Prezes LubApple podsumował 2016 r. i ujawnia plany na 2017 r.

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 22 grudnia 2016 10:22

Prezes LubApple podsumował 2016 r. i ujawnia plany na 2017 r. Zbigniew Chołyk, prezes Zarządu Grupy Stryjno-Sad, prezes LubApple Sp. z o.o./ fot. PTWP

- Od samego początku roku obserwowaliśmy stały spadek cen za jabłka deserowe. Okazało się, że nie będzie powtórki z wiosny 2015 gdzie ceny od marca do maja wzrosły niemal 3-krotnie. Wiosna 2016 to ceny zdecydowanie poniżej kosztów produkcji, nie wliczając w to coraz wyższych kosztów przechowywania. Wielu sadowników mocno przeliczyło się przechowując jabłka do wiosny – mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Zbigniew Chołyk, prezes grupy producenckiej Stryjno-Sad i konsorcjum LubApple.

Dodaje, że po raz pierwszy na tak dużą skalę wystąpiły też problemy z jakością. - Wszechobecna "czekoladka" na skórce przechowywanych owoców spowodowała wielkie straty finansowe. Często całe komory jabłek nadawały się tylko na przemysł – przyznaje.

- Moim zdaniem spodziewanego efektu nie przyniosło też wsparcie na bezpłatne przekazanie 300 tysięcy ton jabłek w sezonie 2015/2016. Oczywiście, znaczny strumień pieniędzy z UE trafił do sadowników w Polsce (i tylko to jest pozytywne) ale cen rynkowych to nie poprawiło. Tam gdzie bezpłatne rozdawano jabłka z wiadomych powodów upadał handel nimi. Zupełnie inny efekt byłby, gdyby nadmiar owoców utylizować, niszczyć, przeznaczać np. do biogazowni itp. Rozdawanie za darmo w miejscach, gdzie inni sadownicy tracili rynki, bo nie mogli tam sprzedawać jest pomyłką! - apeluje.

Według niego, zdarzało się, że za byle jakie jakościowo jabłka rozdawane za darmo sadownicy otrzymywali wynagrodzenie bardzo dobre ale inni w tych samych miejscach nie mogli sprzedać pięknych owoców za bardzo niskie nawet ceny. To dalekie od normalności.

- Ostatecznie udało się jabłka zagospodarować ale sprzedawano je aż do września. W grupie "Stryjno Sad" jabłka z poprzedniego sezonu zakończyliśmy sortować i sprzedawać około 20 sierpnia a w tym czasie już zbieraliśmy owoce z odmian letnich. Nie było nawet jednego tygodnia przerwy w pracy sortowni – tłumaczy Chołyk.

Zbiory na jesieni 2016 zapowiadały się bardzo rekordowe. - W przypadku naszego regionu i całej Lubelszczyzny takie też były. Jako grupa zebraliśmy około 10 proc. jabłek deserowych więcej niż w roku poprzednim. Dobry sezon dla produkcji owoców, odpowiednia ilość opadów deszczu, brak okresów suszy, popsuły niestety w wielu miejscach gradobicia. Dotknęło to również około 20 proc. gospodarstw w naszej grupie. W skali kraju grady również wystąpiły często i było ich znacznie więcej niż w roku poprzednim. Obawy sadowników w lecie i w okresie zbiorów dotyczyły utrzymania cen i  zagospodarowania jabłek przemysłowych. Wydawało się, że jest ich bardzo dużo i ich cena może spadać – przyznaje.

Cena jabłek przemysłowych jednak utrzymywała się a nawet rosła od 0,20 do 0,40 zł./kg. - Również ceny jabłek deserowych od września delikatnie idą w górę, chociaż tylko niektóre odmiany są na zadowalającym poziomie. Gala (szczególnie Royal), RedJonaprince i Golden Delicius sprzedają się od września do grudnia w cenach wyższych od kosztów produkcji i rosną. Za pozostałe odmiany sadownicy uzyskują ceny poniżej kosztów produkcji ale ceny te również zwyżkują – tłumaczy prezes Stryjno-Sad.

Najważniejszy jest jednak zbyt. - Analizując kilkanaście ostatnich lat, nigdy tak dużo nie sprzedawaliśmy w miesiącach wrzesień-grudzień. Jest to bardzo pozytywny sygnał. Realizujemy dużo wysyłek eksportowych do odbiorców z nowych krajów. Mamy spore zamówienia - większe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - z sieci krajowych. Sprzedajemy stabilnie i planowo. Gdyby ceny równie stabilnie rosły, bez żadnych gwałtownych skoków, to można by optymistycznie patrzeć na przyszłość a szczególnie na pierwsze półrocze przyszłego roku. Analizując okres wrzesień grudzień tego roku do analogicznego okresu rok wcześniej można powiedzieć że ceny jabłek są niższe niż rok temu ale rosną (rok temu spadały) i sprzedaż jest znacznie większa niż w roku ubiegłym – podkreśla Zbigniew Chołyk.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.