Galster dodał, że potrzebujemy w branży przewidywalności takiej która pozwoli nam produkować, sprzedawać i zawierać kontrakty. - Cały czas zauważyć można swego rodzaju granie na cenę, na jakąś wyjątkową sytuację gdzie każdy chce sprzedać jak najlepiej. Myślę, że powinniśmy trochę o tym zapomnieć i sprzedawać wtedy kiedy jest klient. Początek tego sezonu oceniam dosyć dobrze, ponieważ jest towar i klient. Dzisiaj najgorsze co możemy zrobić to wstrzymać sprzedaż tak jak było w zeszłym roku. Początek sezonu został zmarnowany. Obecny sezon nie jest zmarnowany, jednak może to się jeszcze zdarzyć. Nieco wzrosły ceny, jednak nie nastawiajmy się że zaraz będą dwukrotnie wyższe - skomentował. 

Janusz Stasiak i Paweł Pączka byli prelegentami sesji finansowej dotyczącej kondycji grup producenckich w ramach II edycji konferencji "Sady i ogrody na Narodowym", która miała miejsce 22 listopada.

Tegoroczna edycja konferencji Farmera „Narodowe wyzwania w rolnictwie na Narodowym” zgromadziła ponad 1000 zainteresowanych tematami rolniczymi słuchaczy, w konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym” uczestniczyło ponad 200 osób, w jubileuszowej gali udział wzięło ponad 250 gości.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.