Papryka jest produktem łatwo sprzedawalnym – wywiad z prezesem GPOiW Polska Papryka

Autor: Albert Katana/ www.sadyogrody.pl 08 grudnia 2018 10:32

Papryka jest produktem łatwo sprzedawalnym – wywiad z prezesem GPOiW Polska Papryka fot. shutterstock.com

Papryka, póki co, jest produktem łatwo sprzedawalnym. W sezonie, który trwa ok. 4 miesięcy, mogą być góra 3-4 incydenty jedno-, dwudniowe, kiedy robi się “korek” i trzeba robić korektę ceny, żeby nie zostać z towarem. Sprzedaż papryki jest bardzo dobra, jeśli są jakieś problemy, to raczej z brakiem towaru odpowiedniej jakości - mówi w wywiadzie dla www.sadyogrody.pl, Roman Sobczak, prezes GPOiW Polska Papryka.

“Paprykowe Zagłębie” - skąd się wzięło? Jakie były początki upraw tego ciepłolubnego warzywa w tym terenie?

Wie pan, ktoś spróbował uprawiać tu paprykę i okazało się, że w naszym klimacie - przy czym nie chodzi tu o Klwów, Potworów, Przytyk, ale ogólnie w klimacie Polski - ta papryka całkiem nieźle rośnie. Ona nie wymaga gigantycznych upałów, bo w Hiszpanii latem nie uprawiają w ogóle papryki, bo jest za ciepło. Także wie pan, ktoś zaczął, sąsiad podpatrzył, że to jest opłacalne i tak to się zaczęło. Ale to nie jest tak, że tutaj jest jakiś specyficzny mikroklimat do produkcji tego warzywa. Jeśli pan spojrzy na mapy pogodowe Polski, to najwyższe temperatury są w okolicach Zielonej Góry a nie Kielc.

Więc paprykę uprawiacie wyłącznie w tunelach? Musicie je ogrzewać?

W tunelach, ale to są zimne tunele, nieogrzewane. Tylko mnożarki do produkcji rozsady są ogrzewane.

Papryka rośnie w gruncie czy w sztucznym podłożu? Stosujecie ochronę chemiczną czy biologiczną?

W gruncie, ochrona jest w 99% chemiczna. Ja u siebie w gospodarstwie biologię stosuję, ale to jest raczej sporadycznie stosowane przez innych rolników .

Dlaczego tak? Jest przecież teraz moda na eko-żywność…

Wie pan co, to się panu tylko wydaje, że jest moda. Mój kolega ma ekologiczną paprykę, jeden jedyny w Polsce. I wie pan, że nie ma gdzie tego sprzedać? On jest udziałowcem u mnie w firmie, przywozi do mnie paprykę i sprzedajemy ją jako konwencjonalną. Bo papryki ekologicznej można sprzedać 100 kg a nie 10 ton. Z ekologią to nie do końca tak jest.


W czym tkwi problem? W cenie?

Problem jest z odbiorem!

Dlaczego? Papryka ekologiczna jest mniejsza, brzydsza?

Nie. Ogólnie to jest ładny towar. Po prostu, sklepy ekologiczne sprzedają, że tak powiem, pięć papryk dziennie. A sieci? Do sieci firma handlowa musi mieć tyle certyfikatów, że głowa boli. To naprawdę jest dosyć drogie, ta cała certyfikacja, dla firmy, bo wiadomo, że producent ma certyfikaty i ta papryka ekologiczna jest certyfikowana. Firma handlowa musi mieć na paprykę ekologiczną oddzielne pomieszczenie, bo ona nie ma prawa być w jednym magazynie z produktem konwencjonalnym, bo ktoś może zamienić karton. To są dodatkowe koszty, a taki market mówi - wie pan, dwie palety na tydzień, więcej nie jestem w stanie tego wziąć. I każda sztuka musi być pakowana osobno. A jeszcze przy transporcie ta ekologiczna papryka też nie może mieć styczności z konwencjonalną. Pan rozumie, jakie to generuje koszty. Przy dwóch kartonach na tydzień ta papryka musiałaby być sprzedawana po 20 zł/kg chyba. A jeśli konwencjonalna jest na półce po 6-7 zł, a pan ekologiczną by sprzedał po 20, to na półce musiałaby być po 100 chyba.
Ja to mam sprawdzone, niech mi pan wierzy - opowiadanie o zdrowej żywności to bajki.

A co pan powie właścicielowi 100 hektarowego gospodarstwa ekologicznego, który mówi, że jemu ekologia się opłaca? Fakt, on nie sprzedaje surowych produktów, wyłącznie przetworzone i to przez siebie.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.