Pomimo starań sprzedaż owoców i warzyw do Azji słabnie

Autor: Puls Biznesu 07 października 2018 20:26

Pomimo starań sprzedaż owoców i warzyw do Azji słabnie fot. shutterstock

Jak donosi Puls Biznesu, kraje azjatyckie to ciągle wymarzeni odbiorcy polskiej żywności, a ekspansję w ich kierunku stale podejmują producenci i przetwórcy. Jednak pomimo starań sprzedaż na te rynki ciągle jest mała, a nawet spada.

- W pierwszym półroczu wartość eksportu gros spożywczych kategorii spadała, i to z kilkudziesięcioprocentową ujemną dynamiką. Łącznie do Chin, Indonezji, Indii, Japonii, Malezji i Tajlandii od stycznia do czerwca wyeksportowaliśmy towary rolno-spożywcze za 89,16 mln EUR (około 383 mln zł), czyli o 16 proc. mniej niż rok wcześniej — wyliczył serwis SpotData za danymi Eurostatu.

W Pulsie Biznesu czytamy, że w kontekście zamknięcia rynku rosyjskiego przed czterema laty to o eksporcie owoców i warzyw mówiono najwięcej i to dla nich różne instytucje rządowe szukały na potęgę nowych rynków zbytu. Sprzedaż w kierunku Azji jest w zasadzie marginalna, a i tak się kurczy. W Tajlandii spadek sprzedaży owoców w pierwszym półroczu wyniósł 24 proc., w Malezji (podobnie jak warzyw) spadł do zera. Sprzedaż owoców do Chin spadła o ponad 66 proc., ale wzrosła o ponad 143 proc. sprzedaż warzyw.

- Jeśli chodzi o podaż, to mieliśmy mniej owoców w pierwszym półroczu niż wcześniej, warzyw mieliśmy mniej więcej tyle samo, ale ich jakość była słaba, co ograniczało możliwość wysyłki na większe odległości. Azja nadal jest bardzo ciekawym odbiorcą — jest tam popyt i dobre stawki. Trzeba jednak pamiętać, że cały czas uczymy się sprzedaży na tamte rynki. - tłumaczy Bożena Nosecka, ekspert Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Więcej na ten temat w Pulsie Biznesu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.