Prezes Fruit-Group: W sadownictwie trzeba skończyć z hazardem! (wywiad)

Autor: Aneta Gwara-Tarczyńska/www.sadyogrody.pl 04 kwietnia 2019 11:22

Prezes Fruit-Group: W sadownictwie trzeba skończyć z hazardem! (wywiad) Janusz Kawęczyński, prezes Fruit-Group / fot. A.Gwara-Tarczyńska

W naszym, polskim sadownictwie za dużo jest hazardu. Przyznaję, że przez wiele lat to się udawało i ci co mieli nerwy na wodzy, często zarabiali duże pieniądze. Jednak w tych czasach to się już nie uda - mówi w rozmowie z serwisem www.sadyogrody.pl Janusz Kawęczyński, prezes grupy Fruit-Group.

Trudna sytuacja na rynku jabłek ma odzwierciedlenie w funkcjonowaniu grup?

Zdecydowanie. Ciężko jest w tym roku zarabiać. Sadownicy krytykują w mediach społecznościowych zarządy grup – pewnie w niektórych przypadkach mają racje – jednak sytuacja nie jest prosta. Na pewno ilość grup producenckich ma negatywny wpływ na ceny. Jeśli jabłko się nie sprzedaje to zaczyna się wyścig cenowy w dół , ponieważ jest to najprostszy element, który wyróżnia w tłumie. Grupy same sobie robią konkurencję. W pojedynkę sadownik jednak nic się nie zrobi a cała sytuacja jest spowodowana ilością podmiotów, które walczą o przetrwanie.

Odnoszę wrażenie, że w relacji grupa – sadownik, każdy z podmiotów gra do własnej „bramki”…

Tak, nie ma tu elementów spójnych. Nie ma czegoś takiego, że wspólnie siadają zarządy grup, sadownicy, osoby odpowiedzialne za sprzedaż i tworzą wspólną politykę. Mam wrażenie, że te relacje ostatnio uległy jeszcze pogorszeniu. Nerwowa atmosfera w branży wpływa na relacje pomiędzy grupami oraz grupami a ich członkami.

Trzeba również przyznać, że jest też dużo złodziejstwa w branży . Często pojawiają się firmy z zewnątrz , które oszukują sadowników a ci dostają po ‘głowie’, za to że chcą sprzedać trochę drożej. Czasami dochodzę do wniosku, że zdrowy rozsądek kończy się na 5 groszach. Marże są niestety bardzo niskie i jeśli ktoś oferuje cenę dużo wyższą to sadownikowi powinna się zapalić czerwona lampka.

Sadownicy mówią dużo złego o grupach. Z pewnością niewielka część grup nie działa uczciwie, jednak nie należy wrzucać wszystkich do tego samego worka. Proszę sobie wyobrazić, jak wyglądałby obecnie handel gdyby nie grupy? Kto miałby zdobywać i szukać nowych rynków, w jaki sposób przygotować i dostarczać duże partie towaru? Czasu bardzo się zmieniły, obecnie handel wygląda zupełnie inaczej jak  10-15 lat temu.

Jaką radę przekazałby Pan sadownikom na ten sezon?

Myślę, że w sadownictwie trzeba skończyć z hazardem. W naszej grupie tworzymy mechanizmy, żeby sprzedawać wtedy kiedy klient tego oczekuje. W tym momencie stereotypem jest to , że jabłka dobrej jakości należy trzymać do końca sezonu ponieważ wtedy będą za nie dobre pieniądze. Jabłka dobrej jakości powinny być otwierane tuż po zbiorach , z kontrolowanej atmosfery i wysyłane do dalekich krajów po to, żeby oczyszczać rynek wewnętrzny z nadwyżek. A zwykle na rynku dzieje się to co w sezonie , bliżej wiosny mamy coraz ładniejsze jabłka, natomiast po zbiorach nie ma czym handlować. Teraz rynki odległe kupują mniej, przez co zmniejszamy sobie potencjał sprzedażowy. Powinno się to pozmieniać jak najszybciej . W naszym sadownictwie za dużo jest hazardu. Przyznaję, że przez wiele lat to się udawało i ci co mieli nerwy na wodzy, często zarabiali duże pieniądze jednak w tych czasach to się już nie uda.

A czy przyszły sezon będzie łaskawszy dla producentów jabłek?

Bardzo trudno to oceniać. Wiele może się jeszcze wydarzyć w pogodzie. Biorąc pod uwagę, że nie wystąpią żadne anomalia pogodowe to sądzę, że poziom produkcji będzie nieco mniejszy niż w tym roku. Część sadów jest mocno wycinanych. Moim zdaniem jest też mniej pąków, przez co owocowanie może być mniejsze.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.