Marketing pomógł wejść polskim jabłkom na chiński rynek?

Autor: Paweł Bruczkowski i Robert Rymuszka z Infinity Media 13 grudnia 2016 12:39

Marketing pomógł wejść polskim jabłkom na chiński rynek? fot. shutterstock.com

Sukces kampanii Europejskie Jabłka Dwukolorowe stał się faktem. Prowadzone od 2014 roku rozmowy, spotkania, negocjacje i działania promocyjne na rynku chińskim, doprowadziły do dopuszczenia do importu polskich jabłek. Jaką rolę w tym projekcie odegrał marketing i które narzędzia okazały się najbardziej efektywne?

Na początku listopada 2016 roku, Ambasada RP w Pekinie otrzymała z Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny ChRL (AQSIQ) potwierdzenie, że polskie jabłka zostały dopuszczone do importu na rynek chiński. Sukces jest w dużej mierze wynikiem prowadzonych negocjacji, spotkań i rozmów pomiędzy stroną polską a chińską, ale także, co warto podkreślić – efektywnych działań marketingowych i PR 360o w ramach kampanii Europejskie Jabłka Dwukolorowe, prowadzonej przez dom mediowy Infinity Media. Każdy, kto choć raz miał okazję promować swój produkt w Państwie Środka wie, że działania promocyjne stanowią wyzwanie i znacząco różnią się od tych prowadzonych na rynku europejskim. Dzięki spójnej i indywidualnie zaplanowanej kampanii Chińczycy zaczęli rozpoznawać europejskie jabłka. Co więcej, wyrazili chęć ich zakupu.

Zdrowe bo europejskie

Rynek  w Chinach jest drugim co do wielkości, zaraz po Stanach Zjednoczonych, rynkiem reklamowym na świecie. To jednak wcale nie oznacza, że promowanie produktów i marek w tej części globu przychodzi z łatwością. W kraju, w którym żyje ponad 1,3 miliarda ludności ciężko być zauważonym. Ponadto chiński rynek reklamowy jest specyficzny z jeszcze jednego względu – urzędu cenzora. Przez biuro tej jednostki przechodzą wszystkie materiały reklamowe. To on również może, bez podania przyczyny, wycofać wyprodukowaną już reklamę.

Pod jednym względem chiński rynek reklamowy jest podobny do europejskiego – chodzi o panujący trend. Duża ilość azjatyckich kampanii oparta jest na zdrowym stylu życia. Szczególnie w dużych miastach, skupiskach szybko bogacącej się klasy średniej. Odpowiedzią na te potrzeby jest produkt europejski, uważany za zdrowy i wysokiej jakości. W tej właśnie konwencji utrzymana została kampania Europejskich Jabłek Dwukolorowych.

Outdoor na kuli reklamowej i w taksówkach

Przejdźmy teraz do sposobów realizacji założeń kampanii. Działania promocyjne skupione były m.in. na outdoorze - nie tylko w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. W hali przylotów w Szanghaju – na dobrze znanym mieszkańcom dużych miast billboardzie – pojawiła się reklama europejskich jabłek. Z kolei na lotnisku w Pekinie, wysiadających witał duży lightbox kampanii.

W drugim roku trwania akcji, jej twórcy zrealizowali spot wyświetlany na kuli reklamowej o powierzchni 3 000 m2. Obiekt znajduje się w Xujiahui, prestiżowej części Szanghaju. Dodatkowo, wideo pojawiło się na wyświetlaczach LCD 2000 szanghajskich taksówek. Warto podkreślić, że działania pokrywały się z dużymi wydarzeniami i targami, na których pojawiały się stoiska projektu i tym samym kampania bezpośrednio docierała do grupy docelowej. Kreacje stworzone na potrzeby kampanii skupiały się na zaprezentowaniu naturalnych warunków w jakich dojrzewają jabłka z Europy - to okazało się strzałem w dziesiątkę!

Prasa i dziennikarze

Równolegle trwały działania skierowane do dziennikarzy. Począwszy od wysyłek jabłek do redakcji, spotkań, informacji prasowych, aż po tematyczne konferencje podsumowujące bądź rozpoczynające nowy etap kampanii. Zaś w magazynach pokładowych, lifestylowych i branżowych pojawiały się teksty eksperckie oraz reklamy europejskich jabłek. Czas emisji reklam pokrywał się z ważnymi wydarzeniami branżowymi w dużych ośrodkach miejskich.

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI