Konsumpcja tradycyjnych warzyw spada kosztem produktów pakowanych

Autor: www.sadyogrody.pl 05 maja 2016 08:13

Konsumpcja tradycyjnych warzyw spada kosztem produktów pakowanych fot. shutterstock

Konsumpcja warzyw świeżych w Polsce w ostatnich latach była stosunkowo stabilna - co potwierdzają dane GUS i GfK. Zmieniała się natomiast jej struktura. Przejawiało się to głównie spadkiem spożycia warzyw tradycyjnych. Z badań GfK PGD wynika, że wolumen zakupów kapusty białej w gospodarstwach domowych w latach 2011–2014 zmniejszał się w tempie 2,8 proc. rocznie. Prawdopodobnie zmienia się również forma, w jakiej warzywa są kupowane - informuje BGŻ BNP Paribas w raporcie "Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności".

Spadek dotyczy warzyw oferowanych w tradycyjny sposób (luzem, na wagę), takich jak marchew czy cebula. Z drugiej strony, w wielu przypadkach, można zauważyć wzrost popularności sprzedaży warzyw w formie konfekcjonowanej pakowanej (mytych, na tackach). W strukturze spożycia zyskują na znaczeniu takie kategorie, jak pieczarki, których popularność wciąż w Polsce jest niewielka w odniesieniu do innych krajów UE. W ostatnich dwóch dekadach widoczny był systematyczny spadek spożycia ziemniaków.

Według danych GUS ich roczne spożycie per capita od 1999 do 2014 roku zmniejszyło się o 49,5 proc. do 47,04 kg. Dynamika spadku wyhamowała w ostatnich latach, niemniej wciąż jest wysoka. Dane GfK CAPIBUS wskazują, że w ostatnich 3 latach aż 12 proc. respondentów wskazywało na zmniejszenie ich konsumpcji, podczas gdy tylko 3 proc. na jej wzrost. Spadek w dużej mierze spowodowany był wzrostem spożycia przetworów ziemniaczanych (frytki), a także substytutów, takich jak makarony.

Spadek popytu na ziemniaki i zastępowanie ich dobrami wyższego rzędu były możliwe dzięki realnemu wzrostowi dochodów gospodarstw domowych. Badania wskazują jednoznacznie, że częstotliwość zakupów ziemniaków w gospodarstwach domowych charakteryzujących się wyższym dochodem (ponad 5 tys. zł) jest wyraźnie niższa niż w pozostałych grupach gospodarstw o niższym dochodzie.

Relatywnie stabilny poziom konsumpcji, jeśli chodzi o ostatnią dekadę, zauważalny jest w przypadku warzyw szklarniowych, m.in. pomidorów. Ich powszechna dostępność i możliwe nasycenie rynku czynnikami ograniczającymi wzrost konsumpcji pod względem wolumenowym. Niemniej, obserwując zmiany w produkcji krajowej, jak też eksportu, można przypuszczać, że zwiększa się spożycie warzyw krajowych przy obserwowanym jednoczesnym spadku spożycia importowanych. Prawdopodobnie następują również zmiany w zakresie spożywanych odmian pomidorów – w strukturze spożycia zwiększa się udział pomidorów malinowych, śliwkowych oraz koktajlowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.