Prezes Appolonii: Możemy stracić chiński rynek, jednak nie z winy sadowników!

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 25 stycznia 2017 10:21

Prezes Appolonii: Możemy stracić chiński rynek, jednak nie z winy sadowników! Michał Lachowicz, prezes Appolonii / fot. żelazna studio

- Niebezpieczeństwo w zepsuciu nowych rynków nie leży po stronie sadowników tylko ludzi, którzy szukają szybkiego i łatwego zarobku na polskim sadowniku. Są to ludzie spoza branży - mówił Michał Lachowicz, prezes konsorcjum Appolonia podczas konferencji sadowniczej na TSW 2017.

Jak mówił, firmy zajmujące się tradingiem (sprzedające głównie węgiel i stal) zainteresowały się również jabłkami i uznały, że skoro otwiera się droga do współpracy z Chinami to i one mogą eksportować jabłka. Niestety okazało się, że pierwszy kontener polskich jabłek za pomocą różnych, dziwnych zabiegów dotarł na rynek chiński – była to Gala Must. Od tej pory Chińczycy nie chcą słyszeć o tej odmianie.

- Mam nadzieję, że naszymi wysyłkami uda na się nadrobić postrzeganie tej odmiany. Niebezpieczeństwo w zepsuciu nowych rynków nie leży po stronie sadowników tylko ludzi, którzy szukają szybkiego i łatwego zarobku na polskim sadowniku. Są to ludzie spoza branży. To realne niebezpieczeństwo, że zepsujemy ostatni niezepsuty rynek – podkreślał Lachowicz.

Według niego, problemy sprzedaży jabłek nie leży na nowych rynkach. - Problemy ze sprzedażą leżą w Polsce. Na dzień dzisiejszy psuje nam się rynek wschodni. Drugą sprawą jest to, że zepsuł nam się rynek krajowy. Nie znam drugiej tak złej rzeczy dla handlu, sprzedaży jabłek jak mechanizm wycofania owoców. Równie dobrze dla starań budowania wizerunku polskiego jabłka, można byłoby od razu napisać, że polskie jabłko jest bez wartości. Bo po co kupować, jeżeli można dostać za darmo? – tłumaczył prelegent.

- Mechanizm ten rzeczywiście podratował sadowników. Jednak owoce nie powinny wejść z powrotem na rynek! Wycofane jabłka powinny zostać wykorzystane do karmienia zwierząt czy wytwarzania biogazu. Właśnie dlatego teraz każda cena jabłka jest za droga. Właśnie dlatego mamy teraz niskie ceny jabłek – tłumaczył Lachowicz.

- Ponadto, mamy zepsuty rynek zachodni ponieważ jest zjednoczony w tym, żeby przekonać ludzi do niekupowania polskich jabłek. My realnie zagrażamy ich producentom - dodał prezes Appolonii.

Podczas konferencji, Waldemar Żółcik, prezes Stowarzyszenia "Unia Owocowa" dodał, że polskie firmy starają się zdobyć nowe rynki. - Musimy powoli i stabilnie zdobywać rynki dobrą jakością, dobrym wizerunkiem jabłka. Nie uda się tego zrobić ani w ciągu dwóch, ani trzech lat. Myślę, że dobrze by było w ciągu trzech najbliższych lat podwoić liczbę klientów. To nie jest "pstrykniecie palcem", tylko długi i żmudny proces. Na nowych rynkach są inne przyzwyczajenia i historyczni dostawcy. Do tej pory Polska na nowych rynkach była krajem nieznanym. Nie mieliśmy tam żadnych relacji marketingowych, dopiero tworzymy strategię handlową, co zajmie kilka lat. Jednak apeluję, żebyśmy po drodze nie zniszczyli tej pracy złą jakością jabłek – tłumaczył Żółcik. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.