Prezes Polskie Jagody: Eksport na daleki rynki to inwestycja w dywersyfikację odbiorców

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 23 grudnia 2015 09:48

Prezes Polskie Jagody: Eksport na daleki rynki to inwestycja w dywersyfikację odbiorców Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”/ fot. PTWP

- Grupa Polskie Jagody wyeksportowała borówki do Malezji, Indonezji, Japonii czy Singapuru. Perspektywy eksportu borówek na dalekie rynki są dobre. Jednak z logistycznego punktu widzenia są to bardzo trudne kierunki – mówiła Dominika Kozarzewska, prezes zarządu Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody” podczas debaty „Rynek owoców i Warzyw” na konferencji „Sady i Ogrody na Narodowym”.

- Dalekie rynki są perspektywiczne, zwłaszcza, że kraje te bardzo szybko się rozwijają. Rosną duże miasta, rośnie liczba mieszkańców klasy średniej dlatego oceniamy te rynki jako bardzo obiecujące – dodała.

W przypadku borówek sytuacja wygląda nieco inaczej niż z jabłkami. - Mamy do czynienia z bardzo wyrafinowaną logistyką, są to wysyłki samolotowe, które wymagają dużego zaangażowania pracowników. Jeśli chodzi o ceny to są one nieco wyższe niż na rynkach Europy Zachodniej. W przyszłości na dalekie rynki będzie można wyeksportować duże ilości borówek – podkreślała Kozarzewska.

Eksport na daleki rynki jest opłacalny ponieważ jest to inwestycja w dywersyfikację odbiorców. – Jednak tak jak w przypadku jabłek nowe rynki wymagają konkretnych odmian. Nie wszystkie odmiany uprawiane w Polsce wytrzymują transport samolotowy na tak duże odległości. Transport ten wymaga specjalnego zabezpieczenia, palet, wkładów izolujących – komentowała.

Ciężko jednoznacznie stwierdzić czy wyższa cena rekompensuje ogrom działań, który trzeba w związku z tą wysyłką podjąć. – Być może w tym momencie jeszcze tak nie jest. Jednak warto rozwijać dalekie rynki po to, żeby za kilka lat nie okazało się, że Peruwiańczycy są tam pierwsi. Chcemy być pierwszymi dostawcami borówek w miesiącach, kiedy w Polsce produkujemy borówek najwięcej na świecie czyli w sierpniu i we wrześniu – podsumowała Dominika Kozarzewska.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI