Minister Sawicki wytypował 13 rynków, gdzie promowana będzie polska żywność

Autor: Aneta Gwara/www.sadyogrody.pl 09 września 2015 15:01

Minister Sawicki wytypował 13 rynków, gdzie promowana będzie polska żywność Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi/ fot. PTWP

- Od wstąpienia do Unii Europejskiej produkcja żywności w Polsce wzrosła o 40 proc. W krajach, które razem z nami wstępowały do Unii odnotowano spadek. To ogromny powód do satysfakcji, ale także podziękowań dla rolników i całego sektora przetwórczego – mówił Marek Sawicki, minister rolnictwa i rozwoju wsi na konferencji prasowej.

Dodał, że to również ogromne wyzwanie związane z koniecznością sprzedaży produktów, których mamy w nadmiarze. - Przypomnę, że w 2014 roku wolumen eksportu produktów rolno-żywnościowych wyniósł prawie 22 mld euro. To cztery razy więcej niż było w 2004 roku. W tym roku prognozy są także optymistyczne. Dynamika eksportu w ubiegłym roku wynosiła 4,5 proc., zaś za pierwsze półrocze 2015 jest to 6,4 proc. Wartość sprzedaży 11,2 mld z czego 80 proc. to rynki unijne – zaznaczył.

- Rosyjskie embargo to ogromne ograniczenia w możliwości poszerzania zbytu na rynkach Unii Europejskiej. W pierwszym półroczu, mimo dobrej dynamiki i wysokiej wartości po raz pierwszy odnotowujemy spadek eksportu na rynek unijny produktów mleczarskich, owoców i warzyw. Dlatego właśnie powstał pomysł na szczęśliwą trzynastkę. Ministerstwo Rolnictwa, Gospodarki, Spraw Zagranicznych ale także Agencja Rynku Rolnego, Inspekcja Weterynaryjna, Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa, organizacje branżowe, przedsiębiorcy, zrzeszenia wykonali ogromną pracę dotyczącą oceny możliwości eksportowych na rynki trzecie, pozaunijne. Dokonali tej oceny po to aby efektywniej i lepiej promować polską żywność na wybranych rynkach – przyznał minister.

Szczęśliwa 13 to państwa, które najlepiej rokują dla eksportu polskiej żywności poza Unią Europejską, czyli: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Indie, Japonia, Chiny, Kanada, Algeria, Republika Południowej Afryki, Stany Zjednoczone, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam i Iran.

Jak twierdzi minister rolnictwa, nie będą zaniedbywane także ważne targi europejskie. - To nie jest wybrana 13 do promocji tylko na 2016 rok. To są wybrane kraje, w których będziemy promować naszą żywność zdecydowanie dłużej. Jednak wybór tych 13 krajów nie zamyka możliwości do eksportu i promocji na pozostałych rynkach świata. Tych 13 państw to priorytety na 2016 rok i lata najbliższe. W tym celu przygotowano wspólne instrumenty. Będzie to wspólna organizacja narodowego stoiska, wspólne promocje realizowane przez ministerstwa, agencje i przedsiębiorców, reklama dedykowana do mediów lokalnych w krajach w których będziemy prowadzili promocje, ale także organizacja i współfinansowanie misji przyjazdowych importerów z tamtych państw – wyliczał Sawicki.

Ministerstwo chce również szkolić przedsiębiorców, aby aktywnie brali udział w mechanizmach promocji. - Na te działania mamy wspólne środki. Ministerstwo Rolnictwa z budżetu tylko na 2016 rok przeznacza 5 mln zł, ale są do wykorzystania również fundusze promocji i wspólne programy przedsiębiorców ze środkami unijnymi na kwotę około 12 mln zł. Łącznie jest to około 17 mln zł – podkreślił.

Komisja Europejska zapowiedziała, że na promocję żywności na rynkach trzecich w 2016 roku przeznaczy 120 mln euro. - Warto podkreślić czterokrotny wzrost w ciągu dekady eksportu, to pozycja imponująca ale niewystarczająca. Za mało sprzedajemy produktów wysoko przetworzonych. 22 mld euro to dobry wynik, ale dla porównania mniejsza Holandia (dlatego, że eksportuje produkty głównie przetworzone) ma roczną wartość eksportu wynoszącą 80 mld euro. Dlatego będziemy dokładali wszelkich starań także przez środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich aby zwiększyć potencjał eksportowy produktów wysoko przetworzonych. Narodowa oferta eksportowa jaką chcemy budować z przedsiębiorcami to także wspólny narodowy koszyk polskich produktów. Mam nadzieję że ograniczy to polsko-polską konkurencje – mówił Marek Sawicki. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

KALENDARIUM