Jurgiel w Chinach na majówkę. Chce otwierać rynek dla polskiej żywności

Autor: PAP 02 maja 2016 08:38

Jurgiel w Chinach na majówkę. Chce otwierać rynek dla polskiej żywności Mur chiński; fot. shutterstock.com

Minister Jurgiel w dniach będzie przebywał w Chinach w dniach 2- 6 maja, gdzie przeprowadzi rozmowy ze stroną chińską w sprawie rozszerzenia eksportu polskiej żywności na tamten rynek; weźmie też udział w targach żywności SIAL w Szanghaju.

Według informacji resortu rolnictwa przekazanej w piątek PAP, głównym celem wizyty Krzysztofa Jurgiela w Chinachjest "kontynuacja prac dotyczących dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku chińskiego oraz promocja polskich produktów".

Podczas wizyty planowane jest przeprowadzenie bezpośrednich rozmów z kierownictwem tamtejszego ministerstwa rolnictwa oraz Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością, Inspekcji i Kwarantanny Chińskiej AQSIQ (odpowiednikiem naszej Inspekcji Weterynaryjnej), a także z władzami Szanghaju.

Resort podkreśla, że strona polska stale współpracuje z Chinami jeżeli chodzi o możliwości eksportu coraz to nowych produktów z Polski. Obecnie chodzi o umożliwienie dostępu do rynku dla jabłek, wznowienie eksportu wieprzowiny oraz zatwierdzenie kolejnych zakładów drobiarskich.

Jurgiel będzie ponadto gościem honorowym na największych w Chinach targach żywności Sial-China w Szanghaju. Polskie firmy i organizacje branżowe prowadzą podczas tej imprezy targowej jak i w innych miejscach szeroką kampanię promocyjną. Znaczny udział polskich przedsiębiorców w kampaniach promocyjnych jest związany z rosnącym zainteresowaniem polskich firm ekspansją na rynku chińskim.

Obecnie na rynku chińskim promowane są jabłka, mięso i wędliny oraz mleko i jego przetwory. Promocja odbywa się w ramach unijnych kampanii z dofinansowaniem z UE "Europejskie Jabłka Dwukolorowe", "Smaki Europy - Jakość i Tradycja" i "Trade Milk". Przy tej okazji planowane są konferencje prasowe, w których weźmie udział minister Jurgiel.

Polska więcej sprowadza z Chin produktów rolno-spożywczych niż wysyła, co oznacza, że w obrotach handlowych jest wysokie ujemne saldo. W 2015 r. wyniosło -187 mln euro, w stosunku do 2014 r. wzrosło ono o 30 proc.

Zmniejszył się eksportu żywności z Polski do Chin, m.in. Kraj Środka wstrzymał zakupy mięsa wieprzowego ze względu na wystąpienie w Polsce afrykańskiego pomoru świń. Ponadto, spadł eksport mleka i śmietany w proszku (o 69 proc.) oraz czekolady i wyrobów zawierających kakao (o 65 proc.). Natomiast wzrósł eksport mięsa drobiowego (ponad 2,5-krotnie) oraz serwatki (o 46 proc. ). Wartość eksportu do Chin w 2015 roku wyniosła 127 mln euro i spadła o 22 proc. w porównaniu do 2014 roku.

Głównymi towarami rolno-spożywczymi eksportowanymi z Polski do Chin w 2015 r. były: serwatka, mięso i jadalne podroby z drobiu, czekolada i inne przetwory spożywcze zawierające kakao, syropy cukrowe, mleko i śmietana, zagęszczone i niezagęszczone, wyroby cukiernicze.

Strona polska wyraża nadzieję, że przeprowadzone rozmowy z przedstawicielami chińskiej administracji centralnej, zaowocują uzyskaniem dostępu do rynku chińskiego kolejnych polskich zakładów oraz produktów rolno-spożywczych. Ponadto liczy, że dzięki obecności Polski w roli gościa honorowego podczas targach w Szanghaju, polskie produkty rolno-spożywcze będą lepiej rozpoznawalne na chińskim rynku - poinformował resort. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ NA TEMAT

HANDEL I DYSTRYBUCJA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

NEWSLETTER

ZNAJDŹ NAS NA GOOGLE+

POLECAMY CZASOPISMA

WYSZUKIWARKI

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.