Kozarzewska: Toczy się walka o to, jaka będzie pozycja Polski na rynku borówki (zdjęcia)

Autor: www.sadyogrody.pl/pr 26 marca 2019 11:26

Global Berry Congress odbywa się w dniach 25-27 marca w Rotterdamie. To najważniejsze coroczne wydarzenie branży jagodowej. Spotykają się tu członkowie globalnego łańcucha dostaw. Plantatorzy, dystrybutorzy i detaliści, 500 kluczowych osób z 40 najważniejszych rynków. Kongres jest okazją do promocji oraz dzielenia się informacjami na temat tego, jak zmienia się branża owoców jagodowych. - Do współpracy lokalnej, ponadregionalnej oraz branżowej, dołożyliśmy międzynarodową. Jedziemy na Global Berry Congress jako modelowy przykład budowania współpracy w kraju i na kontynencie – mówi Dominika Kozarzewska, Prezes Grupy „Polskie Jagody”, należącej do Polish Berry Cooperative.

Współpracujemy na trzech poziomach

- Współpracujemy lokalnie, ponadregionalnie i międzynarodowo. Poziom lokalny to Grupa Producentów Owoców „Polskie Jagody”. Organizacja, która pozwoliła wykorzystać 40-letnie doświadczenie w uprawie borówki w towarowej produkcji. Gwarancję stałych dostaw dla dużych klientów zapewnia nam ponadregionalna współpraca z dwoma innymi grupami – podkarpacką grupą Elliot oraz wielkopolską BerryGroup. Razem tworzymy Polish Berry Cooperative (powstałe w 2015 r.). To pierwsza w Polsce kooperatywa producentów borówki. Dzięki tej współpracy możemy aktywniej prowadzić działania sprzedażowe i mądrzej się promować. Niebagatelne znaczenie ma też dywersyfikacja geograficzna. Dzięki niej możemy zapewnić stałe dostawy, niezależnie od pogody - mówi Dominika Kozarzewska.

- Na wybranych rynkach konieczna stała się współpraca międzynarodowa. W Azji Południowo-Wschodniej rośnie konkurencja z tzw. nowych regionów produkcyjnych, głownie z Peru. Polski sezon jest na tych rynkach po prostu za krótki. Rozwiązaniem jest współpraca z plantatorami z innych krajów, m.in. z Hiszpanii i Portugalii, po to żeby oferować borówkę przez dużo dłuższy czas. Tak powstało European Berry Growers (2018). Współpraca na każdym z tych poziomów bazuje na określeniu standardów jakościowych. Bez tego współpraca handlowa nie ma sensu - przekonuje Dominika Kozarzewska. 

Współpracujemy handlowo, marketingowo i produkcyjnie

- Promujemy wizerunek naszych plantatorów na największych branżowych targach. Promujemy nasz sposób myślenia i standardy produkcji. Schłodzenie w czasie do 30 minut, wypracowane w Polsce, to dziś najwyższy na świecie standard zbioru. Gwarantujący świeży smak owoców i dłuższą trwałość. To jest praca, którą trzeba wykonać, po to, żeby wzmocnić wizerunek polskiej borówki – dodaje Dorota Zęgota, zarządzająca Podkarpacką Grupą Producentów Borówki Elliot, członkiem Polish Berry Cooperative.

- Walka toczy się o to, jaka będzie pozycja Polski na borówkowym rynku. Nie chodzi tu o miejsce trzecie czy piąte wśród producentów. Chodzi o to, czy damy się zepchnąć na pozycję dostawcy taniego surowca dla tych, którzy będą ten nasz surowiec potrafili zapakować, skomunikować jego jakość i sprzedać. Współpracujemy by pokazać, że potrafimy tę wartość dodaną stworzyć w Polsce - mówi Kozarzewska.

Trendy i wyzwania borówkowej branży

Wzrasta świadomość zdrowotnych walorów owoców jagodowych. Ich sprzedaż na świecie rośnie w zawrotnym tempie. Globalnie wartość rynku owoców jagodowych jest już większa niż rynku jabłek. Rośnie pro-ekologiczna świadomość kupujących, konsumpcja oparta na zrównoważonym rozwoju. Promuje się szersze spojrzenie na trwałość produktów obejmujące cały cykl ich życia. Podejmowanych jest coraz więcej wspólnych działań dostawców, importerów i detalistów. Handel, kupcy i dystrybutorzy chcą być jak najbliżej plantatorów.

- Rośne rola edukacji. Duże, silne, zorganizowane podmioty mogą kreować rynek. Promować swoje przykłady współpracy i marki. Pokazywać, że marża może być kreowana w Polsce. Budowanie marki i satysfakcja klientów to jedyny środek zapewnienia długoterminowej rentowności każdego producenta owoców. Duzi  gracze, dysponujący budżetami marketingowymi, powinni współpracować z detalistami i promować konsumpcję. Nikt inny nie może tego zrobić lepiej. Nasze działania są tego dobrym przykładem – mówi Mateusz Pilch z wielkopolskiej BerryGroup, będącej częścią PBC.

Polska powinna mieć silnych producentów i umieć tworzyć nowe produkty, których oczekuje rynek. Mamy wszelkie kompetencje do tego, by być cenionym źródłem wysokiej jakości produktów, a nie tylko wysokiej jakości surowca. Przykładem jest marka BerryGood. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.