Polskie owoce i warzywa zdobędą szwedzki rynek?

Autor: www.sadyogrody.pl 20 marca 2015 06:57

Polskie owoce i warzywa zdobędą szwedzki rynek? fot. shutterstock.com

- Na szwedzkich półkach sklepowych, na przestrzeni ostatnich lat, pojawia się coraz więcej polskich produktów spożywczych, w tym warzyw i owoców. Szczególne miejsce zajmują tu polskie pieczarki - mówi Jacek Śmietanko, I Sekretarz Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Sztokholmie.

Polskie owoce i warzyw są już obecne na szwedzkim rynku. Swoje zaplecza produkcyjne (głównie produkcja mrożonek) w Polsce posiada kilka dużych firm szwedzkich, takich jak Findus, czy Felix.

- Widzimy tutaj dalsze możliwości rozwoju w zakresie sprzedaży warzyw świeżych. Niekwestionowanym liderem na rynku szwedzkim są polskie pieczarki, bardzo popularne w Szwecji. Jeżeli chodzi o inne warzywa, to duże szanse na tym rynku widzimy dla papryki, ze względu na jej bardzo dobrą jakość i konkurencyjność cenową oraz dla polskich pomidorów – komentuje Jacek Śmietanko.

Pewne szanse do wejścia na szwedzki rynek ekspert widzi również dla producentów jabłek. - W Szwecji sprzedawane są jabłka głównie z Argentyny i Chile. Jabłka polskie oferowane są prawie wyłącznie w drugim gatunku, brakuje odmian konsumpcyjnych, o wysokiej jakości handlowej. Warunkiem jest podjęcie rozmów z kilkoma największymi sieciami handlowymi i hurtowniami przez duże grupy producenckie z Polski – komentuje Jacek Śmietanko.

Jak potwierdza, mając na względzie specyficzną strukturę handlu żywnością w Szwecji, tj. występowanie czterech największych sieci handlowych jednocześnie w roli importera, hurtownika i sprzedawcy detalicznego, największe szanse negocjacyjne będą miały właśnie duże podmioty producenckie.

- Wszystkich zainteresowanych polską żywnością klientów (Szwedów) kierujemy bezpośrednio do polskich producentów, grup producenckich, hurtowni, zakładów przetwórstwa owocowego - przyznaje I Sekretarz WPHiI Ambasady RP w Sztokholmie.

Ogólnie - udział polskich podmiotów rolno - spożywczych na szwedzkim rynku charakteryzuje się stałym, systematycznym wzrostem. W kontekście niezmiernie trudnego i hermetycznego rynku tych produktów, należy uznać to za dobry sygnał odnośnie możliwości eksportowych Polski. W 2013r. wartość wysłanych do Szwecji produktów z tego segmentu wyniosła ok. 367,4 mln euro przy imporcie wartości 168,9 mln euro. Daje to obroty rzędu ok. 536,3 mln euro i saldo in plus dla polskiej strony w wysokości 198,5 mln euro.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI