Polskie firmy eksportowe nie muszą być zależne od rosyjskiego rynku

Autor: www.wnp.pl 13 czerwca 2015 16:16

Czy możliwe jest zastąpienie niedostępnego dla polskich firm rynku rosyjskiego innymi kierunkami eksportowymi? Tak, ale to wymaga czasu i przemyślanej strategii - takie wnioski wynikają z debaty zorganizowanej przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych przy okazji publikacji raportu dotyczącego alternatywnych rynków zbytu dla polskiego eksportu.

Wojna za wschodnią granicą zamknęła rosyjski rynek dla wielu polskich eksporterów. Z raportu "Rosja nie do zastąpienia? Alternatywne rynki dla polskiego eksportu" wynika jednak, że przekierowanie towarów na nowe rynki jest możliwe, chociaż będzie wymagało nieco czasu, a jego autorzy radzą, by koncentrować się na rynkach pozaeuropejskich. To zadanie i dla biznesu i dla administracji państwowej.

- Zachęcalibyśmy firmy, by częściej uwzględniały w swoich strategiach rynki pozaeuropejskie, konieczne będzie jednak również większe zaangażowanie - także finansowe - administracji państwowej, chociażby ze względu na potrzebę rozbudowy sieci placówek dyplomatycznych - mówił Damian Wnukowski, jeden z autorów raportu.

Wśród potencjalnych rynków zbytu raport wymienia dla polskich towarów rolno-spożywczych kraje Azji Wschodniej i Bliskiego Wschodu, dla dostawców maszyn i artykułów przemysłowych alternatywnym kierunkiem może być Azja Wschodnia, Afryka, ale i Bliski Wschód i Stany Zjednoczone.

Autorzy raportu podkreślają, że Rosja jest najważniejszym partnerem handlowym Polski spośród państw spoza Unii Europejskiej. Ze względu jednak na to, że trzy czwarte naszego eksportu trafia jednak na rynki europejskie zaburzenia w handlu ze Wschodem nie miały decydującego wpływu na polską gospodarkę.

- Są jednak branże dla których rynek rosyjski był szczególnie ważny - podkreślał Damian Wnukowski. I np. eksport do Rosji stanowił w 2013 roku 7,28 proc. całości polskiego eksportu żywności, to już w poszczególnych grupach towarowych rynek rosyjski był kluczowy. To przede wszystkim jabłka (60 proc. ogółu eksportu), pomidory (52 proc.) czy warzywa przetworzone (30 proc.).

Czytaj więcej na www.wnp.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.