Mniejsze zbiory warzyw wpłynęły na spadek ich eksportu

Autor: BGŻ BNP Paribas 24 maja 2016 13:16

Mniejsze zbiory warzyw wpłynęły na spadek ich eksportu Mniejsze r/r zbiory warzyw przełożyły się na spadek ich eksportu z Polski / fot. shutterstock

- Mniejsze r/r zbiory warzyw przełożyły się na spadek ich eksportu z Polski. Według danych Eurostat od lipca ub. r. do lutego 2016 r. Polska wyeksportowała 423 tys. t warzyw świeżych - o 3,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie przed rokiem - informuje Mariusz Dziwulski, analityk banku BGŻ BNP Paribas.

Jak mówi, warto jednak zauważyć, że dynamika zmian eksportu była dość zróżnicowana jeśli chodzi o poszczególne kategorie produktowe, ale też kierunki eksportowe. - Największą dynamiką spadku, spośród najważniejszych kategorii eksportowych warzyw charakteryzowała się sprzedaż marchwi (CN 070610). Jej eksport ukształtował się na poziomie 12,6 tys. t - o 64 proc. niższym niż w analogicznym okresie przed rokiem. Na gorszy wynik eksportowy wpływało wiele czynników. Między innymi spadek produkcji w kraju, a także mniejsza sprzedaż na rynki pozaunijne spowodowana embargiem i kryzysem w Europie Wschodniej - dodaje. 

- Niemniej, najbardziej istotną kwestią w kontekście spadku sprzedaży tego warzywa było osłabienie popytu na rynku Unii Europejskiej - głównego rynku zbytu dla marchwi z Polski - która ze względu na złą jakość, przegrywała konkurencję na rynkach zachodnich. Sprzedaż tego warzywa na rynek wspólnotowy zmniejszyła się o 62 proc. do poziomu 11,7 tys. t, a osłabienie się handlu wpływało hamująco na sezonowe wzrosty cen tego warzywa - przyznał analityk.

Jak tłumaczył, średnio w kwietniu br. ceny marchwi w krajowym skupie były o blisko 20 proc. niższe niż w kwietniu 2015 r. Silnym spadkiem charakteryzowała się sprzedaż zagraniczna kapust (CN 070490). Dane Eurostat wskazują, że wyniosła ona 50,9 tys. t w porównaniu do 73,4 tys. przed rokiem (spadek o 31 proc.). Zdecydowanie mniej kapusty (bo 64 proc.) wyeksportowano na rynki pozaunijne.

- Eksport cebuli z Polski zwiększył się natomiast o 14 proc. do poziomu 76,4 tys. t. Wzrost sprzedaży, mimo spadku krajowej produkcji, spowodowany był wysokim popytem na rynkach trzecich. Kraje Unii Europejskiej w pierwszych siedmiu miesiącach sezonu 2015/2016 wyeksportowały o 11 proc. więcej cebuli niż przed rokiem. Spowodowane to było większą sprzedażą na rynek brazylijski, dotknięty niskimi zbiorami tego warzywa. Tym samym Polska mogła wypełnić lukę wynikającą z mniejszego eksportu cebuli z Holandii do UE - mówi  Mariusz Dziwulski.

Sprzedaż zagraniczna pieczarek i pomidorów świeżych wyniosła odpowiednio 135 i 64,5 tys. t i była o 1 i 21 proc. wyższa r/r. Wzrost był możliwy dzięki większej sprzedaży na rynek UE, który kompensował mniejszą sprzedaż na rynki poza UE.

Dodaje, że uszczelnienie granic związane z embargiem i kryzys na rynku rosyjskim, spowodowało ograniczenie sprzedaży tych produktów poza Unię odpowiednio o 54 i 47 proc. r/r. - Biorąc pod uwagę całą sprzedaż  zagraniczną warzyw świeżych, warto podkreślić, że w obecnym sezonie w sposób istotny znaczenia dla polskich eksporterów nabrał rynek Wspólnoty. Łączny eksport warzyw świeżych z Polski do UE w pierwszych siedmiu miesiącach bieżącego sezonu wzrósł aż o 9 proc., a udział rynku UE w polskim eksporcie warzyw świeżych wzrósł z 77 do 88 proc. - podsumował analityk. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.