Plantatorzy borówek promują polską kuchnię i polskie owoce na Fruit Logistica (wideo)

Autor: www.sadyogrody.pl 08 lutego 2019 14:27

Plantatorzy borówek promują polską kuchnię i polskie owoce na Fruit Logistica (wideo) fot. materiały prasowe

Plantatorzy i kucharze pokazują, że polska kuchnia jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Współpraca została zainaugurowana w Berlinie na „targach Fruit Logistica (6-8 lutego 2019). Inicjatorem kulinarnej promocji jest Polish Berry Cooperative – największe w Europie zrzeszenie grup producentów borówki. Prezentacje wsparli znakomici kucharze, Michał Czekajło oraz Mikołaj Rey, finaliści TopChef i MasterChef.

Polska kuchnia dynamicznie się zmienia. Kulinaria stały się naszą atrakcją turystyczną. Kraków został niedawno Europejską Stolicą Kultury Gastronomicznej 2019. Otrzymał to wyróżnienie od Europejskiej Akademii Gastronomicznej jako pierwsze miasto w Europie.

- Kucharze szybko się uczą, poznają polskie produkty, często poznają ich producentów. Wtedy następuje przełom. Zyskują świadomość produktu, smaku, lepiej czują technikę, metody obróbki. Wtedy kucharze we wspaniały sposób odchudzają kuchnię. W Polsce wszystko staje się lżejsze. Polska  kuchnia idzie w tę stronę - mówi Mikołaj Rey, ekspert kulinarny, uczestnik pierwszej polskiej edycji MasterChef i zwycięzca specjalnej edycji MasterChef „Najlepsi”.

- Młodzi kucharze wchodząc do zawodu przez lata bazowali tylko na zagranicznych przepisach i produktach. Mijał czas, zanim powrócili do tradycyjnych owoców i warzyw. Dziś się to zmienia. Idziemy naprawdę w dobrą stronę – potwierdza Michał Czekajło, współtwórca Food Think Tank, Szef Kuchni Browaru Stu Mostów z prestiżową Czapką przewodnika Gault&Millau, finalista TopChef, jeden z najbardziej nieszablonowych kucharzy młodego pokolenia.

- Kuchnia jest taka, jak się o niej mówi. Dlatego warto odejść od stereotypu, że kuchnię mamy ciężką, tradycyjną, tłustą, generalnie zdominowaną przez mięso. Pokazujemy, że polskie owoce są smaczne i że mogą być wykorzystywane w kuchni na wiele sposobów. Nasza kuchnia idzie w dobrym kierunku. Jest nadal smaczna, ale coraz lżejsza. Jako producenci, mamy tu ważną rolę do odegrania - mówi Dorota Zęgota, Prezes Podkarpackiej Grupy Producentów Borówki ELLIOT, członka Polish Berry Cooperative.

Na całym świecie rośnie świadomość zdrowotnej roli owoców, w tym borówek. Globalna sprzedaż owoców jagodowych rośnie w tempie ponad 6% rocznie. W UE ten wzrost jest nawet wyższy i wynosi 8% rocznie. Globalnie sprzedaż owoców jagodowych uzyskuje już większe wartości niż jabłek. Polska jest znaczącym producentem owoców i warzyw, europejskim liderem w ich eksporcie. Borówka jest już drugim pod względem wartości eksportu polskim owocem. Jej popularność rośnie również w Polsce.

- Furorę robi nasz borówkowy lunch – lekki i bardzo polski. Jogurt, frużelina z borówek, kruszonka z chleba żytniego. A w Berlinie kluski leniwe z borówkami. Danie, które przywołuje czasy dzieciństwa. Danie proste, tradycyjne i lżejsze poprzez dodanie owoców. Całość uzupełniły borówkowe lizaki, pomyślane jako smaczny prezent dla dzieci, których rodzice pojechali na targi - powiedziała Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy Producentów Owoców „Polskie Jagody”, członka PBC.

- Borówki są prawdziwą wizytówką Polski. Na całym świecie dobrze budują markę Polska Smakuje. Produkują je ludzie z pasją. Polska ma też dobry klimat, połączenie chłodnych nocy i bardzo ciepłych dni sprzyja uzyskaniu balansu słodyczy i kwasowości. Nadaje on polskim borówkom wyjątkowy smak. Czasem trudny do osiągnięcia na południu Europy. Zdaniem wielu, to najsmaczniejsze borówki na świecie – puentował Mikołaj Rey, kulinarny ekspert, potomek Mikołaja Reja - ojca literatury polskiej. Najbardziej znany kucharz wśród arystokratów i arystokrata wśród kucharzy. Urodzony we Francji, ale wielki „polski entuzjasta”.

- Borówki produkujemy w Polsce w delikatesowej jakości. Zbieramy je ręcznie i co najważniejsze - schładzamy w standardzie 30 minut. Tak szybko schłodzone dłużej zachowują smak i walory świeżo zebranych owoców – powiedział zgromadzonym gościom Mateusz Pilch, reprezentujący BerryGroup, członka Polish Berry Cooperative.

Polscy producenci borówki, kolejny rok z rzędu, są w Berlinie najliczniejszą grupą narodową. Fruit Logistica to największe na świece targi branży owocowo-warzywnej. Odbywają się co roku na początku lutego. Umożliwiają spotkanie specjalistów zajmujących się produkcją i dystrybucją. Targi gromadzą importerów o globalnym zasięgu. Liczbę uczestników szacuje się w tym roku na 80 tys. osób z ponad 125 krajów.

Promocja na targach buduje wizerunek Polski jako producenta i jako partnera handlowego. Przypomnijmy, że smakiem polskich borówek cieszą się już konsumenci w 30 krajach na 4 kontynentach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.